2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר. "פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל"
(צילום: רון פלד)
שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הזהיר הערב (יום א') כי פינוי הכפר הבדואי הלא-חוקי חאן אל-אחמר שמדרום לירושלים יגרום נזק מדיני לישראל, וקרא לבחון מחדש את התנאים הדרושים לשם ביצוע המהלך שנדחה כבר שנים ארוכות, בין היתר לאור הלחץ של הקהילה הבינלאומית המתנגדת לפינוי.
"סוגיית פינויו של מתחם חאן אל-אחמר נמצאת על שולחנן של ממשלות ישראל מזה מספר שנים", כתב לפיד במכתב ששיגר למזכיר הממשלה שלום שלמה. "בשנת 2018 אישר בית המשפט העליון להרוס ולפנות את הכפר, אולם בשל שיקולים מדיניים כאלו ואחרים, שהתקבלו על ידי הממשלות הקודמות – לא פונה הכפר עד עצם היום הזה. פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל, הן ברמת הפנים-מדינית והן ברמה הבינלאומית, ועל כן עלול להוביל להשלכות מדיניות רבות".
לפיד הוסיף: "נוכח זאת שהממשלה החדשה הוקמה זה עתה, ועל כן טרם הספיקה לבחון את הנושא לעומקו באופן עצמאי ובלתי תלוי במסקנותיה של הממשלה הקודמת, ובשים לב שמדובר בסוגיה רגישה במיוחד כפי שתואר לעיל, אני מבקש לבחון את התנאים הדרושים לפינוי הכפר ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבינלאומיות של המהלך".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באירוע של האיחוד האירופי
יאיר לפיד באירוע של האיחוד האירופי
לפיד. דורש לבחון את תנאי הפינוי
(צילום: האיחוד האירופי)
לפיד שלח עותקים של המכתב שלו לראש הממשלה נפתלי בנט, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט , מנכ"ל משרד רה"מ, היועצת המשפטית של משרד רה"מ, מנכ"ל משרד החוץ ומנכ"לית משרד רה"מ החליפי.
המכתב נשלח בעיתוי הנוכחי על רקע העובדה שהממשלה ביקשה ארכה של חודשיים מבג"ץ כדי להציג את עמדתה בנוגע לפינוי הכפר, מהלך שכאמור קיבל אור ירוק מהשופטים כבר ב-2018, אך נדחה מאז שוב ושוב. המדינה ביקשה את הדחייה הנוכחית לנוכח המשא ומתן שמתקיים כעת עם תושבי הכפר הבדואים.

הפנייה של לפיד נובעת כאמור מהחשש שפינוי אפשרי של הכפר יגרום לנזק מדיני כבד לישראל. בעבר דווח שראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו דחה את הפינוי מחשש להסתבכות מול בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. נתניהו הבטיח בשנים האחרונות שהכפר יפונה "בקרוב", בין אם תושג הסכמה לכך מצד תושבי הכפר ובין אם לאו. למרות זאת, הוא דחה שוב ושוב את הפינוי. בעבר נשאל נתניהו מדוע אינו עומד בהבטחתו לפנות את הכפר, והשיב: "אל תדאגו, חאן אל-אחמר יפונה לפני בוא המשיח".
הפנייה של לפיד מגיעה על רקע העובדה שכמה וכמה מחברי הממשלה החדשה תמכו בפינוי הכפר, בהם גם ראש הממשלה נפתלי בנט, שב-2019 דחק בנתניהו להוציא לפועל את הפינוי. גם שר המשפטים גדעון סער הביע תמיכה בפינוי, ואף פתח בדצמבר 2019 את מסע הבחירות שלו לראשות הליכוד מהכפר הבדואי – בניסיון לאגף אז את נתניהו מימין. גם השרים אביגדור ליברמן, איילת שקד וזאב אלקין הביעו תמיכה בפינוי.