הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה קיימו הערב (יום שלישי) ישיבה בלשכתו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, שבסיומה שיגרו אזהרה מפני קיום צעדת דגלים בירושלים והבהירו כי "ידם נמצאת על ההדק". בנוסף, מסרו הפלגים על "העלאת הכוננות ביומיים הקרובים, עד לתום חג הפסח". דובר חמאס בעזה, פאוזי ברהום, אמר כי הפגישה בלשכת סינוואר כללה התייעצות ותיאום בין הפלגים כדי לעקוב אחר ההתפתחות במסגרת התוקפנות הישראלית במסגד אל-אקצא.
6 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
"דגלים במקום אבנים". צעדת דגלים ביוני 2021
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
המשטרה הודיעה שלא תאבטח את המצעד. צעדת דגלים בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
שוב מאיימים. סינוואר
(צילום: AP)

המתיחות הביטחונית - כתבות נוספות:

לפני שנה, נזכיר, החל מבצע "שומר החומות" בעקבות רקטות שנורו מעזה לירושלים - אחרי קיום מצעד דגלים דומה. המצב בשטח כעת דומה בכמה מובנים לזה שהיה בטרם החל מבצע שומר החומות - מתיחות ביטחונית בירושלים סביב הר הבית, פיגועי טרור קשים, הסתה ברשתות החברתיות נגד ישראל וגינויים מרחבי העולם הערבי. אתמול אף נורתה לראשונה זה זמן רב רקטה לעוטף עזה, ובתגובה לכך תקף צה"ל ברצועה.
הסערה החלה כשפעילי ימין ונוער בעיר העתיקה ביקשו אמש אישור מהמשטרה לקיים צעדת דגלים סביב חומות העיר העתיקה, שתצא מחר בשעה 17:00 מכיכר ספרא. הפעילים, שרוצים לצעוד תחת הכותרת "דגלים במקום אבנים", מתכוונים לעבור גם ליד שער האריות - במקום שבו נרגמו שלושה אוטובוסי אגד באבנים. לפי שעה, המשטרה לא מאשרת את קיום המצעד - והודיעו שלא תאבטח אותו בתנאים הנוכחיים.
לדברי המארגנים, "התמונות והסרטונים שראינו מהעיר העתיקה בירושלים גורמים לאובדן הריבונות ולפחד של המוני ישראל מלהגיע בימי חול המועד לעיר העתיקה. כולנו הזדעזענו מהמכות הנמרצות שחטפו יהודים שהלכו עוטפים בטליתות, ואין לנו שום כוונה להירתע מאיומים. דווקא עכשיו נצעד עם דגלים בגאון. נרים את הראש ואת הדגל, ירושלים שלנו, דווקא עכשיו נרים את ירושלים על ראש שמחתנו".

לאחר ניסיון הידברות לילי כושל בין מארגני צעדת הדגלים למשטרה, המשטרה הודיעה כאמור למארגנים שהיא מסרבת לאבטח את הצעדה בתנאים הנוכחיים. במשטרה אמרו כי "בעקבות בקשה שהתקבלה במשטרה אתמול לקיום תהלוכה סביב העיר העתיקה בירושלים בהתראה קצרה, אמש זומן המארגן לשיחה בראשות קצין אג"מ מחוז ירושלים, במטרה לבחון את הבקשה ובניסיון לקבוע מועד חלופי ומתווה מוסכם שיאפשר את קיום התהלוכה".
לפי המשטרה, "לצערנו, מגיש הבקשה או מי מטעמו כבר פרסמו אודות האירוע בציבור, עוד בטרם אושרה בקשתו על ידי המשטרה - על אף שהיא טעונה באישור משטרה על פי חוק. למרות האמור, במהלך הפגישה שהתקיימה בוצע ניסיון לבחון מתווה ומועד חלופי והובהר למארגן כי משטרת ישראל תפעל למימוש חופש הביטוי והמחאה כחוק, תוך שמירת שלומם וביטחונם של המשתתפים בתהלוכה וכלל הציבור. נציין כי מאחר ומארגן ומגיש הבקשה ביקש לבחון את הדברים, בשלב זה טרם ניתן אישור לקיום התהלוכה במתווה המבוקש".
6 צפייה בגלריה
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית בראשון
(צילום: אור נחמיה)
6 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
ההתפרעויות במסגד אל-אקצא בשישי
(צילום: דוברות המשטרה)
מארגני צעדת הדגלים בירושלים הגיבו למכתב של משטרת ישראל ואמרו כי מבחינתם האירוע יתקיים במועד שנקבע. "שכחתם את תפקידכם, לאבטח את שמחת החג", אמרו. לטענת המארגנים, הגשת הבקשה נעשתה בפרק זמן קצר כי "לא יכולנו לדעת שיהיו פיגועים ושהעיר העתיקה תהיה שוממת בימי חול המועד שהם ימי השיא שלה".
על דרישת המשטרה לדחייה למועד אחר אמרו המארגנים: "המשטרה בעצם אומרת לאזרחי ישראל שאין ביטחון בעיר העתיקה בחג הפסח הזה. זו אמירה מדאיגה מאוד ביטחונית ומורלית". על מסלול הצעדה אמרו המארגנים כי "מסלול הצעדה עובר דרך כביש 1, מקום שכל יהודי צריך להרגיש בו בטוח בכל יום בשנה. משטרת ישראל, שכחתם את תפקידכם, אנחנו נצעד, אתם תאבטחו".
ביום שישי האחרון החלו עימותים במסגד אל-אקצא, לאחר שעשרות מתפרעים התבצרו במסגד וכוחות שיטור שהגיעו למקום התעמתו עמם. המתפרעים ניסו לחסום את הגישה למתחם ויידו אבנים וזיקוקים לעבר השוטרים. יומיים לאחר מכן התרחשו בהר עימותים מצומצמים יותר, כשהמשטרה נכנסה למתחם כדי לאבטח את היהודים שעלו להר. המתפרעים חסמו את שביל הגישה של יהודים להר הבית, והמשטרה פתחה עבורם ציר חדש.
הפעולה נגד המתפרעים נתפסה בעולם הערבי כהפרת הסטטוס קוו בהר, ומדינות ערב הגיבו בהתאם. שגריר ישראל באיחוד האמירויות, אמיר חייק, זומן היום לשיחת נזיפה שבמהלכה הועברה לו מחאה חריפה בעקבות האירועים, לרבות מה שהוגדר "התקפות על אזרחים ופלישות למקומות קדושים שגרמו לפציעת כמה אזרחים". מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לקיים הערב דיון בנושא המתיחות בישראל, שבסופו תתקיים גם התייעצות בדלתיים סגורות. שגרירת נורבגיה באו"ם מסרה כי יחד עם האמירויות, אירלנד, צרפת וסין, היא קוראת להתייעצות "בנוגע למצב המדאיג מאוד במזרח התיכון, בישראל ובפלסטין, במיוחד במזרח ירושלים".