2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד דגלים בירושלים, לפני כשנה
(צילום: EPA)
על רקע המתיחות הביטחונית והאלימות בהר הבית, פעילי ימין ותנועה בשם "נוער העיר העתיקה" מתכננים לקיים מחר (רביעי) מצעד דגלים סביב חומות העיר העתיקה בירושלים. המארגנים הגישו אמש למשטרה בקשה לקיים את התהלוכה, אך היא טרם נתנה את אישורה.
המארגנים אמרו כי הסיבה לקיום הצעדה היא האלימות נגד יהודים השבוע בעיר העתיקה וההתפרעויות על הר הבית. "התמונות והסרטונים שראינו מהעיר העתיקה בירושלים גורמים לאובדן הריבונות, ופחד של המוני ישראל מלהגיע בימי חול המועד לעיר העתיקה", מסרו, "כולנו הזדעזענו מהמכות הנמרצות שחטפו יהודים שהלכו עוטפים בטליתות, ואין לנו שום כוונה להירתע מאיומים. דווקא עכשיו נצעד עם דגלים בגאון, נרים את ירושלים על ראש שמחתנו". הם התייחסו בדבריהם בין היתר לתקיפה של מתפללים יהודים בדרך לכותל המערבי וליידוי האבנים לעבר אוטובוסים שהיו בדרכם לכותל המערבי שלשום.

לאחר ניסיון הידברות לילי כושל עם מארגני צעדת הדגלים הודיעה המשטרה כי היא מסרבת לאבטח את הצעדה בתנאים הנוכחיים. במשטרה אמרו: "בעקבות בקשה שהתקבלה במשטרה אתמול לקיום תהלוכה סביב העיר העתיקה בירושלים בהתראה קצרה, אמש זומן המארגן לשיחה בראשות קצין אג"ם מחוז ירושלים, במטרה לבחון את הבקשה ובניסיון לקבוע מועד חלופי ומתווה מוסכם שיאפשר את קיום התהלוכה. לצערנו מגיש הבקשה או מי מטעמו כבר פרסם אודות האירוע בציבור עוד בטרם אושרה בקשתו על ידי המשטרה, על אף שהיא טעונה באישור משטרה על פי חוק".
עם זאת במשטרה הדגישו כי "במהלך הפגישה שהתקיימה בוצע ניסיון לבחון מתווה ומועד חלופי והובהר למארגן כי משטרת ישראל תפעל למימוש חופש הביטוי והמחאה כחוק, תוך שמירת שלומם וביטחונם של המשתתפים בתהלוכה וכלל הציבור. מאחר שמארגן ומגיש הבקשה ביקש לבחון את הדברים, בשלב זה טרם ניתן אישור לקיום התהלוכה במתווה המבוקש".
מארגני צעדת הדגלים בירושלים הגיבו על המכתב של משטרת ישראל ואמרו כי מבחינתם האירוע יתקיים במועד שנקבע. "שכחתם את תפקידכם - לאבטח את שמחת החג", אמרו. המארגנים מתחו ביקורת חריפה על החלטת המשטרה בטענה שהבקשה הוגשה בהתרעה קצרה: "לא יכולנו לדעת שיהיו פיגועים ושהעיר העתיקה תהיה שוממה בימי חול המועד, שהם ימי השיא שלה".
על דרישת המשטרה לדחייה למועד אחר אמרו המארגנים: "המשטרה בעצם מכריזה לאזרחי ישראל שאין ביטחון בעיר העתיקה בחג הפסח הזה, אמירה מדאיגה מאוד ביטחונית ומורלית".
העימותים בהר הבית החלו ביום שישי, ובסופם נעצרו 476 בני אדם. במהלך העימותים נכנסו השוטרים לתוך מסגד אל אקצא, אחרי שצעירים יידו מתוכו אבנים לעברים. הכוחות התמודדו גם עם ירי זיקוקים, ושלושה שוטרים נפצעו. ביום ראשון התחדשו העימותים על רקע עליית מאות יהודים להר הבית בשל חול המועד פסח, אך הם היו מצומצמים יותר והמשטרה לא נכנסה למסגד. גם בעימותים אלה הושלכו אבנים ונורו זיקוקים לעבר שוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.
העימותים בהר הבית הובילו למתיחות חריפה מול ירדן. עבדאללה מלך ירדן תקף את ישראל בחריפות ואמר: "יש לעצור את ההסלמה הישראלית המסוכנת בירושלים ולשמור על הסטטוס קוו במסגד אל אקצא". סגן השגריר הישראלי סמי אבו ג'נב זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ בעמאן.