אחרי התרגיל בדרום לבנון, מגיעה ביקורת מהאופוזיציה: 33 חברי פרלמנט לבנונים השמיעו אתמול (שישי) עמדה נחרצת נגד חיזבאללה בעקבות התרגיל שביצע בדרום לבנון, וטענו לאוזלת יד של מדינת לבנון אל מול מעשי ארגון הטרור. "חיזבאללה רצה שבאמצעות התמרון הזה הלבנונים, הערבים וכל העולם יבינו שהשליטה שלו עולה על זו של מדינת לבנון, ושאין למדינה ריבונות על אדמתה", אמרו חברי הפרלמנט. "תמרון הראווה של המיליציה הצבאית, שחוזר על עצמו מדי שנה, סותר את עקרון המדינה על כל רבדיו".
12 צפייה בגלריה
חלק מהאופוזיציה בלבנון בזמן ההצהרה נגד התמרון
חלק מהאופוזיציה בלבנון בזמן ההצהרה נגד התמרון
חלק מחברי הפרלמנט הלבנונים שיצאו נגד חיזבאללה. ביקורת, אבל בלי יכולת מעשית לפעול
מאחורי ההצהרה החריפה נגד חיזבאללה עומדים בין השאר חבר הפרלמנט מישל מעודד וחברי סיעתו. אלא שמעבר למילים, אין משמעות מעשית לדברים - מאחר שאין להם כוח פרלמנטרי או סמכות להוביל מהלכים נגד הארגון. ברשתות החברתיות גם נשמעו קריאות נגד חיזבאללה ונגד התמרון - בעיקר מהמחנה המתנגד לחיזבאללה - אך לא רק מצד הנוצרים במדינה. אחת העדויות לביקורת הייתה כרזות שהופצו נגד התרגיל של חיזבאללה. באחת מהן נכתב: "תוקפנות מתמשכת של מיליציה נגד המדינה והעם. התמרון האיראני בדרום".
"חיזבאללה רצה שבאמצעות התמרון הזה יבינו שאין שום החלטה בלבנון שמנוגדת לרצון הארגון ולרצונות הציר שהוא שייך אליו. חיי הלבנונים, עתידם וההווה שלהם - כולם כבני ערובה בידי הפרויקט שלו. אין עוד מקום לחיזבאללה ולקיום החריג שלו בפוליטיקה הלבנונית. הם מנודים על ידי רוב העם הלבנוני", אמרו חברי הפרלמנט. הם גם דרשו לפרק את חיזבאללה מנשקו, בהתאם להסכם א-טאיף, שקבע כי כל מיליציה תפורק מנשקה בלבנון. עוד קראו להפסיק את המעורבות הצבאית של חיזבאללה מחוץ ללבנון, דבר שיאפשר למדינה להחיות את היחסים הבינלאומיים שלה עם העולם הערבי ובכלל, ולפרק את מנגנון הכלכלה המקביל שהקים ארגון הטרור באמצעות הברחות דרך מעברי גבול - רשמיים ולא רשמיים, כלשון חברי הפרלמנט.
12 צפייה בגלריה
כרזה נגד חיזבאללה
כרזה נגד חיזבאללה
"תוקפנות מתמשכת על העם והמדינה, תמרון איראני בדרום". אחת הכרזות נגד התרגיל של חיזבאללה
12 צפייה בגלריה
חיילים של חיזבאללה בזמן אימון
חיילים של חיזבאללה בזמן אימון
מל"ט, משגר רקטות - ועימאד מורנייה. התרגיל של חיזבאללה
(צילום: רויטרס)
הפוליטיקאי הלבנוני הבולט וחבר הפרלמנט סמי ג'מייל, שגם חתום על הצהרת חברי האופוזיציה, צייץ בטוויטר: "לצערי המדינה שלי עומדת מנגד וצופה ב'תמרונים' האלה, מה שאומר שהלכה למעשה המדינה תחת שליטת חזבאללה. העניין הזה הופך את מאבק הנשיאות שלנו לחשוב עוד יותר. התשובה למסר הזה צריכה להיות אחדות שורות כדי לא לתת לגיטימציה למראות האלה שאנחנו רואים שוב פעם, באמצעות נשיא שתומך ומעודד את הדבר הזה". דבריו של ג'מייל מתייחסים למאבק על בחירת נשיא ללבנון, שעד כה לא צלח - מאחר שההליך דורש מספיק חברי פרלמנט שיתמכו במועמד אחד.
במסגרת התרגיל, שהיווה מפגן כוח של ארגון הטרור השיעי, הוזמנו עיתונאים רבים מכל רחבי העולם כדי לצפות באנשי חיזבאללה בשורת פעולות - מדימוי תקיפת יישובים ישראליים ועד חטיפת שבויים. התרגיל התקיים לפני "יום השחרור" שציין חיזבאללה שלשום, היום שבו ישראל יצאה מדרום לבנון - ב-25 במאי 2000.
בתיעודים שהופצו מהתרגיל של חיזבאללה נראה בין השאר שימוש בכטב"מים, באופנועים, בדגלי ישראל ובסמלי מגן דוד - שהיוו מטרות לירי. בכיר חיזבאללה הישאם סאפי א-דין אמר בנאום שנשא ביום ראשון האחרון כי התרגיל נועד "לאשר את המוכנות המלאה שלנו לכל עימות שיהיה עם ישראל". הוא הוסיף כי בידי הארגון גם טילים מדויקים, שלא הוצגו בתרגיל - ואותם אמר שישראל תראה "מאוחר יותר", כלשונו.

12 צפייה בגלריה
לבנונים תומכי חיזבאללה זורקים אבנים על רכב צה"לי בגבול לבנון
לבנונים תומכי חיזבאללה זורקים אבנים על רכב צה"לי בגבול לבנון
תומכי חיזבאללה משליכים אבנים לעבר ג'יפ של צה"ל בגבול, שלשום
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
תומכי חיזבאללה בלבנון
תומכי חיזבאללה בלבנון
חוגגים את "יום השחרור" בדרום לבנון, שלשום
(צילום: רויטרס)
היו בישראל מי שלעגו לכמה פאדיחות שנראו בסרטונים שהפיץ חיזבאללה, אך ביכולות היחידות הקרקעיות של ארגון הטרור חל שיפור גדול בשנים האחרונות. בין השאר מדובר בכוח המיוחד "רדואן", שצבר ניסיון מבצעי בסוריה. ביום שלישי האחרון פורסם ב-ynet כי בהנחיית נסראללה, ככל נראה קודמו הכוחות הללו לעבר קו המגע עם ישראל, במסגרת מהלך התקפי משמעותי מאוד, שמיועד ליום פקודה. הוא החל באפריל 2022 והושלם בתוך שנה, כשהכוונה היא להעלות עוד יותר את רמת המוכנות למלחמה.
שלשום, על רקע האזהרה מצד ראש אמ"ן ולפיה הוא קרוב לעשות טעות שתוביל למלחמה גדולה, אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי "אתם לא אלה שמאיימים במלחמה גדולה. אלה אנחנו שמאיימים עליכם - וכל מלחמה כזו תכלול את כל גבולות ישראל". נסראללה, שדיבר לרגל ציון 23 שנה ליציאת צה"ל מלבנון, הוסיף כי "מי שחושב שהקרב הסתיים - הוזה, כי חלק מארצנו עדיין כבושה. האויב צריך להיזהר לא לטעות, כי המלחמה הגדולה תוביל לקריסתו אל מותו".
ביום שני האחרון הזהיר ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, כי "גם בחלוף 17 שנים מאז הטעות שעשה נסראללה ב-2006, ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול ישראל. סיפור המחבל בצומת מגידו הוא לא חד פעמי לצערי".