מבצע "מגן וחץ" הסתיים בהצלחה, מערכת הביטחון והדרג המדיני קיבלו את הקרדיט המגיע להם, אבל הגיע הזמן להיכנס לפרופורציות הנכונות ולזכור שזה היה עימות מול האויב הכי "נוח" שלנו, הג'יהאד האיסלאמי, בלי שחמאס התערב. ובכל מקרה, הדאגה האמיתית היא מלחמה בלבנון מול חיזבאללה. רק כדי לקבל פרופורציה: הגי'האד האיסלאמי התחיל את המבצע כשברשותו פחות מ-6,000 רקטות, רובן בייצור מקומי וקצרות טווח. הוא שיגר בחמש יממות 1,100 רקטות בסך הכל. כרבע מהן נפלו בשטח הרצועה, בודדות הגיעו למרכז הארץ. התוצאה הייתה הרוגה ישראלית אחת.
5 צפייה בגלריה
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
מפגן חיזבאללה לבנון. שיפור גדול ביכולות
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
דגל ישראל כמטרה. חיזבאללה מפגין תעוזה ונכונות לעימות
(צילום: AFP)
חיזבאללה, לעומת זאת, יכול לשגר ביום קרב אחד יותר מ-3,000 רקטות, ארוכות טווח בהרבה, כבדות יותר ומדויקות הרבה יותר. לזה צריך להתכונן. כדאי להפסיק במהרה להתבשם מהצלחות המבצע המצוין - אך הבוטיקי. שלשום (ראשון) הסתיים תרגיל מיוחד שקיים חיזבאללה ממש בגבול הצפון, הפגנת כוח יחצנית וראוותנית מול העיניים של צה"ל. התמרון דימה תקיפה נגד יישובים ישראליים וחטיפת שבויים. בתיעודים שהופצו מהאימון נראה שימוש בכטב"מים, באופנוענים, בדגלי ישראל וסמלי מגן דוד - שהיוו מטרות לירי.
היו בישראל מי שלעגו לכמה פאדיחות שנראו בסרטונים, אבל רצוי מאוד לא לזלזל: יש שיפור גדול ביכולות של היחידות הקרקעיות של חיזבאללה, בעיקר הכוח המיוחד "רדואן", שצבר ניסיון מבצעי בסוריה. ככל הנראה, בהנחיית נסראללה קודמו עכשיו הכוחות הללו לעבר קו המגע עם ישראל. זהו מהלך התקפי משמעותי מאוד, שמיועד ליום פקודה. הוא החל באפריל 2022 והושלם בתוך שנה, כשהכוונה היא להעלות עוד יותר את רמת המוכנות למלחמה.
5 צפייה בגלריה
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
מפגן צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון
קרב מגע, מול המצלמות
(צילום: AFP)
במשך יותר מעשור מדבר נסראללה על המעבר מ"מגן לבנון" ל"כובש הגליל". הוא לא מתכוון לשלוח גדודים שיגיעו לעכו, אלא יחידות מיוחדות שיחדרו ליישובים בקו הגבול. לצערנו, זה לא ממש מסובך כשאתה יושב עם כוחות על הגדר, ועכשיו גם העלית לאזור את כוח רדואן. הציבור הישראלי נחשף בשנה האחרונה ליותר ויותר סרטונים של הצקות והתגרויות על הגבול. חיזבאללה, כאמור, משנה את ההיערכות על הקו ויוצר חבלות מכוונות כדי לייצר התגרות. הוא הגדיל את כמות הכוחות בחזית, הגביר את מהירות התגובה ושידרג את אמצעי הלחימה.
הארגון כבר לא מסתפק בפעילות מעבר לגבול. הוא מפגין יותר תעוזה ונכונות להסתכן בעימות. לראיה, המבצע המיוחד שבמסגרתו החדיר מחבל עמוק לשטח מדינת ישראל. המחבל הגיע 70 קילומטר מהגבול, עד צומת מגידו, עם מטען חבלה רב-עוצמה. אם המטען הזה היה מופעל כפי שתוכנן, זה היה מחייב תגובה ישראלית משמעותית, כזאת שהייתה מובילה לדינמיקה של הסלמה בקנה מידה גדול בהרבה מזה שמוכר לנו מעזה.

ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, התייחס לכך אתמול. "סיפור המחבל בצומת מגידו הוא לא חד פעמי לצערי. נסראללה קרוב לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה", אמר. "שלא יטעו בנו. הפעלת כוח מלבנון או סוריה לישראל יכולה להוביל להסלמה ולהתנגשות בהיקפים גדולים בין ישראל לחיזבאללה ולבנון". זו אמירה שיש להתייחס אליה בכובד ראש כשהיא יוצאת מפיו של המעריך הלאומי. סביר להניח שאם הוא אומר דבר כה חשוב בפומבי, הוא נשען על חומר מודיעיני. אולי הוא מנסה לסכל פעולה עתידית נגד ישראל בעצם ההצהרה.
לאגף המודיעין הייתה התרעה כללית מקדימה לפני הפיגוע במגידו על כוונות להוציא פיגועים. הכוחות נערכו לכך, היה צריך למנוע את הפיגוע, אך הם פיספסו את המסתנן. לאור כל זאת, את הזמן הקרוב ישראל חייבת לנצל כדי לסגור פערים ולהיערך טוב יותר לעימות. ההערכה הרווחת בצה"ל היא כי למרות שחיזבאללה מעז יותר ומוכן להסתכן, הוא לא מתכנן להיכנס למלחמה כוללת. הצפי הוא "ימי קרב", אבל קשה לנבא מה בדיוק הם יכללו. אוגדת הגליל כבר שינתה היערכות, חיזקה את ההגנה עם אמצעים קטלניים יותר, בנתה מענה לפעילות פוטנציאלית של כוח רדואן, הציבה אמצעים לסיכול תוכנית ההתקפה שכוללים מכשול עם אמצעים טכנולוגיים, ואף בנתה בנק מטרות. לא משנה אם מדובר במלחמה רחבה מול חיזבאללה או בסבב לחימה, מכת הפתיחה כנראה תקבע את גודל ההישג.