בית המשפט ששלח את השחקן משה איבגי ל-11 חודשי מאסר לאחר שהורשע במעשים מגונים ובהטרדה מינית של נשים הסתמך בין היתר על קביעות קשות של שירות המבחן: "הגם שהנאשם לוקח אחריות על המעשים שיוחסו לו, הרי שמדובר באחריות ברמה מילולית בלבד, ואין מאחוריה ביטויי חרטה ממשיים, בושה, אשמה או אמפתיה למתלוננת. ההתרשמות היא כי הנאשם נוקט בגישה 'קורבנית'".
1 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
משה איבגי בבית המשפט
(צילום: אחיה ראב"ד )
עוד ציטט השופט זיו אריאלי מתוך דו"ח שירות המבחן: "הנאשם מתקשה לקחת אחריות, אינו חש בושה, אשמה או חרטה, ואף לא אמפתיה למתלוננת. הנאשם הטיל דופי באמינות תלונתה של המתלוננת, והפחית מהשלכות מעשיו. הערכת שירות המבחן, היא כי ברקע מעשיו של הנאשם עמדו גורמים רגשיים, כגון קושי להתמודד עם תחושות הכוח והעוצמה שאותן חש בשל מעמדו המקצועי. ההתרשמות היא כי לנאשם קווי אישיות נרקיסיסטיים, ששיבשו את יכולתו לנהוג בשיקול דעת הולם, וגרמו לפריצת גבולות המותר והאסור ולניצול כוחו ומעמדו בעולם הבידור".
השופט גם התייחס בגזר הדין לסיקור התקשורתי של התיק: "הנאשם הורשע, לאחר קבלת ערעור המדינה ודחיית ערעור הנאשם, בביצוע המעשים המפורטים באישום הראשון, השלישי והרביעי בכתב האישום. בגין מעשים אלו יש לגזור את דינו, ובגינם בלבד. כתבות, תחקירים וראיונות באמצעי התקשורת – כבודם במקומם מונח. 'שמועות ורינונים', באשר למעשים אחרים המיוחסים לנאשם – כוחם יפה, אולי, לשיח ציבורי. ואולם, הם אינם חלק מהמסד הראייתי העומד בפני, ואין להם כל חלק ונחלה בשלב גזירת הדין".
השופט כבר כתב את דעתו על טווח הענישה הרצוי ביחס לאישום הראשון, בעת שגזר את דינו של איבגי בסוף ההליך הקודם בבית המשפט השלום. באותו הליך זיכה השופט מחמת הספק את איבגי מהאישומים הנוספים, וגזר עליו רק חצי שנת מאסר שהומרה בעבודות שירות. המדינה ערערה למחוזי ושם הורשע איבגי במעשים הנוספים והתיק הוחזר לבית משפט השלום לשם גזר הדין. היום התייחס השופט לטווח הענישה ולחומרת המעשים באישומים הנוספים כשהחמור מכולם מיוחס לאיבגי באישום השלישי.
איבגי נאשם שנגע עם ראשו וידיו בחזה של המתלוננת הצעירה. השופט עמד על הבדלי הגיל (הקורבן הייתה כבת 30, והוא כבן 63), הכוח והמעמד. "הנאשם היה באותה בעת השחקן הראשי, ה'כוכב' של ההצגה. הוא מוכר לכל צרכן תרבות בישראל. מעמדו – גם בתיאטרון, אך גם מחוץ לתחומי התיאטרון – ברור ונהיר. המתלוננת ג', לעומתו, אישה צעירה (הוא פירט את תפקידה בתיאטרון). פגיעה דוגמת זו המתוארת בפסק דינו של בית המשפט המחוזי, המתרחשת על רקע פערי כוח ומעמד כאמור - מחדדת אף יותר את המסקנה כי הפגיעה בערכים המוגנים ממשית וניכרת".
השופט ציין גם כי לא מדובר במקרה בודד. "הפגיעה החוזרת ונשנית בנשים, במהלך תקופה קצרה יחסית – מעצימה ומהדהדת את הפגיעה בערכים החברתיים המוגנים, העומדים בבסיס האיסור הפלילי עליו עבר הנאשם".

הפרקליטות ביקשה יותר מ-30 חודשי מאסר

למרות דברים אלה, דחה השופט את עמדת הפרקליטות שביקשה יותר מ-30 חודשי מאסר. "מתחם העונש ההולם לו עותרת המאשימה – נוטה באופן מובהק לחומרה, סוטה באופן ממשי מרף הענישה הנוהג – וכל זאת ללא הנמקה של ממש". השופט ציין כי ריבוי המעשים הוא שמחייב ענישה בכלא. "ריבוי המעשים והעבירות שבהם הורשע הנאשם על חומרתם, נזקיהם לנפגעות העבירה והיעדר נטילת האחריות – אלה ועוד, כמפורט בהרחבה לעיל, מכריעים את הכף לטובת ענישה קונקרטית של מאסר מאחורי סורג ובריח".
השופט גזר מלבד המאסר בפועל גם חצי שנת מאסר על תנאי. איבגי יפצה את המתלוננת מהאישום הראשון בסכום של 10,000 שקל, ואת המתלוננת מהאישום השלישי בסכום של 30 אלף שקל.

עם כניסתו לאולם בית המשפט אמר איבגי כי הוא "לא חושש", אך לאחר גזר הדין הביע סנגורו עו"ד מיכאל כרמל צער על הענישה, שאותה הגדיר חמורה. "מדובר בגזר דין שלדעתי חורג במידה רבה מרמות הענישה עד היום. השופט, בצדק, קבע בגזר הדין שהמאשימה ביקשה עונשים גבוהים יתר על המידה, בכנותו את הבקשה של המדינה "ענישה תקדימית וחמורה" שלא תואמת את הדין המצוי. לצערי הרב, השופט בחר לשלוח את משה איבגי ל-11 חודשי מאסר בפועל".
"איבגי הביע צער על הפגיעה בנשים ולקח אחריות על המעשים שלו", הוסיף עו"ד כרמל. "נצטרך ללמוד את גזר הדין. אנחנו גם צריכים לשקול רשות ערעור לביהמ"ש העליון על פסק הדין התקדימי של ביהמ"ש המחוזי וכרגע אנחנו עוד שוקלים את צעדנו ונחליט בהמשך מה עושים".