ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בסרטון שפרסם כי נקבע תאריך למבצע ברפיח למיטוט ארבעת גדודי חמאס במעוז הגדול האחרון של ארגון הטרור, אבל האמריקנים הודיעו כי לא ידוע להם על מועד שכזה - והערב (ג') מתברר שגם שר הביטחון יואב גלנט הבהיר: אין תאריך.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
נתני וגלנט. יש תיאום בצמרת?
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, אלכס קולומויסקי)

גלנט הבהיר זאת בשיחה שערך עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה לויד אוסטין. לדברי גלנט, יש עוד פעולות שנדרשות לפני מבצע ישראלי ברפיח - כשאחד האתגרים הגדולים לפני פשיטה על העיר הסמוכה לגבול מצרים הוא פינוי המוני הפליטים שמצטופפים שם. לפחות 1.4 מיליון בני אדם שהו בה בחודשים האחרונים, אולם כעת החלו חלק מהפליטים לחזור לחאן יונס, בעקבות נסיגת צה"ל מהעיר הסמוכה לרפיח.
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בליקן נשאל היום במסיבת עיתונאים על דברי נתניהו, והבהיר שלוושינגטון לא ידוע על מועד צפוי לכניסה לרפיח. "לארה"ב אין כל תאריך למבצע אפשרי של ישראל ברפיח. השיח עם ישראל בנושא ממשיך להתנהל", אמר בלינקן בנוגע לשיחות שמתנהלות בנוגע לפעולה המתוכננת. "אנחנו מצפים להיפגש בשבוע הבא עם עמיתינו מישראל כדי לדון על עזה", ציין. דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ציינה בהמשך כי פגישה פנים-אל-פנים בין נציגי ישראל לנציגי ארה"ב בסוגיית רפיח תיערך רק בעוד כשבועיים.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה מרפיח לחאן יונס, אחרי נסיגת צה"ל
(צילום: AFP)
ארה"ב, נזכיר, מביעה התנגדות נחרצת למבצע בתנאים הנוכחיים ברפיח, כשבעיר עדיין שוהים המוני פליטים, והזהירה מאסון. בשיחת ועידה מקוונת שנערכה בשבוע שעבר בין בכירים ישראלים לבכירים אמריקנים, טענו האחרונים כי התוכנית הישראלית אינה מציאותית. לפי התוכנית שהוצגה לאמריקנים, הפלסטינים יפונו לאוהלים שיוקמו מצפון לרפיח.
גורמים ששוחחו עם רשת NBC אמרו כי ההצעה הישראלית לא כוללת תוכניות הלוקחות בחשבון צרכים תברואתיים, כמו גם הערכות של כמות המזון והמים שהפינוי ידרוש, ומהיכן המים והמזון יגיעו. היום, על רקע נסיגת צה"ל מחאן יונס וחזרת התושבים להריסות העיר, דווח בסוכנות הידיעות AP כי כחלק מההיערכות לפעולה ברפיח ישראל רכשה 40 אלף אוהלים למען העקורים. עם זאת, לפי הדיווח לא ברור איפה הם יוצבו, וכמה אנשים הם יכולים לאכלס.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
השיח מול ישראל נמשך. בלינקן
(צילום: Johanna Geron / POOL / AFP)
את ההצהרה שלו על מועד לכניסה לרפיח ניפק נתניהו על רקע לחץ כבד מימין, בעקבות הנסיגה מחאן יונס. שעות לפני כן איים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאם המלחמה תיגמר ללא מתקפה נרחבת על רפיח, לנתניהו "לא יהיה מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה". השר בצלאל סמוטריץ' כינס מנגד "התייעצות דחופה" של סיעת הציונות הדתית.
על רקע הלחץ הזה, נתניהו פרסם את הסרטון שבו אמר: "אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו, ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה, יש תאריך". את האמירה אפשר גם לפרש כטקטיקה במגעים לעסקה מול חמאס, שכן ארגון הטרור יודע שיוכל לעכב פעולה ישראלית ברפיח אם ילך לעסקה.