על פי צה"ל, 49 הנפגעות של סא"ל דן שרוני, שהודה שצילם ותיעד אותן במקומות פרטיים וחדר באופן גס ובוטה לפרטיותן, צריכות להמתין שנתיים עד שהעבריין יואיל בטובו להתחיל לרצות את עונשו. התסריט הזה נשמע בלתי נתפס לכל בר-דעת, קל וחומר לי, כאבא לבת 20 וקצת שתתמודד כל החיים עם הצלקת שהוא גרם לה.
צה"ל חייב לעצור את רצף הטעויות בפרשה הזאת לפני שהיא תיחרט כשבר גדול ביחסי האמון בין הצבא לחברה הישראלית. צה"ל מרבה לדבר על ערכים, והרמטכ"ל אביב כוכבי אף הודיע לאחרונה על כך שהוסיף את ה"ממלכתיות" לרוח צה"ל (מה שזה לא אומר), אבל מה עם האמון?
סא"ל שרוני הודה בעשרות עבירות חמורות שיוחסו לו, ועדיין הפרקליטות הצבאית החליטה שהוא ראוי להסדר טיעון נוח שלפיו יחל לרצות את עונשו (שטרם נקבע) בעוד שנתיים - המועד שבו יגיע לגיל הפנסיה (שממנה ייהנו בני משפחתו). ההסדר הזה כל כך עקום עד שאנשי הפרקליטות הצבאית בעצמם התקשו לפרט בפני הנפגעות את פרטיו.
קראתי כאן את הדברים של אביה של ט', נפגעת אחרת, על ה"הסבר" שנמסר לו כדי שיעביר לבתו; על זה שהדבר הוצג לו כעובדה מוגמרת; על כך שלא ביקשו לשמוע את עמדתה ואפילו לא ביקשו שידבר עם בתו ויחזור אליהם. קראתי ועברה בי צמרמורת. גם אני עברתי חוויה דומה. שוחחתי עם התובע הצבאי בעת שהציג את ההסדר לבתי ואני יכול להעיד בפה מלא: לא נמסר מידע מלא ובוודאי שלא התבקשה עמדתה. זה הוצג כעדכון רפה בלבד, בלי הסבר, בלי ההשלכות.
בנוסף לתקלה הזאת בדיווח, הנפגעות מחו בתוקף בבית הדין על מהות ההסכם. הן, השבורות מבפנים, לא יכלו לשתוק מול העוול. ברגע האחרון נבלם זמנית אישור ההסדר. אבל בצה"ל, במקום להודות "טעינו", המשיכה הפרקליטות הצבאית עם רצף הטעויות כשזימנה את הנפגעות – באמצעות התקשורת - לפגישה עם הפרקליטה הראשית. שוב שכחו שם כלפי מי צריך להפגין רגישות.
ניכר שצה"ל דואג יותר לכבוד שלו מאשר לנפגעות, לאמת ולצדק. אני מרגיש בעצמי את הכאב החד שמפלח את הלב של הבת שלי ושל 48 צעירות נוספות. האמון נסדק, אוטוטו הוא יישבר. עוד לא מאוחר להגיד טעינו והרמטכ"ל כוכבי עדיין יכול להיענות לבקשת הנפגעות ולהיפגש עימן. זאת לא בושה להודות בטעות, גם לא לצבא הכי חזק בעולם. זה רק מראה על חוזקה. אנחנו רוצים להמשיך ולהאמין בצה"ל.
  • א', לשעבר איש מערכת אכיפת החוק, הוא אביה של אחת הנפגעות בפרשת סא"ל דן שרוני. הן פתחו בגיוס מימון המונים כדי להיאבק משפטית וציבורית נגד הסדר הטיעון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il