2 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט, שלשום
(צילום: מוטי קמחי)
כשבוע לאחר שנחשף ב-ynet הסדר הטיעון עם סגן אלוף דן שרוני, הנאשם בעבירות של מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות של כ-50 נשים - רובן חיילות ששירתו תחתיו - אביה של סמלת ט', אחת הנפגעות, טוען כי הפרקליטות הצבאית הסתירה נתונים משמעותיים בשיחת העדכון שקיבל מנציגת התביעה שהתקשרה לבתו כדי לעדכן אותה על ההסדר המתגבש.
לפי ההסדר, שהכעיס חלק מהמתלוננות, צומצם כתב האישום נגד שרוני בכעשר עבירות. שרוני יודה במעשים, ייקח אחריות, יביע חרטה ויושג עבורו הסדר כלכלי מיוחד: מאחר שנותרו לו שנתיים להגיע לגיל פרישה, הוא ימשיך להיות פורמלית תחת צה"ל במעין "חופשה ללא תשלום", כדי שייהנה מזכויות כלכליות הכוללות את דמי הפנסיה. לאור כל אלה, גזר הדין הסופי יינתן באיחור ניכר - באפריל 2024.

בתצהיר, שעליו חתם ביממה האחרונה, טען אביה של סמלת ט' - שלא הייתה אז מיוצגת ע"י עורך דין - כי בתו קיבלה את שיחת הטלפון לפני כעשרה ימים מתובעת בתיק, אך התקשתה רגשית לשוחח עמה ולכן הוא עודכן במקומה. לדבריו, "המידע שהוצג לי היה חלקי ומטעה. ההסדר הוצג בטון אגבי, בלי הסבר שעיכוב של שנתיים נועד להשגת זכויות פנסיוניות לשרוני ולבני משפחתו, ובלי הסבר שעיכוב כזה הוא חריג. למעשה, נאמר שבשום מקרה לא תהיה לו פנסיה. העיכוב הוצג כדבר טכני ששרוני לא מרוויח דבר ממנו".
עוד טוען האב בתצהיר כי "בשום שלב לא הוסבר שכחלק מההסדר שרוני יבקש הפסקת שירות ויוכל להשתחרר ממעצר". לדבריו, לאורך השיחה לא נאמר לו על ידי התובעת כי בתו מתבקשת להסכים או להביע עמדה לגבי ההסדר, והדבר הוצג לו כעדכון טכני בלבד. "לא נאמר לי שאנו זכאים לחשוב על הדברים ולשקול אותם. עד היום איננו יודעים בכלל אילו מסעיפי האישום קשורים לבתי", כתב בתצהיר.
2 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
"מגיע אלינו מידע על נפגעות לא מיוצגות שקיבלו מידע חלקי ומטעה על ההסדר". חלק מהנפגעות באחד הדיונים
(צילום: יריב כץ)
בתוך כך, חלק מהנפגעות של שרוני החלו בקמפיין אינטרנטי תחת השם "לא קצין, עבריין מין", שקורא לציבור לתמוך בהתנגדותן להסדר הטיעון, שחשיפתו חוללה סערה. "אנו לא מוכנות לשתוק ובעזרת הציבור נעתור לבג"ץ, נדרוש צדק ונחתור לעונש חמור ומרתיע", אמרו הנפגעות.
השבוע הסכים בית הדין הצבאי לדחות לתחילת חודש אוגוסט - כדרישת עשר מתוך 50 הנפגעות - את מועד הקראת כתב האישום המתוקן נגד שרוני, שכווץ מכ-70 לכ-60 סעיפים. בדיון אמור היה שרוני להודות בעבירות במסגרת כתב האישום המתוקן, שבו נכתב כי צילם בסתר מאות פעמים את עשרות הנשים.

בתסקיר המבחן שאליו הורה בית הדין לשלוח את שרוני, תיקבע מידת מסוכנותו בדרך לשחרורו ממעצר עד תום ההליכים המשפטיים. אם ההסדר יתקדם כמתוכנן, הוא יודה ויורשע במסגרת הסדר הטיעון, ולאחר מכן ימתין שנתיים עד שיגיע לגיל פרישה, אז יועברו כספי הפנסיה שלו בצורת "גמלת חסד" למשפחתו. לפי הסדר הטיעון, רק באפריל 2024 צפוי להיגזר עונשו.
התביעה צפויה לדרוש בעוד כשנתיים להטיל על שרוני כמה שנות מאסר בפועל ואת הורדתו לדרגת טוראי. בנוסף, הוא יפצה את הנפגעות במסגרת הסדר הטיעון בפריסת תשלומים בסכומים שנעים בין 3,000 ל-16 אלף שקל לכל מתלוננת. ל-ynet נודע כי חלק מהנפגעות השיגו מבית המשפט צו עיקול לחשבון הבנק שלו ולדירתו. זאת, לדבריהן, כדי להבטיח פיצוי עתידי הולם על מעשיו.
"העדויות הולכות, מצטברות ונערמות, ומסתבר שהעובדה שכל נפגעת שהייתה מיוצגת התנגדה להסדר והצבא התהדר בהסכמה רק של נפגעות שלא היו מיוצגות - אינה מקרית", אמרה עו"ד אפרת נחמני-בר, שמשרדה מייצג תשע מהנפגעות. "מגיע אלינו יותר מידע על נפגעות לא מיוצגות שקיבלו מידע חלקי ומטעה על ההסדר. הפרקליטות ניסתה לקבוע דיון מהיום למחר כדי 'לגמור את זה', ולכן נדרש שם בדק בית רציני".
עו"ד אפרת נחמני-ברעו"ד אפרת נחמני-ברצילום: ענת גבע שרון
סא"ל שרוני נעצר בנובמבר בשנה שעברה וכתב האישום נגדו הוגש חודש לאחר מכן. לאחר מכן הורה בית הדין הצבאי המיוחד על מעצרו של הקצין עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. נוכח מעשיו, הוא הודח מיידית מתפקידו. גורם צבאי אמר לפני כשבועיים כי 29 מהנפגעות משרוני הסכימו להסדר הטיעון. עוד ציין הגורם כי תשלום פיצוי בהליך פלילי לא מחליף את האפשרות של המתלוננות לתבוע פיצוי בהליך אזרחי. לדברי הגורם הצבאי, להרשעה בהליך פלילי משמעות חשובה לעניין הליך התביעה האזרחית.
מדובר צה"ל נמסר: "טרם גיבוש ההסדר, פנו נציגי התביעה הצבאית לכלל הנפגעות ונפגעי העבירה, עדכנו אותם בפרטי ההסדר המתגבש וקיבלו את התייחסותם. לצד זאת, לאור טענות שהועלו שלשום במהלך הדיון בעניינו של סא"ל שרוני ולפיהן משמעויות ההסדר לא הובנו במלואן, התחייבה התביעה לשוב ולפנות לכלל הנפגעות ונפגעי העבירה ולהביא את הדברים בפניהם. במסגרת זו, תיערך פנייה גם לנפגעת המדוברת".