כחודשיים וחצי לאחר שמרב מיכאלי הודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים, הנהלת מפלגת העבודה אישרה היום (ראשון) כי הפריימריז לראשות המפלגה יתקיימו ב-28 במאי - כפי שפורסם ב-ynet. ההנהלה החליטה על קיצור משמעותי של תקופת החברות לצורך התמודדות, וההצעה תובא לאישור ועידת המפלגה.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מצהירה הצהרות תקשורת פרישה פורשת עזיבה מפלגה מפלגות מפלגת העבודה
מרב מיכאלי מצהירה הצהרות תקשורת פרישה פורשת עזיבה מפלגה מפלגות מפלגת העבודה
מרב מיכאלי. "למפלגת העבודה יש תפקיד חשוב בשיקום מדינת ישראל"
על פי המתווה, ניתן יהיה להתפקד למפלגה עד 1 במאי כדי להתמודד, ועד 5 במאי אפשר יהיה להכריז על התמודדות לראשותה. כמו כן, ניתן יהיה להתפקד למפלגה עד 18 במאי כדי להצביע בפריימריז ולהשפיע על בחירת היו"ר החדש. בעבר, נדרש היה להיות חבר מפלגה במשך חצי שנה כדי לקבל את הזכות לבחור או להיבחר בפריימריז.
"מדינת ישראל נמצאת בשבר גדול, וכדי לצאת ממנו נדרשות בחירות שיביאו לעם שלנו הנהגה חדשה", אמרה מיכאלי. "למפלגת העבודה יש תפקיד חשוב בשיקום מדינת ישראל והיא חייבת להגיע לשם מוכנה וחזקה. לכן, כפי שהתחייבתי, אנו מוציאות לדרך את הבחירות לראשות המפלגה, ואני מזמינה את כל מי שמאמינה ומאמין בדמוקרטיה אמיתית, בשוויון ובתקווה להצטרף לעבודה ולהתמודד".
2 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה
גלעד קריב בועדת החוקה
"צו השעה הוא איחוד כוחות בשמאל הציוני". גלעד קריב
(צילום: יואב דודקביץ')
קיום הפריימריז אינו מוריד מהפרק איחוד אפשרי של המפלגה עם מרצ בהמשך. בהקשר זה, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה ביקר את התנהלותה של מיכאלי, שלטענתו מנעה הבוקר את האפשרות להניח על שולחן ועידת המפלגה הצעות ל"קידום איחוד כוחות בשמאל הציוני ועריכת פריימריז משותפים לראשות הגוש". לדבריו, מדובר בהמשך ישיר לסירוב שלה לקיים כל דיון במוסדות המפלגה בנושא זה במהלך השנה האחרונה.
"צו השעה הוא איחוד כוחות בשמאל הציוני והצבת אלטרנטיבה ברורה לימין הלאומני ולמרכז המזגזג", אמר קריב. "בכוונתי להמשיך ולפעול לקידום איחוד הכוחות מתוך מפלגת העבודה, למרות הניסיון הלא ראוי למנוע דיון פתוח ודמוקרטי בנושא".
מנכ"ל מפלגת העבודה ניר רוזן התייחס לפריימריז הקרובים ומסר: "הבחירות המקדימות לראשות מפלגת העבודה יהיו המתקדמות ביותר, הן יבוצעו באופן מקוון ויהיו פתוחות ורחבות כדי לממש את הפוטנציאל הטמון בהן לחיזוק והגדלת המפלגה והמחנה. לפני הבחירות המקדימות נקיים קמפיין הצטרפות גדול וכן סדרה של עימותים פומביים בין המתמודדים, כפי שקורה במפלגות דמוקרטיות ברחבי העולם. בהצלחה רבה לכל המתמודדות והמתמודדים".

בשבוע שעבר הורה בית הדין של מפלגת העבודה להתחיל בהליך הדחה של היו"ר מיכאלי מחברות במפלגה, אחרי שלא קיימה הוראות פסק דין שניתן בעניין תמיכת העבודה במועמדת מרצ בבחירות בבת ים, קטי פיאסצקי. בית הדין קיבל החלטה דומה גם נגד גזבר המפלגה אבנר סטפק והיועץ המשפטי עומרי שגב, וקבע כי ההחלטות שקיבלו חסרות תוקף ומבוטלות.
משמעות הליך ההדחה היא לא רק ביטול החברות של מיכאלי במפלגה, אלא גם שהיא לא תוכל למלא תפקיד אחר בה או לקבל ממנה תשלום. למעשה, ייתכן שמיכאלי תידרש לשלם מכיסה הפרטי על כספים שנקבע בבית הדין שהעבירה ללא סמכות. הסיבה, נטען, היא שביזתה את בית הדין של המפלגה ולא חשפה מסמכים בעניין זה, כולל הכספים שהועברו.