גיבוי פומבי ראשון מאחד מראשי הסיעות לשר האוצר אביגדור ליברמן, בעקבות הריאיון שלו ב-ynet שבו אמר כי הוא מצפה לגיבוי מכל שרי הממשלה. בציוץ שפרסם הבוקר (יום ד') כתב שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כי "בניגוד לכל השמועות והניסיונות לסכסך אני עומד לגמרי מאחורי התוכנית הכלכלית של שר האוצר ⁦ליברמן⁩ ונותן לו גיבוי מלא. הדיון על מתווה הסיוע לעצמאים הוא נושא נפרד וייפתר בימים הקרובים".
אבל בעוד שלפיד מגבה, יו"ר וועדת הכלכלה - ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן - לא ממהר ליישר קו. בריאיון לאולפן ynet לאחר הסערה אתמול בוועדה, שם נאלץ ליברמן להאזין במשך יותר משעתיים לנציגי העצמאים ולחברי כנסת שמחו נגד תוכניתו, אמר ביטון: "הדבר החשוב ביותר זה ששר האוצר הקשיב שעתיים וחצי, גם לעסקים וגם לח"כים, והאמירה שלו שבתוך שבועיים הוא יביא רשת ביטחון כלכלית לעסקים. מה שחסר לי זה גם השלמת המהלך של החבילה הכלכלית ליוקר המחיה. הטבות מס בשכר למעמד הביניים זה יפה, אבל דילגו על העובדים הזוטרים ביותר וגם את המעט שהם קיבלו, הם לא יקבלו".

1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה במבוא חמה, רמת הגולן
ישיבת ממשלה במבוא חמה, רמת הגולן
שר החוץ תומך - ומדגיש את הסיוע לעצמאים. לפיד וליברמן
(צילום: גיל אליהו)
בתשובה לשאלה אם הוא מאוכזב מההתנהלות של ליברמן, ענה ביטון: "אני חושב שלצד הנחישות של הממשלה להגיד 'נילחם בקורונה, נשאיר מה שאפשר פתוח, נסגור את מה שאפשר לסגור כמו התיירות הנכנסת והיוצאת ועוד מרכיבים במשק שנפגעו' – פה לא נעשתה פעולה מהירה לתת מענה. אני בכנסת כדי להילחם ביוקר המחיה, זו המשימה שלי בוועדת הכלכלה".
"לא אקבל תוכנית שלא התייעצו ולא שמעו את האינפוט של ועדת הכלכלה. במיוחד כשהיא פוגעת בעובדים המוחלשים ביותר בחברה, את זה אני לא אקבל", הוסיף ביטון. "אני בכנסת למען אוכלוסיות מוחלשות ואפעל בכל הכלים כדי שהדבר הזה ישתנה. ואני אומר לך – החבילה הזאת והמהלך הכלכלי הזה ישתנה, נקודה".
הציוץ של לפיד ודבריו של ביטון לפיד נאמרו לאחר הדיווחים שלפיהם יש עתיד, העבודה וכחול לבן פועלות לסכל את תוכניתו של ליברמן, אם זו לא תכלול התייחסות לנפגעי הקורונה. "קודם כל מגיע לי פרס נובל לשלום אם הצלחתי לאחד את לפיד, גנץ ומיכאלי לעמדה אחידה. בכך כבר חיזקתי את הקואליציה", אמר ליברמן. "לגופו של עניין - אני אקבל החלטות על בסיס שיקולים כלכליים ענייניים. לא מעניין אותי אינטרסים אלקטורליים ולחצים פוליטיים וכתבות בתקשורת. המדיניות הכלכלית כפי שאני מוביל אותה שמונה חודשים הוכיחה את עצמה מעל ומעבר".

בריאיון ל-ynet אמר ליברמן על השרים שמתכוונים לפעול נגד מדיניותו: "בדיוק כמו שאני מגבה כל שר בממשלה - אני מצפה לגיבוי. אבל גם אם לא יהיה גיבוי, נסתדר. אני לא אזוז מילימטר מהתוכנית שלי ואמשיך לנהל את הכלכלה משיקולים ענייניים".
"אם מישהו מצפה שאני אשנה כיוון בגלל לחץ של מישהו - הוא טועה", הבהיר שר האוצר במסר שהעביר לשותפיו לממשלה. "כל הכינוסים וכל האמירות שנשמעות, זה מפי אנשים שלא מסוגלים לעמוד בלחץ. הם לא חושבים על כלכלה, הם חושבים על הבחירות הקרובות. מי שמתייחס לכלכלה עם מחשבה על בחירות - שלא ייגע בכלכלה".
במהלך הדיון אתמול נציגת מורי התל"ן, צמרת אביבי דביר, פנתה לשר האוצר בדמעות והאשימה את סגן השר אביר קארה שהוא לא מאפשר להגיע אליו. בעקבות העימות הוצא סגן השר קארה מהאולם. אביבי דביר סיפרה הבוקר לאולפן ynet שקיבלה תגובות חיוביות בעקבות הופעתה בוועדה. בנוסף, כמה חברי כנסת תקפו את שר האוצר על הכוונה שלו לפגוע לטענתם בציבור החרדי בעקבות תוכניתו לשלב חרדים בשוק העבודה, שתכלול שלילת הנחות בארנונה, צהרונים ובמעונות, וכן נסיעה בתחבורה ציבורית להורים שאינם עובדים, קיצוץ במספר שעות הלימוד בישיבות ועידוד לימודי ליבה במוסדות החרדיים.
ליברמן עצמו לא התרגש מהדברים, אבל גם לא סיפק מידע חדש בנוגע לסיוע לבעלי העסקים הקטנים והעצמאים שהממשלה מתכננת לתת: "בשבוע הבא מתחילים בדיון חשוב לסכם רשת ביטחון לעצמאים. לגבי העסקים, אמרנו שב-15 בפברואר נראה את התמונה לינואר, וב-25 בפברואר תהיה לנו כל התמונה, ונדע מה המצב. בהתאם לנתונים נפעל. אנחנו לא מתכוונים להפקיד אף אחד. כל אחד שזקוק לסיוע יקבל סיוע. הגדלנו את העוגה, תסתכלו מה היה ב-2019 ותשוו את זה ל-2021. בזכות אותו שינוי מקצה לקצה של מדיניות ממשלה קודמת הגענו למצב הזה".
עוד אמר שר האוצר: "ביטלנו את החל"ת, הודענו שלא יהיו יותר סגרים ואמרנו שיהיה סיוע ממוקד ולא יהיה פיזור כסף ממסוקים. ב-2021 נפתחו יותר עסקים ממה שנסגרו, היצוא גדל והכנסות המדינה ב-2021 הן הרבה יותר גבוהות מאשר ב-2019. צמצמנו את הגירעון והגענו לצמיחה של 6.7%".