2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן. "היחסים עם מנכ"ל האוצר בלינקוב מצוינים"
(צילום: אביגיל עוזי)
שר האוצר אביגדור ליברמן משיב לביקורת מתוך הקואליציה על התוכנית שהציג לטיפול ביוקר המחיה ושולח מסר לשותפיו: "כמו שאני נתתי גיבוי לכל שר בממשלה, אני מצפה עכשיו לגיבוי מכולם". בריאיון ל-ynet מדגיש ליברמן: "גם אם לא יהיה גיבוי, נסתדר. אני לא אזוז מילימטר מהתוכנית שלי ואמשיך לנהל את הכלכלה משיקולים ענייניים".
ליברמן התייחס לדיווחים שלפיהם יש עתיד, העבודה וכחול לבן פועלות לסכל את התוכנית אם לא תכלול התייחסות לנפגעי הקורונה. "קודם כל מגיע לי פרס נובל לשלום אם הצלחתי לאחד את לפיד, גנץ ומיכאלי לעמדה אחידה. בכך כבר חיזקתי את הקואליציה. לגופו של עניין - אני אקבל החלטות על בסיס שיקולים כלכליים ענייניים. לא מעניין אותי אינטרסים אלקטורליים ולחצים פוליטיים וכתבות בתקשורת. המדיניות הכלכלית כפי שאני מוביל אותה שמונה חודשים הוכיחה את עצמה מעל ומעבר". עד סוף החודש, הוא הזכיר, יפרסם צעדים נוספים להורדת יוקר המחיה.

ועדיין יש המון ביקורת נגד התוכנית שלך, שהחלשים נשכחו. עורכים כנסי חירום. "עשינו מהפכה כמו שאף ממשלה לא עשתה, ואני מכיר את כל הממשלות הקודמות מקרוב. סיימנו את השנה בצורה יוצאת מן הכלל בזכות זה ששינינו את המדיניות הכלכלית מקצה לקצה. ביטלנו את החל"ת, הכרזנו שאין יותר סגרים ושלא יהיה פיזור כסף ממסוקים. רק סיוע מוכר - מי שנפגע, נעזור לו. דוגמה אחת היא חברות התעופה הישראליות. באופן ממוקד".
ליברמן אמר כי סימן לעצמו שלושה יעדים מרכזיים: הגדלת עוגת התקציב, סגירת פערים בחברה הישראלית וחיזוק מעמד הביניים. "אני לא מחלק צ'קים בלי כיסוי", הדגיש. "אני רוצה לוודא שאכן יש לנו כיסוי לכל מה שניתן. אני רוצה לראות שהמגמה המצוינת של 2021 תימשך גם ב-2022".
על השאלה אם לא נכנע ללחצים שהופעלו עליו בשבועות האחרונים בנוגע לסיוע לעסקים השיב: "מי שנכס לתפקיד שר האוצר יודע שכל יום יש לחצים. אבל אנחנו אמרנו מראש את מה שיקרה ולא סטינו מילימטר מהמדיניות".

לשרים שמתכוונים לפעול נגד מדיניותו הוא אומר: "בדיוק כמו שאני מגבה כל שר בממשלה - אני מצפה לגיבוי. אם מישהו מצפה שאני אשנה כיוון בגלל לחץ של מישהו - הוא טועה. כל הכינוסים וכל האמירות שנשמעות, זה מפי אנשים שלא מסוגלים לעמוד בלחץ. הם לא חושבים על כלכלה, הם חושבים על הבחירות הקרובות. מי שמתייחס לכלכלה עם מחשבה על בחירות - שלא ייגע בכלכלה".
שר האוצר גם טוען כי הממשלה הנוכחית סגרה פערים כלכליים וסייעה לאוכלוסיות מוחלשות "כפי שלא נעשה מעולם". לדבריו, "עוד לפני שאישרנו תקציב סגרנו הסכם עם הנכים, וכמו שהבטחתי לפני הבחירות לכנסת נתנו לחיילי צה"ל תוספת של 50% לדמי הקיום החודשיים וגם למשרתי השירות האזרחי והלאומי. נתנו גם כסף לכל הגמלאים שחיים על השלמת הכנסה והם קיבלו בממוצע 580 שקל. ניצולי השואה שמקבלים מענק שנתי קיבלו תוספת של 2,500 שקל. סגרנו את הנושא שהבטיחו כל הממשלות - הקמת שני בתי חולים, אחד בדרום אחד בצפון. יש הסכם קיבוצי עם עובדי המינהל והמשק אחרי 10 שנים. הדברים שלנו עובדים, עשינו מהפכה שלמה".

מורי התל"ן? למשרד החינוך יש תקציב

אתמול הותקף ליברמן בדיון בוועדת הכלכלה בראשות מיכאל ביטון מכחול לבן (בסרטון שבתחילת הכתבה). נציגת מורי התל"ן, צמרת אביבי דביר, אמרה בדמעות שהיא נתקלת באטימות מצד סגן השר אביר קרא, וגם מצד האוצר, בבקשה לפיצויים אחרי שעבודתה ועבודת עמיתיה הופסקה. "למשרד החינוך יש תקציב והוא מחלק אותו. אני לא בקיא איך בדיוק המשרד עושה את זה", אמר ליברמן בתגובה ל-ynet.
"אתמול שמעתי בפעם הראשונה על הבעיה עם מורי התל"ן. אי אפשר גם לרצות את כולם כל הזמן. לא משנה מה נעשה ומה ניתן תמיד יהיו כאלה שלא יהיו מרוצים. אני משתדל לעשות את הכי טוב שלי״.
הבעיה הכי חמורה כיום היא מחירי הדיור. את העלייה חזית בעצמך כבר באוקטובר. גם אתה יודע שהצעדים שעשיתם לא יעצרו את הזינוק אלא רק יאטו אותו. האם בנק ישראל צריך להעלות ריבית? אתה מתכוון להעביר להם מסרים בנושא? "אני לא נותן עצות לבנק ישראל כל עוד לא ביקשו ממני, וגם אם מבקשים ממני עצות אני מתלבט אם לתת. לפעמים כשמבקשים עצה זו דרך לגלגל את האחריות אליך אחר כך. לכן אני לא ממהר לחלק עצות. אני מאוד מעריך את נגיד בנק ישראל ואני סומך עליו שיקבל החלטות נכונות".
ומה לגבי דמי בידוד לעצמאים, שעדיין לא ניתן לקבל למרות החקיקה? "עד שהגעתי לאוצר לא היה מושג כזה דמי בידוד לעצמאים", אמר שר האוצר. "כרגע זה אמור לעבוד דרך אפליקציה, היא עדיין לא מוכנה אבל אנחנו בקשר רציף עם הביטוח הלאומי ואני מקווה שעד סוף החודש היא תפעל".
ליברמן הכחיש עימות עם מנכ"ל משרדו רם בלינקוב, שעזב את הוועדה שבראשה עמד לאיתור מנהל רשות החברות הממשלתיות. "היחסים בינינו מצוינים", הוא טען. "לא היה שום עימות בנושא הזה או בכלל. אנחנו עובדים מהבוקר עד הלילה ביחד בקבינט הכלכלי ובפורומים שונים. הוא מנהל משכמו ומעלה".