2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
ארכיון
(צילום: AFP )
מתווה החינוך שאושר בקבינט הקורונה נכנס לתוקף היום (שני), אף שוועדת החינוך לא התכנסה אתמול - ולמעשה תתכנס לדון בו רק בשעה 11:00. בוועדה עצמה יש קולות רבים שמתנגדים לאישור המתווה כולו, ולפי שעה כלל לא ברור שיאושר - וגם אם כן, ייתכן שרק עד יום רביעי.
בינתיים, בחלק מהרשויות שמופיעות ברשימת היישובים האדומים והכתומים כלל לא הכירו את המתווה ולא נערכו אליו כראוי. בכיר בעיריית ראשון לציון כינה את המצב "הזוי", ולאורך כל אתמול - על אף בדיקות חוזרות ונשנות של ynet - לא הכירו בעיר את ההנחיות. רק סמוך לשעה 22:00 פרסם ראש העיר רז קינסטליך פוסט בפייסבוק שבו כתב כי "לפני מספר דקות" משרד החינוך העביר את המידע הנדרש.
הרשימה הסופית שקיבלה ועדת החינוך כוללת את עיר אדומה אחת - מעלה אדומים, ורובע אחד כתום - הקריות בראשון לציון. בנוסף יש שמונה ערים כתומות - סכנין, קדומים, גבעת זאב, אלעד, ראשון לציון, מעיליה, כפר יאסיף ובאר יעקב. לצד אלה, יש שמונה רובעים כתומים בערים שונות: בירושלים השכונות בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, גבעת חנניה ושועפאת; בבאר שבע רובע 1; בפתח תקווה רובע 7 (כפר גנים ב' ו-ג'); בראשון לציון רמז - כצנלסון; בתל אביב - רובע 3 צפון, רובע ורובע 5.
עם זאת, כמו בראשון לציון, גם בעיריות נוספות, ובהן ירושלים ותל אביב, שרר חוסר ודאות סביב ההנחיות. בתל אביב קיבלו הנחיות ממשרד החינוך רק אחרי השעה 21:00, וגם אז אלו היו לא ברורות - ובכל מקרה טענו בעירייה שברוב הכיתות בבתי הספר העל-יסודיים יש יותר מ-70% מחוסנים. בירושלים בכלל אמרו ש"אצלנו לומדים כרגיל", אך לקראת השעה 22:00 עדכנו את רשימת השכונות הכתומות בהתאם לזו שנשלחה לוועדת החינוך. נכון לשעה 22:00, בפתח תקווה עדיין בדקו אילו כיתות עומדות בתנאים. בגבעת זאב אמרו ש"רק תלמידי כיתה ז' של חטיבות הביניים ילמדו מרחוק, משום שיש ביניהם תלמידים מאומתים".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בדיון עם יפעת שאשא ביטון ובכירי משרד החינוך
נפתלי בנט בדיון עם יפעת שאשא ביטון ובכירי משרד החינוך
נפתלי בנט בדיון עם יפעת שאשא ביטון ובכירי משרד החינוך
(צילום: חיים צח, לע"מ)
החלטת קבינט הקורונה, שטעונה כאמור את אישור ועדת החינוך של הכנסת, קבעה כי ברשויות כתומות ואדומות לא יתקיימו לימודים פרונטליים בכיתות ז'-י"ב שבהן שיעור המחוסנים קטן מ-70%. בנוסף, ברשויות האדומות בלבד יצומצמו המגעים, תוך מתן עדיפות ללמידה פרונטלית, בכיתות שבהן פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים. הכוונה היא לעבור ללמידה בחוץ, באולם ספורט, בכיתות מרווחות יותר ועוד - כדי להימנע מחזרה לזום.
מסגרות חינוך מיוחד ונוער נושר ובסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל במסגרות. גם כיתות של תלמידים עולים ללימוד השפה העברית ימשיכו כרגיל וכך גם גני ילדים ובצהרונים. תלמידים בשילוב אישי בחינוך הרגיל ילמדו כמו יתר תלמידי הכיתה, ויקבלו מענה בהתאם לתוכנית האישית שגובשה עבורם. באזורים ירוקים וצהובים, מתווה הכיתה הירוקה ימשיך כרגיל.
עיקר המחלוקת בדיון בכנסת תהיה לגבי מתווה בתי הספר היסודיים ברשויות האדומות, שלו יש שלוש אפשרויות: לימודים מרחוק בזום, לימודים בחוץ או לימודים בחללים גדולים כמו אולמות ספורט. ברור כי בעקבות הקור והגשם, האפשרות של למידה בחוץ לא ריאלית, ואילו באולמות ספורט לא ברור אם יש מספיק מקום. ראש הוועדה, ח"כ שרן השכל, אומרת כי המשמעות דה-פקטו של המתווה היא לעבור ללמוד בזום בכיתות אלה - ולכן זה בעייתי.
במשרד החינוך, מנגד, אומרים כי מלבד האפשרויות שצוינו, צמצום המגעים יכול להיות גם עבודה בקבוצות קטנות בשעות רוחב ובשעות פרטניות, למידה היברדית שמשלבת פנים מול פנים עם למידה מרחוק, או אפשרות אחרת שנתונה לשיקול מנהל בית הספר. לפי משרד החינוך, "מעבר של כלל הכיתה ללמידה מרחוק תיעשה כמוצא אחרון ובתיאום עם הפיקוח".

בוועדת החינוך מתנגדים גם למתווה בבתי הספר היסודיים בערים האדומות מכיוון שאם ביום רביעי מספר הערים האדומות יגדל משמעותית, בהתאם לזינוק בתחלואה, המשמעות היא סגירת כל בתי הספר היסודיים בכל הרשויות האלה. אחת האפשרויות שנשקלות בוועדה היא לקבל החלטת ביניים עד יום רביעי ואז להביא החלטה חדשה.
בקבינט הקורונה סוכם כי בעוד כשלושה שבועות צפויה גם הלמידה בכיתות א'-ו' ברשות אדומה להיות לפי עקרון ה-70%. בנוסף, סוכם כי פעילות חינוכית בלתי פורמלית ברשויות אדומות וכתומות יתקיימו בשטח פתוח. האחראי על הפעילות ראשי לקיים אותה במבנה אם כל המשתתפים מחזיקים בתו ירוק או אישור על בדיקת קורונה שלילית.

ואיך צפויה להתעדכן הרשימה ברביעי?

במשרד הבריאות חילקו את הערים הגדולות לשכונות, שבהן נקבע באופן דיפרנציאלי היכן ניתן ללמוד והיכן לא. הרשימה מתעדכנת מדי יום רביעי, כך שאינה תקפה להיום. לדוגמה, ראשון לציון - שהפכה כולה לאדומה - עדיין לא מוגדרת כך ברשימה. לפי המשרד, הרשימה העדכנית של האזורים האדומים היא מעלה אדומים, ענב, צבעון, שבי שומרון, סוסיה, בני דקלים, קדר, שדות ים, נטע ורומאנה. בראשון לציון האזורים האדומים הם רמז, כצנלסון וראשון לציון-צפון.
הרשימה העדכנית של האזורים הכתומים לפי משרד הבריאות היא - בראשון לציון: מזרח, רמת אליהו ונווה ים, קריות, מרכז, ראשונים ומערב; בתל אביב: רובע 3 דרום, רובע 7 מערב, רובע 3 צפון, רובע 2 מערב ורובע 5; בירושלים: הר נוף, רוממה, גבעת שאול, גבעת מרדכי, קריית משה, גוננים, פסגת זאב, גינות העיר, בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים וגבעת חנניה; בחיפה: רמות כרמל וכרמל. בנוסף, הרשימה הכתומה כוללת גם את אורנית, בית אורן, כפר יאסיף, חצבה, חולון, סכנין, צור הדסה, יד בנימין, באר יעקב, בצרה, שתולים, שדה עוזיהו, יבנה, קריית גת, כפר יונה, ספיר, דימונה, גבעתיים, מבשרת ציון, רעננה, סביון וברכה.
בתוך כך, ועדת חוקרה אישרה אמש לתשעה ימים בלבד את התו הירוק על חנויות בגודל יותר מ-100 מ"ר למעט חנויות חיוניות. בנוסף, הקנס לעסקים הופחת אך הובהר כי הוא יינתן מידית ללא אזהרה. הוועדה אישרה גם את איסור האכילה במתחמי מזון משותפים בקניונים, ובדוכני המזון תתאפשר מכירת טייק-אווי לבעלי תו ירוק.
לבקשת יו"ר הוועדה, חבר הכנסת גלעד קריב, האכיפה בקנסות על החנויות תחל ביום שלישי על מנת לאפשר זמן היערכות נוסף. הדיון על חוק מימון המלוניות יימשך הבוקר.
לדברי קריב, "לבי הכי כבד באישור התקנות הללו. אצביע בעדן אבל בהיסוס ובלב כבד כי התחושה היא שיש כאן הרחבה דרמטית של מגבלות התו הירוק שלא הרחבנו בשיאו של הגל הרביעי. אני תומך בהן בעיקר בגלל מימד חוסר הוודאות שעתיד להתבהר תוך זמן קצר. התו הירוק בעת שאין הגבלות התקהלות הוא חריג שבחריגים. לא התו הירוק ולא המדינות האדומות יהפכו לסטנדרט החדש".
פורסם לראשונה: 22:08, 26.12.21