שרת התחבורה מירי רגב תטוס ביום ראשון לביקור עבודה בהודו כדי לדון בקידום פרויקט "מסילת השלום", שבין היתר תחבר בן ישראל לסעודיה, וגם בקידום הנתיב היבשתי בין אבו דאבי לישראל שבו יעברו משאיות - על רקע מתקפות המורדים החות'ים מתימן על ספינות בים האדום. בהמשך היא תגיע גם לסרי לנקה במטרה לקדם הסכם בין המדינות לייבוא עובדים זרים.
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי בתביעת לשון הרע נגד מירי רגב
רון חולדאי בתביעת לשון הרע נגד מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: חגי דקל)
הביקור של השרה רגב בהודו נשמר בסודיות, וגם אנשי משרדה היו בערפל לגביו עד היום. בהודו היא תבקר במומבאי שבצפון המדינה, שם היא צפויה להיפגש עם בכירי ממשל וגם עם דמויות מפתח ממדינות אחרות שקשורות ל"מסילת השלום". כמו כן, היא תקרין להם את סרט הזוועות של דובר צה"ל מטבח 7 באוקטובר.
במרץ האחרון פורסם ב-ynet כי בכוונת ישראל לחתום על הסכמים בינלאומיים עם ארבע מדינות כדי להעביר מסילת ברזל שתשנע תחילה סחורות, ומאוחר יותר גם בני אדם, בין חמש מדינות שונות. בספטמבר האחרון, במעמד ועידת ה-G7, הכריז נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן יחד עם נשיא הודו נרנדרה מודי כי מסילה שכזו מתוכננת לקום וליצור פרוזדור לסחורות שיגיעו מהמזרח לישראל, ומשם בספינות לאירופה.
על פי התכנון, סחורות מהודו יועברו בשיט לאבו דאבי ומשם יועברו ברכבת מאיחוד האמירויות, דרך סעודיה וירדן, וייכנסו לישראל דרך מעבר אלנבי (שבו תיסלל מסילה חדשה) עד חיפה. שם יורדו חלק מהסחורות המיועדות לישראל ויפוזרו ברחבי הארץ בעזרת רכבת ישראל, בעוד שסחורות אחרות המיועדות לאירופה יועלו על ספינות שיפליגו מהנמל הצפוני אל יעדים שונים.
התוכנית הגרנדיוזית של ביידן קיבלה דחיפה ענקית בחודשים האחרונים, בעקבות פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ותחילת מתקפות המורדים החות׳ים על ספינות משא בינלאומיות שעברו במפרץ באב אל-מנדב, מה שגרם לכך שרבות מחברות הספנות נמנעו להיכנס אליו - ובמקום זאת שטו בדרך ארוכה יותר, מסביב לאפריקה, כדי להגיע לנמל חיפה ולאירופה. שינוי המסלול מעלה באופן משמעותי את עלויות השינוע של הסחורות שיוצאות מהמזרח, ומשםיע גם על המחירים לצרכן.
במהלך השיחות, הצדדים ידונו גם בתחילת מעבר הסחורות עוד לפני השלמת המסילה, בעזרת משאיות שייסעו בין אבו דאבי לישראל, כפי שפורסם לפני כחודשיים ב-ynet. על פי תוכנית זו, יאושר למשאיות שיחלו את נסיעתן מאיחוד האמירויות דרך סעודיה וירדן להיכנס לישראל ולפרוק את הסחורה שתגיע לנמל חיפה, כשההערכות מדברות על כך שהמסע המדובר ייערך כ-12 ימים. המקטע היבשתי המדובר בין אבו דאבי לישראל ייקח פחות מ-24 שעות.

פתרון לבעיית הפועלים

אחרי שלושה ימים בהודו, רגב ופמלייתה צפויים לטוס לסרי לנקה הסמוכה, כדי לקדם הסכם בין המדינות לייבוא עובדים זרים מהמדינה לישראל, לטובת עבודות על פרויקטים בתחום התשתיות. זאת בשל המחסור בידיים עובדות בכלל ובענף התשתיות בפרט, בעקבות הסגר שהוטל על מעבר פועלים פלסטינים מיו"ש לישראל החל מ-7 באוקטובר. בישיבת הממשלה עברה הצעת מחליטים לייבא עובדים לענף התשתיות ממדינות אחרות.
3 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
על רקע מתקפות החות'ים, ייתכן שסחורות יעברו במשאיות בין אבו דאבי לישראל
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
המטרה העיקרית של רגב היא קידום הסכם מעבר של עובדים זרים מסרי לנקה לישראל, כדי שיוכלו להשתלב בעבודות התשתית הרבות שמשוועות לידיים עובדות מאז פרוץ המלחמה. פרויקטים רבים מתעכבים בעקבות המחסור בפועלים.
בנוסף, בלחץ סרי לנקה, השרה אמורה לחתום על הסכמי טיסות ישירות. בין המדינות גובש הסכם תעופה בילטרלי שנחתם בראשי תיבות בדרג המקצועי. להסכם קיים נספח ביטחון המאפשר את דרישות האבטחה המוגדרים על ידי ביטחון אל על לטיסות הישראליות הממריאות מסרי לנקה. ההסכם בראשי תיבות הוא צעד ראשון במימוש הטיסות, והשלבים הבאים הינם חתימת השרה ואישור הממשלה והכנסת, שלאחריו יקבל ההסכם תוקף סופי - דבר שהובטח לסרי לנקים כי יקודם בהקדם.
נציין כי למרות שההסכם עדיין לא עבר את כל השלבים, השלטונות בסרי לנקה אישרו את קיום הטיסות בתחילת המלחמה, דבר שהיה חשוב למדינת ישראל על מנת להשיב את הישראלים ארצה.