חשיפה: חודשיים וחצי אחרי פרוץ המלחמה, ובצל האיום החות'י על ספינות בים האדום, בישראל מנסים לקדם מחדש את פרויקט "מסילת השלום" במזרח התיכון, שבמרכזו הרעיון להקים רשת רכבות שתאפשר מעבר סחורות מהודו, דרך איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן ועד לישראל, וממנה בים לנמלי אירופה.
4 צפייה בגלריה
סעודיה ריביירה טור של פרידמן קווי רכבת
סעודיה ריביירה טור של פרידמן קווי רכבת
המגעים על פרויקט המסילה יחודשו בצל האיום החות'י? אילוסטרציה
פרוץ המלחמה בעקבות מתקפת הטרור של 7 באוקטובר הסיט כמובן את תשומת הלב הישראלית והעולמית מהפרויקט, כשבמקביל גם השיחות סביב נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוקפאו. אולם ל-ynet נודע היום (ג') שבישראל מקווים לחדש שוב את השיחות סביב פרויקט המסילה: כבר לפני כשבועיים, בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרת התחבורה מירי רגב, סיכמו השניים לחדש את השיחות שלה מול המדינות השונות המעורבות בפרויקט, ביתר שאת.
על פרויקט "מסילת השלום", נזכיר, הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כמעט חודש לפני פרוץ המלחמה, ב-9 בספטמבר. בנאום שנשא אז בשולי, ועידת G20 בהודו, הודיע ביידן על הפרויקט הענקי שעליו פורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". על פי דברי ביידן בנאום ההוא, הפרויקט צפוי לכלול רשת מסילות בין הודו לישראל, שתכלול הן מסילות שמיועדות להעברת נוסעים בין המדינות, אך חשוב מכך גם מסילות שיעבירו בהן סחורות מהמזרח דרך מדינות ערב לנמל חיפה – ומשם באוניות לאירופה ולארה"ב.
האמריקנים למעשה חידשו בכך רעיון של שר התחבורה לשעבר ישראל כץ, שהציע כבר ב-2017 מסילה שתחבר בין הודו לישראל ותעבור בחלקים מהמזרח התיכון. אחת הסיבות לכך שהאמריקנים קידמו את הרעיון הזה הייתה שאיפתם לבלום את מאמציה של סין להגביר את השפעתה במזרח התיכון.
עד לפרוץ המלחמה נערכו מספר שיחות בין השרה רגב ואנשי משרד התחבורה לבין נציגים דיפלומטיים ואנשי מקצוע מיתר המדינות המעורבות בפרויקט. בראיון שהעניקה רגב למגזין "ממון לחג", כשבוע לפני 7 באוקטובר, היא סיפרה כי בשבועות הקרובים היא צפויה לצאת לירדן להמשך השיחות בנושא. אלא שמתקפת הפתע הרצחנית והמלחמה שפרצה מאז הביאה כמובן לדחיית השיחות.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב מסיבת עיתונאים
מירי רגב מסיבת עיתונאים
השרה רגב. העלתה את הסוגיה בישיבת הקבינט אמש
(צילום: עמית שאבי )
כעת כאמור התוכנית חזרה לשולחן הדיונים, ואף קיבלה היבט של דחיפות בעקבות ההתקפות בים האדום מצד המורדים החות'ים, בעלי בריתה של איראן שהכריזו על "מצור ימי" נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה – והבטיחו לפגוע בכל ספינה שתשוט לארץ. המתקפות שלהם משבשות באופן חמור את התעבורה הימית במצר באב אל-מנדב שמחבר בין הים הערבי לים האדום, נתיב קריטי לכלכלה העולמית.
כחלק מהניסיון להתניע מחדש את השיחות סביב "מסילת השלום", ל-ynet נוגע כי בשבוע האחרון במשרדה של רגב קבעו לשרה פגישות בנושא עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד מחמוד אל-חאג'ה, המייצג את מדינתו וגם את סעודיה במגעים, וזו תתקיים בימים הקרובים בנמל חיפה. במקביל, פגישה בין רגב לשגריר האמריקני בישראל ג'ק לו צפויה להתקיים אף היא בשבועיים הקרובים, במטרה להניע מחדש את המהלך בתמיכה אמריקנית.
4 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף בתימן, כשברקע ספינה שחטפו המורדים בחודש שעבר
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
רגב עדכנה את ראש הממשלה בפגישות המתוכננות במהלך ישיבת הקבינט שהתקיימה אמש, וביקשה ממנו לחדש את השיחות שלו מול נשיא ארה"ב בסוגיה. בתגובה הוחלט כי רגב תמשיך לעדכן ולעבוד בצמוד עם נתניהו בתחום. בימים אלו עמלים גם במשרד התחבורה על קידום גשר מעל לנהר הירדן שעליו תעבור המסילה המתוכננת בין ישראל לירדן, בצמוד למעבר שייח חוסיין.
גורמים בסביבתה של רגב אישרו את המשך התקדמות הפרויקט, לדבריהם "כאילו אין מלחמה ברקע". הם טענו כי ניכר שבישראל ובארה"ב מבינים היום יותר מתמיד עד כמה נחוץ הפרויקט עבור האזור: "האיום החות'י על מצר באב אל-מנדב הבהיר לישראל ולעולם כולו כמה מסילת השלום הכרחית לטובת שינוע הסחורות מהמזרח לישראל ומשם למערב דרך הים. לכן אין זה מפתיע כי השיחות הללו מתקדמות כרגע בנמרצות בין בעלות האינטרס המשותף שהן ישראל, ארה"ב, אירופה ובעצם העולם כולו. בזמן שהחות'ים חשבו שהם פוגעים בכלכלה העולמית, למעשה אולי הם נתנו דחיפה אדירה לפרויקט".