תשמעו, לא יודע למה מפחידים אותנו עם ההאטה בהייטק, ירידת קרנה של ישראל כמעצמה טכנולוגית וכל הבולשיט הזה; הנה, תראו איך הוכחנו רק השבוע, פעם נוספת, את יכולתנו לפרוץ דרכים, להוביל חדשנות ולהראות לכל העולם שגם כשיש משבר - ומשבר חידוש הדרכונים בישראל היה חתיכת משבר! - אנחנו מסוגלים לגייס את טובי המוחות ולצאת עם פתרון ואפילו למעלה מזה: עם "מיזם". ולא סתם מיזם אלא כזה שיש לו גם "פיילוט" - ואני לגמרי משתמש בטרמינולוגיה החדשנית שיצאה ממעבדות הפיתוח של האנשים שהם שנות-אור טכנולוגיות לפני כולנו שם במשרד הפנים, בראשות השר משה ארבל מש"ס. האנשים שהביאו לעולם את הבינה הכי לא מלאכותית מאז המצאת האנרגיה של השר מרידור: התור.
תור שבו אנשים עומדים זה מאחורי, לצד, מעל ולפעמים גם מתחת לזה, ומחכים לתורם במשך שעות על גבי שעות. רגע, תהיו איתי, זה מסובך וטכנולוגי, אני יודע, אבל ניתן להבנה: העיקרון הוא שכמה אלפי ישראלים שזקוקים לחידוש דרכון, אבל לא הצליחו לעשות זאת תוך שימוש בטכנולוגיה המיושנת והבלתי רלוונטית של קביעת תור באמצעות מערכת תורים ממוחשבת - שיטה כל כך עתיקה עד שקרסה ו/או נחטפה על ידי האקרים שמכרו את התורים בתשלום מופקע - יוכלו, מעכשיו, להשתמש בפיתוח חדשני מספיק כדי שיידרש לו פיילוט: התור.
הם מוזמנים לבוא ללשכת האוכלוסין הסמוכה ופשוט לחכות שם עד שיגיע תורם והם יישבו מול הפקיד שיחדש עבורם את הדרכון. זה ייקח להם שעות רבות ולכן, במקומם, הייתי מצטייד במים, מזון יבש, בטרייה נוספת לנייד, שק שינה ואישור היעדרות מהעבודה של כמה ימים - אבל בסוף הטכנולוגיה המתקדמת הזו תשרת גם אותם: תורם יגיע.
אין ספק; משה ארבל מש"ס הוא ממציא, חדשן ופורץ דרך ישראלי מסדר גודל סטיב-ג'ובסי, מי שמסוגל לחשיבה לחלוטין מחוץ לקופסה ונגד הזרם, ולראייה של שנים - שלא לומר שעות – קדימה.
רק תחשבו על זה: האדם הסביר הרי היה אומר, "נו, בואו נשדרג את מערכת קביעת התורים הממוחשבת, אולי נעביר אותה לקבלן דיגיטלי אחר ונגיע למצב שבו המערכת יודעת לנהל ולנתב תורים באופן מיטבי שיאפשר מספיק תורים זמינים לכולם וגם לא יהיה חשוף לפריצות וגניבות" – אבל נו; לחשיבה מיושנת שכזו - ואגב, גם לתכנות הדבר הזה - אפילו הילד בן ה-14 שלי מסוגל. רק שהשר ארבל הוא בקליבר אחר לגמרי של חדשנות; הוא כבר בא ומחפש את הקפיצה הקוונטית הבאה קדימה, וגם מוצא אותה במקום הבלתי צפוי מכולם - מאחורה: התור.
רענן שקדרענן שקדצילום: אביגיל עוזי
כן, השר ארבל בא ופותר את הבעיה ביעילות של מאיץ חלקיקים, שפשוט מאיץ את החלקיקים האנושיים - כל עשרות האלפים שבהם - לתורים פיזיים בלשכות, באופן שמתכתב, יש לומר, עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר של רוסיה הקומוניסטית.
התור שבו נתקעו וייתקעו אלפי ישראלים - כאילו המחשב האישי, האינטרנט וכל מה שבא אחר כך, או לפני זה - טרם הומצא - מוכיח פעם נוספת למה ישראל 2023 היא המעצמה הטכנולוגית הראשונה שמחזיקה ברשותה מכונת זמן שמסוגלת לקחת אותה כל הדרך ל-1980 או - אם זה תלוי בש"ס - למאה ה-15. התור שבו, בשנת 2023, נדרשים אלפי ישראלים לעמוד כדי להיות מסוגלים לבצע פעולה שממילא יכולה וצריכה להתבצע אונליין.
אבל עזבו, מי אני ומה אני מבין בטכנולוגיה מתקדמת. משה ארבל הרי יודע מה אנחנו צריכים הרבה לפנינו. ואם הפיילוט הזה יצליח, קשה כבר לחכות להמצאותיו הבאות, שבוודאי יגיעו מתחומי הכתיבה על דף בעט נובע, משלוח אימיילים בדואר, תאורת רחוב באמצעות גז ואולי אפילו רכב אקולוגי וחסכוני מבוסס סוסים. כל אלו, יש לקוות, הבאים בתור.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il