פרסום ראשון: ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערב (שבת) שיחת טלפון ראשונה עם נציבת שב"ס קטי פרי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שבה ביקש לקבל פרטים על פרשת "הסרסור בסוהרות", ולשמוע מה נעשה בשירות בתי הסוהר כדי שמקרים כאלו לא יתרחשו שוב.
השיחה התרחשה לאחר חשיפת ynet, לפיה בית המשפט התיר לפרסם כי בעקבות מידע חדש שהגיע בפרשת ופתיחתו מחדש של התיק, נבדק חשד שאסיר ביטחוני ביצע עבירות מין חמורות בחיילת ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע לפני כמה שנים.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, קטי פרי ועמר בר לב
יאיר לפיד, קטי פרי ועמר בר לב
לפיד ישוחח עם השניים. ישמע מה נעשה בשב"ס כדי שמקרים כאלה לא יישנו
(צילום: יואב דודקביץ', יריב כץ, רויטרס)
2 צפייה בגלריה
(צילום: נדב אבס, EPA)
שלשום נחשף ב-ynet כי הילה (שם בדוי), החיילת ששירתה כסוהרת, פתחה בקמפיין מימון המונים שנפתח עבורה ביקשה סיוע למאבקה. "נאנסתי על ידי מחבל, אסיר ביטחוני", כתבה. "חיי הפכו לגיהינום. מנסים להשתיק אותי!". לדבריה, "המפקדים שלי מסרו אותי לאותו מחבל ודאגו שאשאר איתו לבד - בניגוד לנהלים ברורים".
ועדת המשנה של חוץ וביטחון בראשות חבר הכנסת רם בן ברק תתכנס בשבוע הקרוב לדיון בעקבות עדותה של הילה. הדיון יעסוק גם בחשיפת ynet על פגישת שב"כ עם האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שביצע מעשים מגונים בסוהרות. עטאללה ביקש משב"כ סיוע ביציאה מהבידוד שבו הוא כלוא מאז שנת 2018, בעקבות פרשת ה"סרסור בסוהרות".
על כינוס הוועדה סיכמו חברי הכנסת רם בן ברק ומירב בן ארי מיש עתיד. משב"ס נמסר כי "מדובר בחשדות חמורים על אירוע שארע לפני מספר שנים. המידע נמצא תחת צו איסור פרסום ואנו נמתין לתוצאות החקירה המשטרתית ונפעל על פי הממצאים באפס סובלנות, בהתאם למדיניות הארגון".

בדף שנפתח באתר מימון המונים beactive נכתב עוד: "חיילת ששירתה כסוהרת בשירות חובה בין השנים 2014 ל-2017 הותקפה מינית באכזריות על ידי מחבל עם דם על הידיים כאשר על פי הפרסומים מפקדיה ידעו ושתקו. מדובר בפרשה חמורה ויוצאת דופן שנגרם לחיילת. היעד הוא 200,000 שקלים שיסייעו לשיקום הנפשי ולייצוג המשפטי".
במרכז פרשת ה"סרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
הפרשה, שנחשפה ב-2018, חזרה לכותרות בנובמבר האחרון עם עדותו של מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בוועדת החקירה לבריחת האסירים. בן שטרית אישר בעדותו את הדברים, שהתרחשו טרם כהונתו, וציין כי היה ידוע שסוהרות "סורסרו" למלא את צורכיהם המיניים של מחבלים הכלואים בכלא. נדגיש כי בן שטרית עצמו אינו קשור לפרשה, והחל לכהן כמפקד הכלא רק אחרי שנחשפה.

עטאללה, לפי עדויות הסוהרות, אף נהג להלך עליהן אימים באמצעות אזכור שמו של המחבל אמג'ד עוואד, רוצח בני משפחת פוגל. כך למשל, בינואר 2022 התלונה במשטרה סוהרת שלדבריה טאללה באותה התקופה אמרו לה כי היא מאוימת על ידי אמג'ד עוואד, אף על פי שבדיקת ynet העלתה כי לא היה כל איום כזה, מה שמבסס את החשד כי מדובר היה בעיקר בניסיון הפחדה.
לפני שלושה שבועות פיטר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב את רב-כלאי ראני באשא, קצין המודיעין שהודה בחקירותיו במשטרה ששיבץ סוהרות מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בעקבות דרישותיו של עטאללה. בר-לב, שפיטר את באשה בהמלצת נציבת שב"ס קטי פרי, ציין במכתבו אליה כי "לאור נסיבות המקרה, טיב המעשים שבהם הודה הקצין והתשתית הראייתית המנהלית הקיימת לגביו במישור הפלילי, הריני לאשר את החלטתך לפטר את באשה, בשל הפרה חמורה של חובותיו כסוהר ובשל אי התאמתו להמשך השירות בארגון".
פורסם לראשונה: 21:38, 30.07.22