ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בכישלון השיחות בבית הנשיא, והבהיר כי "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט". לדברי נתניהו, אותם צעדים ייעשו "באופן אחראי ומדוד", אך "בהתאם למנדט שקיבלנו".
נתניהו, נציין, הזכיר את הסוגיה הדרמטית כלאחר יד, כמעט בסוף דבריו - ובהודעה מטעם לשכתו הנושא הושמט לחלוטין. לטענת הלשכה, הסיבה היא שמדובר בדברים פוליטיים. אחרי שפורסמה ההשמטה, פרסמה מפלגת הליכוד הודעה עם הדברים, שהוסתרו כאמור מההודעה הרשמית של לשכת רה"מ על אף שמדובר במדיניות שמתכוונת לקדם הממשלה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
"נתחיל השבוע בצעדים מעשיים". נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
צמצום עילת הסבירות תחילה. ישיבת הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
נתניהו טען כי גנץ ולפיד "שיחקו משחק", דווקא אחרי תרגיל הקואליציה שלא צלח
(צילום: יואב דודקביץ')

אחרי הישיבה, כמדי שבוע, יתכנסו יחד ראשי הקואליציה, שם מעוניינים להעביר כבר בכנס הנוכחי את צמצום עילת הסבירות, על בסיס מתווה שופט העליון נעם סולברג, ובהמשך לעבור לחוק היועמ"שים, שמטרתו להפוך את התפקיד למשרת אמון. עם זאת, בקואליציה טרם החליטו מתי יעשו זאת ובאיזו גרסה.
נתניהו התייחס בדבריו לאירועי השבוע שעבר, שבהם הקואליציה ניסתה לדחות את ההכרעה על נציגי הוועדה לבחירת שופטים בניגוד לסיכומים - וכשלה בכך. "מה שהוכח בשבוע שעבר זה שגנץ ולפיד שיחקו משחק", טען ראש הממשלה. "במשך שלושה חודשים הנציגים שלהם לא הסכימו להסכמה המינימלית ביותר. המטרה שלהם הייתה למסמס כל תיקון במערכת המשפט. לכן נתכנס השבוע ונתחיל בצעדים מעשיים באופן מדוד ואחראי".
לפיד הגיב לו בציוץ הטוויטר: "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד-צדדי כפי שהצהיר, הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת". בסרטון שפרסם לאחר מכן אמר כי "הודעתו של נתניהו שהוא מתכוון לקדם את המהפיכה המשטרית באופן חד צדדי תגרום לפגיעה אנושה בכלכלה, תסכן את הבטחון, ותקרע את עם ישראל לגזרים. במקום לפטר את יריב לוין, נתניהו מפטר את מדינת ישראל. אנחנו נאבק עם חברי הכנסת של הקואליציה כדי לוודא שזה לא קורה".
בניגוד לדבריו של נתניהו, אגב, בבית הנשיא דווקא התגבשו הסכמות בכמה מהנושאים. נתניהו אף הבטיח לשותפיו הקואליציוניים לקדם באופן חד-צדדי כמה מהנושאים שעליהם התגבשה הסכמה לטענתו, ובהם אותם שני צעדים שבקואליציה מתכננים לקדם כבר השבוע. צמצום עילת הסבירות למשל עשויה לסייע להחזרת יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה. המתווה של סולברג קובע כי בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות ממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק על ענייני זכויות אזרח ופרט.
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
ראש הממשלה מיישר קו עם לוין? "נחוש מתמיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
הבחירות הגורליות לראשות לשכת עורכי הדין. עורכי הדין בכר ונוה
(צילום: דנה קופל, אוהד צויגנברג)
ביום שישי האחרון אמר שר המשפטים יריב לוין כי הוא "נחוש מתמיד להמשיך" בחקיקה, וגם בכירים בקואליציה העריכו שההליך יחודש, אך זו הפעם הראשונה שנתניהו מתבטא כך בקולו.
עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הנושא הנפיץ והשנוי במחלוקת ביותר, הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה לא מתכוונים בינתיים להתערב בהרכב הוועדה, אך לוין ממילא לא מתכוון לכנס אותה ולמנות שופטי עליון כל עוד הוא לא יכול להבטיח לעצמו רוב. בינתיים, הקואליציה תבחר נציג לוועדה, ואז יתחיל ככל הנראה הקרב על כינוסה.
ל-ynet נודע כי בקואליציה שואפים לשנות את מאזן הכוח בהרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שבו ניתן יהיה למנות שופטים רק בהסכמת שני הצדדים - וכל צד לא יוכל למנות ללא האחר. כדי להגיע לתוצאה הזאת, ישקלו בקואליציה שתי דרכים: האחת, הוצאת השופטים מהוועדה והשארת שופט בדימוס או גורם אחר שאותו ימנה שר המשפטים. באופוזיציה אומרים שמדובר ב"משחק מכור", אך השר לוין פתוח לדיון למינוי של אותו גורם. השנייה, היא מספר נציגים שווה לקואליציה ולאופוזיציה, וייצוג קטן יותר לשופטים בוועדה וללא זכות וטו.
דרך נוספת להשפיע על הרכב הוועדה היא הבחירות למועצה הארצית ולראשות לשכת עורכי הדין, שצפויות להיערך מחרתיים. היו"ר וחברי המועצה הם אלה שיבחרו את שני נציגי הלשכה בוועדה, ולכן לקואליציה ולאופוזיציה חשוב מאוד לוודא שהנבחרים יתנו להם את הרוב הדרוש בוועדה.
השר לוין יודע שאם שני נציגי הלשכה בוועדה יהיו תומכי המהפכה המשפטית, הרי שיחד איתו, עם השר הנוסף, ועם נציג הקואליציה שייבחר, יהיה בידיו רוב של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה. מדובר ברוב שעל פי התקנון הנוכחי אמנם לא יכול לבחור שופטי עליון (לכך נדרש רוב של שבעה שופטים), אך יכול למנות שופטי שלום ומחוזי, וכן למנות גם את הנשיא הבא של בית המשפט העליון, אחרי סיום תפקידה של הנשיאה אסתר חיות באוקטובר הקרוב – וכך גם להתגבר על שיטת הסניוריטי הנהוגה, שלפיה נבחר השופט העליון הבא בתור מבחינת ותק – כפי שרצה לוין לעשות ברפורמה.
שני המועמדים המובילים לתפקיד יו"ר לשכת עורכי הדין הם עו"ד אפי נוה, שכיהן בעבר בתפקיד ונתמך על ידי הקואליציה, ועו"ד עמית בכר שמשמש כיום כממלא-מקום יו"ר הלשכה ונחשב למתנגד חריף במיוחד של המהפכה המשפטית. אמש, בהפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, נשא עו"ד בכר דברים: "הבחירות ללשכת עורכי הדין השבוע הם צו 8", אמר.