המשטר האיראני הודה הבוקר (יום ד') כי המחאות על מותה של הצעירה מהסא אמיני בידי משטרת המוסר, אחרי שנעצרה בטענה שלא עטתה את החיג'אב בדיוק כפי שמחייבים חוקי הצניעות של המדינה, נמשכו גם אמש והלילה. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א דיווחה כי בעימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון אמש בעיר שיראז שבדרום המדינה נהרג איש משטרה ועוד ארבעה שוטרים נפצעו. לדבריה 15 מפגינים נעצרו שם.
בהמשך הודיעו הרשויות כי עוד שני בני אדם נהרגו בעיר כרמנשאה, ולפי ארגוני זכויות אדם פעיל נוסף נהרג בעיר אורמיה. בכך עלה לשבעה לפחות מספר ההרוגים במחאות. מרחבי המדינה ממשיכים להגיע סרטונים שבהם נראות נשים מסירות במחאה את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו ואף גוזרות את שיערן. צפו בתיעוד.

7 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה באיראן. אביה טוען: "ראיתי חבלות על הגופה"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
אישה שורפת את החיג'אב שלה בהפגנה באיראן. מוקד המחאה: מחוז כורדיסטן
אמיני בת ה-22, נזכיר, נעצרה בטהרן על-ידי משטרת המוסר ביום שלישי לפני כשבוע, כשבאה לביקור בבירה האיראנית עם בני משפחתה. עדי ראייה סיפרו לאביה שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת, והעילה למעצרה הייתה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה. במהלך המעצר נכנסה אמיני לתרדמת, וביום שישי נקבע מותה בבית חולים בטהרן. משפחתה טוענת שהוכתה במהלך מעצרה, אך משטרת טהרן מכחישה זאת ומתעקשת שהצעירה עברה אירוע רפואי כלשהו – אולי התקף לב – בזמן המעצר. כדי לאשש זאת פרסמה בסוף השבוע צילומי אבטחה שבהם נראית אישה שזוהתה כאמיני מתמוטטת. אביה של אמיני טען כי בתו הייתה בריאה וכי אחרי מותה הבחין בחבלות על גופתה. לדבריו גם פינויה לבית החולים התעכב מאוד.
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה בשלל ערים ברחבי איראן, בראש ובראשונה במחוז כורדיסטן שבצפון-מערב המדינה, המחוז שממנו הגיעה. אתמול אישרה איראן באופן רשמי ששלושה מפגינים נורו למוות ביום שני בהפגנות שם. ארגון זכויות אדם טען כי כוחות הביטחון האיראניים הם שירו בהם, אך איראן אינה מאשרת שכוחותיה הם היורים, וגורמים מטעמה הגדירו את מותם "חשוד" וטענו שהם נורו מנשק מסוג שאינו משמש את כוחות הביטחון האיראניים, תוך רמיזה ש"ארגוני טרור" אחראים למעשה. לדברי איראן, בסך הכול נעצרו בימים האחרונים במחוז כורדיסטן כ-250 מפגינים.
7 צפייה בגלריה
כותרות עיתונים
כותרות עיתונים
עיתונאי איראן אחרי מות אמיני. החמרה באכיפת כללי הצניעות מאז עליית ראיסי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
שורפים פחים בהפגנות המחאה בטהרן
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
(צילום: רויטרס)
צעירה חשופת שיער מתעמתת באומץ עם משמרות הצניעות:

הפגנות על מותה של אמיני היו בימים האחרונים גם בערים במרכז איראן, בצפונה ובדרומה, ובבירה הפגינו מאות נשים תוך שחלקן מסירות בהתרסה את כיסוי הראש שלהן. המשטרה פיזרה את ההפגנות שם בעזרת אלות וגז מדמיע. על רקע ההפגנות הללו הודיע היום שר התקשורת האיראני, איסא זרפור, כי בימים הקרובים עשויים גולשי האינטרנט באיראן להיתקל בבעיות בגלישה בגלל הגבלות שתטיל עליה הממשלה, וזאת לדבריו "בשל בעיות ביטחוניות והוויכוחים הציבוריים שמתנהלים בימים אלה במדינה". הוא אמר כי טרם התקבלה החלטה על הטלת הגבלות כאלו מצד מערכת הביטחון, אך ציין כי היא עשויה להתקבל. גם בגלי מחאה קודמים בשנים האחרונות שיבשה איראן את הגלישה באינטרנט בשטחה, ובגלי מחאה גדולים היא אף שיתקה אותה לחלוטין בניסיון למנוע מהמפגינים לתאם את מחאותיהם ולהדליף לעולם תיעוד שלהן.
חוקי השריעה האיסלאמיים, שנאכפים באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, מחייבים נשים לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ולא-צמודים. נשים שמפירות את החוק מסתכנות במעצר, בנזיפה פומבית או בקנס. למרות זאת רבות מהן מפירות את הכללים הללו ולובשות בגדים צמודים וכיסויי ראש בצבעים שונים. הן מושכות אותם לאחור כדי לחשוף כמה שיותר משיערן. בחודשים האחרונים, על רקע עלייתו לשלטון של הנשיא השמרני-קיצוני איברהים ראיסי, דווח על החמרה באכיפת כללי הצניעות: באו"ם מדווחים כי משטרת המוסר הגבירה את פעילותה במהלך 2022, ומוקדם יותר החודש אף התפארו השלטונות בטהרן כי עצרו 300 בני אדם בחשד שלקחו חלק בקמפיין נגד החובה על נשים לעטות כיסוי ראש.

ב-ynet radio שוחחו הבוקר ישי שנרב ושרון כידון עם תושב איראן שביקש להישאר בעילום שם ולא לחשוף היכן הוא מתגורר, מחשש לשלומו. הוא העיד כי השתתף בהפגנות החיג'אב, ולפי התרגום של רני עמרני, המפעיל בישראל תחנת רדיו דיגיטלית בפרסית ליוצאי איראן, סיפר: "אחד החברים שלי נפגע בעיניו מאקדח אוויר. רכב של מכבי אש נכנס לתוך ההמון, בתירוץ של כיבוי אש כמובן, אבל מתוכו יורים על המפגינים עם אקדחי אוויר ולפעמים עם נשק חי, וגם האמבולנסים בדרך כלל מפנים את העצורים ולא את הפצועים". המפגין האיראני העיד כי הוא פוחד: "אם נאמר שאנחנו לא מפחדים זה יהיה שקר. למשמרות המהפכה אין שום רחמנות, הם מכים אישה אפילו כשהיא מחבקת תינוק". הוא הסביר שרצה להתראיין לתקשורת הישראלית "כדי שהקול של העם האיראני יגיע לכל מקום בעולם", ומשום שהמשטר הוא אויב משותף של העם האיראני ושל ישראל.
7 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בהופעה פומבית אירוע חללי מלחמה בצל דיווחים על מצבו הבריאותי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בהופעה פומבית אירוע חללי מלחמה בצל דיווחים על מצבו הבריאותי
קם לבד מהכיסא ודיבר כמעט שעה. המנהיג העליון של איראן, היום
7 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי בשבת, בצל השמועות על החמרה משמעותית במצבו
(צילום: EPA)
בתוך כך, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נשא היום נאום ששודר בטלוויזיה, זו הפעם השנייה בתוך פחות משבוע, כשברקע הדיווח של "ניו יורק טיימס" מהשבוע שעבר שהרעה דרמטית חלה במצבו הרפואי ושמצבו קשה. העיתון האמריקני דיווח ב-16 בספטמבר כי חמינאי בן ה-83 ביטל את כל הופעותיו הציבוריות ונמצא תחת השגחת רופאים. הדיווח בא אחרי 13 ימים שבהם לא נראה בציבור, אבל שני מקורות הקרובים לחמינאי הכחישו בשיחה עם רויטרס ביום שישי שיש הידרדרות במצבו.
ביום שבת כבר התייצב חמינאי לפגישה מצולמת עם סטודנטים, והיום הוא נשא נאום מצולם באירוע לזכר הרוגי מלחמת איראן-עיראק. הוא דיבר במשך 55 דקות, ולפי סוכנות הידיעות רויטרס נראה בבריאות איתנה. לפני הנאום עוד הספיק חמינאי לשבת ליד הדוכן קרוב לשעה ולהאזין לנאומים של מפקדים בצבא ולשירים דתיים, וכשניגש לשאת את דבריו הוא קם מהכיסא ללא כל עזרה. בנאומו לא התייחס להפגנות המחאה המתנהלות בימים האחרונים ברחבי ארצו. במהלך המחאות הללו תועדו מפגינים ומפגינות קוראים נגדו "מוות לדיקטטור".