1 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
בלינקוב ובן דויד
(צילום: דודי ועקנין, מוטי קמחי)
מקורבים למשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר אמרו כי במהלך הישיבה אתמול (יום ראשון) נכנס לחדר לכמה דקות מנכ"ל המשרד, רם בלינקוב, ואמר לנציגי ההסתדרות כי "8,600 שקל זו הצעה גבוהה מדי לציבור המורים. אני לא מבין למה הציעו לכם הצעה כזו. גם ב-6,900 שקל מורים יבואו לעבוד". יצוין, אגב, כי כבר היום מורה במשרה מלאה יוכל להרוויח 6,900 שקלים.
במענה לפניית ynet, מנכ"ל משרד האוצר מסר בתגובה כי "כנכד ובן למנהלי בתי ספר, וכבעל ואח למורות, השאלה אינה ראויה לתגובה".
בלינקוב אמר את הדברים בעקבות הצעת משרד האוצר שלפיה מורה מתחיל יקבל שכר של 8,600 שקלים. הסתדרות המורים, מנגד, דורשת שכר של 10,500 שקל למורה מתחיל, ומשרד החינוך שתומך בדרישותיה אמר כי המינימום צריך להיות 10,000 שקלים. הבוקר, אגב, נפגשו הצדדים פעם נוספת - אך השיחות הסתיימו ללא כל תוצאות, והפערים עדיין גדולים. גורמים המקורבים למו"מ אמרו שהאווירה במהלך השיחות הייתה קשה.

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה לדבריו של בלינקוב כי "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? מאכזב ומצער שהפקיד הבכיר ביותר במשרד האוצר לא סופר את עובדות ועובדי ההוראה. למעשה, הוא מכשיר את המדיניות של משרדו - שמתייחס אליהם כאל מגזר של נשים חלשות, שצריכות להמשיך להגיע לעבודה בכל מצב ולהגיד תודה על הזכות לקבל שכר כלשהו".
"כנראה שבלינקוב רואה בחזונו בייביסיטר לאומי ולא אנשי חינוך שדואגים לעצב את דור העתיד של מדינת ישראל", הוסיפו בהסתדרות המורים. "אנו מצפים מראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ומשר האוצר אביגדור ליברמן להתנער מעמדתו של מנכ"ל משרד האוצר ולדרוש ממנו לשנות אותה ולעצור את ריסוק מערכת החינוך, שעומדת לפני קריסה מוחלטת".

בלינקוב: "הדלפה מגמתית שנועדה להפעיל עליי לחץ"

בהמשך פרסם בלינקוב פוסט בפייסבוק, שבו כתב: "אני מבקש להגיב על חלק מדברי הבלע וההכפשות אליהם אני נחשף בשעות האחרונות. אני נכד למנהל בית ספר דתי בירושלים (מעלה), בן למנהלת בית ספר חילוני בירושלים (סטון). רעייתי זה למעלה מ-40 שנים היא מורה בבית ספר לחינוך מיוחד בירושלים (ברושים) והיא כבר חצתה את גיל 67. אחותי הצעירה מלמדת בבית ספר בשרון. כך שאינני זקוק להסבר מה היא מערכת החינוך בישראל
"ולגופו של עניין - אתמול נכנסתי לחדרו של הממונה על השכר. מלבדו היו בחדר הגברת בן דויד ועוזרתה. הגברת בן דויד לעגה להצעות המרחיבות אותן נתן לה הממונה על השכר תוך שהיא מזלזלת בהן. כבן לטרקטוריסט אשר כל חייו עמל קשה אני לא מקבל זלזול בשכר של אף איש או אישה. כאשר הגב' בן דויד טענה שאם לא תאושר משכורת של למעלה מ-10,000 שקלים למורה מתחיל לא נצליח לגייס מורים, עניתי לה שגם במשכורת הנוכחית (6,900 שקלים) אנחנו מגייסים. כפי שאנחנו מגייסים למשרד האוצר כלכלנים מתחילים ברמת שכר זהה. וכפי שגויסו בשנה האחרונה אלפי מורים ומורות. מכאן ועד להבעת זלזול במשכורות המורים המרחק רב כמו מזרח ממערב. כל ההדלפה המגמתית נועדה להפעיל עליי לחץ. אני מצרף חלק מהתגובות שנשלחו אליי על ידי אנשים שנחזים להיות אנשי חינוך. לקרוא ולא להאמין. אמשיך לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה לרבות מורות ומורים ללא מורא".
חילופי ההאשמות הללו מתרחשים דווקא על רקע מה שהיה נראה - לפחות עד הבוקר - כמו התקרבות בין הצדדים, שהובילה את הסתדרות המורים להכריז ביום חמישי על הפוגה בעיצומים. "סוף סוף האוצר הניח הצעה קונקרטית על השולחן", אמרה אתמול מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד. "עדיין יש פערים משמעותיים בין הצדדים. הוחלט שנשב שוב וננסה לגשר על הפערים".
מלבד נושא השכר, הצדדים חלוקים גם בנושא התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק, ומזכ"לית הסתדרות המורים מתנגדת נחרצות לשינויים בימי חופשת הקיץ. עם זאת, בעבר היא הביעה נכונות ללמידה בימי אסרו חג שיוחזרו למורים בימים אחרים, שאותם יבחר כל מורה בהתאם לצרכיו.
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, התייחס הבוקר באולפן ynet גם הוא למשבר במערכת החינוך, ואמר כי ינצל את תקופת הקיץ כדי לקדם מו"מ עם משרד האוצר. ארז, שזועם גם על הרפורמות של השרה יפעת שאשא ביטון בבחינות הבגרות, איים כי אם דרישות ארגונו לא יטופלו - ייתכן לא תיפתח שנת הלימודים הבאה בתיכונים.