3.5 חטיבות במרחב חאן יונס, לעומת מספר כפול רק לפני פחות מחודשיים: כמעט ארבעה חודשים חלפו מאז תחילת הפעולה הקרקעית ברצועת עזה, וכעת צה"ל נמצא עם כמות הכוחות הקטנה ביותר בשטח הרצועה מאז שהחל התמרון.
במזרח חאן יונס השלימה חטיבת גבעתי את פריסתה. החטיבה הסגולה כבשה מרחב זה בתחילת המהלך הקרקעי בדרום הרצועה לפני כחודשיים וחצי, והחליפה בימים האחרונים את חטיבת המילואים האחרונה שתמרנה ברצועה - חטיבה 646.
1 צפייה בגלריה
פצצות תאורה מעל עזה
פצצות תאורה מעל עזה
פצצות תאורה בחאן יונס
(צילום: SAID KHATIB/AFP)
הכותרת
מעיר הברחות לעיר מקלט: האתגר הישראלי ברפיח | רון בן ישי
26:52
לפני כן, גבעתי הייתה אחראית על משימת כיתור מחנה הפליטים במערב חאן יונס ועל הוצאת כ-100 אלף פלסטינים מתוכו למחנות העקורים באל-מוואסי, דרך שני "נקזים".
במערב חאן יונס נותרו למעשה רק שתי חטיבות, גם הן סדירות - הצנחנים וחטיבה 7 של השריון. בנוסף להן פועלות זה כשבועיים בבית החולים נאסר בחאן יונס גם יחידות אגוז ומגלן של חטיבת הקומנדו. למעשה, סדר כוחות של 3.5 חטיבות נמצא כעת במרחב חאן יונס אל מול שבעה צוותי קרב חטיבתיים שפעלו באזור בתחילת ינואר.



בצפון הרצועה מבצעת חטיבה אחת, הנח"ל, את משימת הביתור בפרוזדור נצרים ותעשה זאת לכל הפחות כמה חודשים. במסגרת משימה זו ופעולות נוספות אוגדה 162 ממשיכה בפשיטות בצפון הרצועה נגד יעדי חמאס, כחלק משלב ג' במלחמה.
בפועל, כאמור, צה"ל נמצא כעת עם כמות הכוחות הקטנה ביותר בשטח הרצועה מאז תחילת הפעולה הקרקעית בסוף חודש אוקטובר. ניתן להניח שהארכת הפעולה בחאן יונס נועדה בעיקר להמשך הלחץ על חמאס במשא ומתן לעסקת שחרור החטופים תמורת מחבלים, שתכלול הפסקת אש ממושכת.
על רקע הלחץ האמריקני לקידום אותה עסקה, ואחרי שישראל לא שלחה משלחת לקהיר בעקבות הדרישות המופרזות של חמאס - מה שהוביל גם לביקורת חריפה מצד משפחות חטופים - מדברים גורמים ביטחוניים על ניסיון להחזיר את המשא ומתן לנקודה שבה התפצל, בפריז - אז הוצג מתווה שחמאס לא קיבל אותו. כלומר, ללכת אחורה כדי להתקדם.