4 צפייה בגלריה
רנ"ג חיים גבאי
רנ"ג חיים גבאי
הראשון שמשלם מחיר על המחדל. רנ"ג חיים גבאי
(צילום: גיל נחושתן )
רנ"ג חיים גבאי, ששימש ראש משמרת סיור במשטרת קריית שמונה בליל הרצח של יואל להנגהל, ונאשם בשיבוש הליכי משפט, פוטר הבוקר (שני) מהמשטרה. ל-ynet נודע כי ההחלטה התקבלה לאחר שימוע שנערך לו באגף משאבי אנוש.
עו"ד בני תייאר, שמייצג אותו מסר בתגובה: "צר לנו שמשטרת ישראל נחפזה והלכה שולל אחר כתב אישום המופרך שמח"ש הגישה נגדו, אנחנו נמשיך להיאבק על חפותו של מרשי ונעשה כל שלאל ידינו לעשות להוכיח את צדקתו. לגבי עניין הפיטורין אנו שוקלים את צעדינו המשפטיים אל מול הנסיבות".
4 צפייה בגלריה
הוריו של יואל להנגהל
הוריו של יואל להנגהל
הוריו של יואל ממשיכים לסבול מהסחבת. בינתיים, הנאשם היחיד שוחרר למעצר בית
(צילום: גיל נחושתן)
בסדרת חשיפות ב-ynet פורסם כיצד רנ"ג גבאי שוחח בשעות שלאחר האירוע עם הנאשם ברצח ליעד אדרי - לא פחות מתשע פעמים. לפי כתב האישום נגד גבאי ושני שוטרים נוספים, אדרי סיפר לשוטר המפוטר שהיה מעורב בקטטה וביקש ממנו לקבל מידע על אודות מצבו הרפואי של להנגהל ועל חקירות המשטרה. גבאי עדכן אותו בכל הפרטים, והמליץ לו לשכור עורך דין.
באחת השיחות אמר גבאי לאדרי שהוא "יכול להיות רגוע", ובבוקר שלמחרת המליץ לאימו של אדרי לשכור עורך דין עבור בנה מפני שזהותו ידועה למשטרה – למרות שידע שמעורבותו של אדרי אינה ידועה למשטרה בשלב זה. רק אחרי שנודע למשטרה מגורם אחר על מעורבותו של אדרי הוא הוגדר כחשוד. כל אותו הזמן גבאי נמנע במכוון מלמסור את המידע למפקדיו ולצוות החקירה.
הוא גם לא דיווח בזמן אמת למפקדיו על כל אותן שיחות - והסתיר מהם את העובדה שבתו הייתה בעבר זוגתו של מי שלימים יהפוך בהמשך לנאשם היחיד ברצח.
4 צפייה בגלריה
ליעד אדרי עם חפץ בולט בכיסו, כנראה הסכין
ליעד אדרי עם חפץ בולט בכיסו, כנראה הסכין
אדרי בזירת הרצח
פירוט השיחות שהושג באמצעות פריקת מכשירי הסלולר של אדרי וגבאי, הוא ששימש ראיית הזהב בכתב האישום החמור שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים נגד גבאי. התיק נגדו מתנהל בבית משפט השלום בנצרת. מי שהייתה הראשונה לזהות את הקשר הבעייתי בין אדרי לגבאי הייתה עו"ד ליז קדמון, הפרקליטה המובילה בתיק. בפרקליטות מאשימים את גבאי בגרימת המצב הבעייתי בתיק, שכן לאחרונה החליט בית המשפט לשחרר למעצר בית את אדרי, בשל "חולשת הראיות".
"מעולם לא נתקלתי בראש משמרת במשטרה שמשבש חקירת רצח בצורה בזו, אין לי ספק שהשיבוש שנעשה ע"י גבאי פגע לנו במלאכת איסוף הריאות בתיק", האשים גורם בכיר בפרקליטות מחוז צפון, "מעשי השיבוש מבפנים של גבאי הם שהובילו בסופו של יום לפגיעה במערך הראייתי שאנחנו נצטרך להתמודד איתו, ואנחנו מודעים לקושי הזה".
לדברי הפרקליטות, "לולא השיבוש, המצב הראייתי היה טוב פי כמה ויכול להיות שאדרי לא היה משתחרר. גבאי גרם לשיבוש חמור ולפגיעה בראיות. זה יהיה תיק ראייתי קשה, ואנחנו לא בורחים ולא חוששים מהאתגר. אין כאן זדון ואין רשלנות בטיפול בתיק. עשינו עבודה יסודית ומאומצת בתנאים הכי קשים שאפשר".
עו"ד תייאר דחה את האשמות הפרקליטות ואמר כי "מדובר בשוטר מצטיין וערכי שלא שיבש את החקירה ושיתף פעולה לכל אורך הדרך. טענת הפרקליטות שהתנהלותו של גבאי גרמה לקשיים ראייתיים בתיק מקוממת ומופרכת לחלוטין".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה כל התנהלות חריגה שאינה עומדת בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות וערכי הארגון. השוטר פוטר לנוכח התנהלותו בליל הרצח ולאחריו, שבגינה הוגש נגדו כתב אישום על ידי מח"ש, המייחס לו ביצוע עבירות של שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים".

4 צפייה בגלריה
עו"ד בני תייאר
עו"ד בני תייאר
עו"ד בני תייאר
(צילום: גיל נחושתן )

משפחתו של יואל עדיין ממתינה לבשורה

מי שבינתיים סובלים מהמצב הם משפחתו של יואל. "ההורים השכולים גדעון ובת שבע מרגישים הכי מתוסכלים בעולם. לתחושתם, המדינה גוררת את רגליה בטיפול. הם חשים מופקרים, עזובים ובודדים, שאם זה היה צעיר ישראלי ותיק אז הטיפול היה שונה לחלוטין, הפרקליטות הייתה מקצה לטיפול בתיק את כל המשאבים הנחוצים", סיפרה עו"ד רחל צינקין, שמייצגת את המשפחה.
"אני מתבוננת בלוח השנה ושמה לב שעברו כבר כמעט שמונה חודשים מאז הרצח ועדיין עשרות נערים אלימים שהתנפלו על יואל הבודד והמסכן ממשיכים לנהל חיי שגרה נוחים ונעימים בבתים שלהם. איש עדיין לא הזמין אותם אפילו לשימוע. כל המדינה צפתה ונחרדה מהסרטון שמתעד את הרצח האכזרי, ורק בפרקליטות גוררים רגליים ולא מצליחים להגיש כתבי אישום נגד עשרות מעורבים נוספים".
עו"ד צינקין הוסיפה: "אין לי ספק שהמשפחה מקבלת את היחס המזלזל הזה רק בגלל שמדובר בעולים חדשים ממדינת מצוקה, ולא במשפחה מבוססת ומקושרת מאזור המרכז. למישהו יש ספק שהכל נובע ממדינת המוצא של המשפחה ומהעובדה שהם לא דוברי עברית?".