חמישה חודשים בדיוק אחרי הרצח של יואל להנגהל ז"ל הגיעה אחת המכות הקשות לפרקליטות. שופט בית המשפט המחוזי בנצרת ערפאת טאהא קבע כי "קיימת חולשה משמעותית בראיות" והכניס את כל המעורבים במשפט לסחרחורת, שהפרקליטות עדיין מתקשה לצאת ממנה.
בזמן שחלף הוגש כתב אישום נגד ליעד אדרי, צעיר בן 18 מקריית שמונה, בחשד לרצח להנגהל. אבל למרות בקשת הפרקליטות, בית המשפט קיבל את המלצת שירות המבחן, שנחשפה ב-ynet, ושחרר אותו למעצר בית עם אזיק אלקטרוני. כעת המשפחה של אדרי מנסה לגייס כספים כדי להחזיר אותו הביתה.
שמונה חודשים אחרי שתלמיד הישיבה מנוף הגליל נרצח בקטטה בקריית שמונה סימני השאלה עדיין נוכחים, והמשפחה בעיקר כואבת ודורשת צדק.
4 צפייה בגלריה
הוריו של יואל להנגהל
הוריו של יואל להנגהל
הנאשם ברצח, הקורבן והמשפחה
(צילום: גיל נחושתן)

"קראתי את כתב האישום וגיחכתי"

"ביום שבת, כיממה וקצת אחרי הרצח, משפחת אדרי פנתה אליי ושכרה אותי. הפגישה הראשונה הייתה עוד לפני שנעצר, ובמהלכה הבנתי שהוא לא הדוקר ולא הרוצח. מהניסיון של יותר מ-15 שנות עריכת דין וייצוג של מאות לקוחות ידעתי באינטואיציה שלי שהוא לא הרוצח. יותר מזה, הייתי משוכנע שאין בעולם ראיה שיכולה לקשור את ליעד לרצח".

ציון שמעוןעו"ד ציון שמעוןצילום: שרון צור
כתב האישום לא הצליח לעורר ולו ספק אצל עו"ד שמעון ציון, שמייצג את אדרי מהרגע הראשון של החקירה. "בשנייה שקיבלתי את כתב האישום ידעתי שמדובר בבדיחה לא מוצלחת. קראתי אותו וגיחכתי, ידעתי שאין בו כלום, פשוט ריק, מילים שלא מעודכנות בכלום. לא היה לי ולו צל של ספק שגם אחרי שאקבל את כל תיק הראיות הוא לא ישנה את המצב המשפטי".
"ואז קיבלתי את תיק הראיות, נפרדתי ממשפחתי לכמה חודשים, עזבתי תיקים אחרים, ופשוט צללתי לתוך כמות בלתי נגמרת של ראיות. מאות שעות של צפייה בסרטונים וחקירות מוקלטות שהצביעו על המצב האמיתי וחיזקו את מה שידעתי מהפגישה הראשונה שלי עם אדרי – שהוא לא הרוצח בתיק".

"כשהגשנו את כתב האישום ידענו שיהיו קשיים ראייתיים"

בפרקליטות מודים היום שהיו מודעים לבעייתיות של התיק. "גם כשהגשנו את כתב האישום ידענו שיהיו קשיים ראייתיים בתיק. אנחנו סברנו וסבורים שיש יסוד סביר להרשעת אדרי גם ברצח. אנחנו סבורים שיש אינטרס ציבורי מובהק לברר את התיק ולהביא את אדרי לדין".
"גם אם ניתקל בקשיים ראייתיים, שאנחנו מודעים להם, לא ניתן לטעון שאדרי לא קשור כלל לקטילה של המנוח ואין לו אחריות לתוצאה המצערת. כי לולא היה מגיע ומביא איתו את החבורה, שכוללת עשרות קטינים מגיל 14, איש מהילדים לא היה מעז להגיע ולהתעמת עם המנוח וחברו".
4 צפייה בגלריה
הקטטה בקריית שמונה בה נהרג יואל להנגהל
הקטטה בקריית שמונה בה נהרג יואל להנגהל
תיעוד הקטטה שבה נרצח להנגהל. "לולא היה מגיע ומביא איתו את החבורה, איש מהילדים לא היה מעז להתעמת עם המנוח וחברו"
אבל למרות הקשיים, בפרקליטות היו משוכנעים שיצליחו להשאיר את אדרי במעצר עד תום ההליכים. "סברנו שנצליח לעבור את שלב הראיות לכאורה ולקבל מעצר עד לתום ההליכים, בית המשפט קבע אחרת וקיבלנו את ההחלטה. אנחנו ערוכים לנהל את התיק ככל שיידרש בהתאם לראיות".
לפי הפרקליטות, יש לא מעט סימני שאלה שעולים מהתנהגותו של אדרי. "הוא עצמו אמר שלא היה מרוצה מהטיפול המשטרתי באירוע הראשון ולכן הגיע לעשות סדר. להגיד שהוא לא קשור, והוא חף מפשע ולא מבין למה נפלו עליו - זה רחוק מהמציאות".
"הוא כבר הודה ששיבש ראיות במהלך הלילה והדיח עדים. איזה אינטרס היה לו להעלים את הקפוצ'ון? למה העלים את המכנסיים הלבנים מאותו הלילה? למה פגש בקטין מספר פעמים במהלך הלילה? למה הוא הגיע בשלוש בבוקר כדי לדבר עם השוטר גבאי בזירה וקיים איתו עוד מספר גדול של שיחות במהלך הלילה?".

"לולא השיבוש אולי אדרי לא היה משתחרר"

בתוך כל חקירת הרצח התפתחה מיני פרשה שמערבת את גם את המשטרה, ונחשפה לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". רנ"ג חיים גבאי, מי שהיה ראש המשמרת במשטרת קריית שמונה בזמן הרצח, שוחח מספר פעמים במהלך החקירה עם הנאשם היחיד ברצח – אדרי.
לפי כתב האישום שהגישה מח"ש נגד אדרי ושני שוטרים נוספים, אדרי סיפר לגבאי שהיה מעורב בקטטה וביקש ממנו לקבל מידע אודות מצבו הרפואי של להנגהל ועל חקירות המשטרה. גבאי עדכן אותו בכל הפרטים, והמליץ לו לשכור עורך דין.
4 צפייה בגלריה
רנ"ג חיים גבאי
רנ"ג חיים גבאי
רנ"ג חיים גבאי. שוחח עם הנאשם ברצח בזירה וגם במהלך החקירה
(צילום: גיל נחושתן)
באחת השיחות אמר גבאי לאדרי שהוא "יכול להיות רגוע", ובבוקר שלמחרת המליץ לאימו של אדרי לשכור עורך דין עבור בנה מפני שזהותו ידועה למשטרה – למרות שידע שמעורבותו של אדרי אינה ידועה למשטרה בשלב זה. רק אחרי שנודע למשטרה מגורם אחר על מעורבותו של אדרי הוא הוגדר כחשוד. כל אותו הזמן גבאי נמנע במכוון מלמסור את המידע למפקדיו ולצוות החקירה.
מי שהייתה הראשונה לזהות את הקשר הבעייתי בין אדרי לגבאי הייתה עו"ד ליז קדמון, הפרקליטה המובילה בתיק. לכן, לא מפתיע שבפרקליטות מאשימים את גבאי בגרימת המצב הבעייתי בתיק.
"מעולם לא נתקלנו ולא שמענו על ראש משמרת בתחנת משטרה שהיה בתפקיד בזמן הרצח, שהיה אמון על ניהול הזירה עד להגעת גורמי החקירות, ובעצמו עסק בשיבוש החקירה", אמרו בפרקליטות. "מעשי השיבוש מבפנים של גבאי הם שהובילו בסופו של יום לפגיעה במערך הראייתי שאנחנו נצטרך להתמודד איתו, ואנחנו מודעים לקושי הזה".
עו"ד ליז קדמוןעו"ד ליז קדמוןבאדיבות דוברות משרד המשפטים
עו"ד בני תייארעו"ד בני תייאר
לדברי הפרקליטות, "לולא השיבוש, המצב הראייתי היה טוב פי כמה ויכול להיות שאדרי לא היה משתחרר. גבאי גרם לשיבוש חמור ולפגיעה בראיות. זה יהיה תיק ראייתי קשה, ואנחנו לא בורחים ולא חוששים מהאתגר. אין כאן זדון ואין רשלנות בטיפול בתיק. עשינו עבודה יסודית ומאומצת בתנאים הכי קשים שאפשר".
עו"ד בני תייאר, שמייצג את גבאי, מסר בתגובה: "אנו דוחים את האשמות הפרקליטות. מדובר בשוטר מצטיין וערכי שלא שיבש את החקירה ושיתף פעולה לכל אורך הדרך. טענת הפרקליטות שהתנהלותו של גבאי גרמה לקשיים ראייתיים בתיק מקוממת ומופרכת לחלוטין".

"אם זה היה צעיר ישראלי הטיפול היה שונה"

מי שבינתיים סובלים מהמצב הם משפחתו של יואל ז"ל. "ההורים השכולים גדעון ובת שבע מרגישים הכי מתוסכלים בעולם. לתחושתם, המדינה גוררת את רגליה בטיפול. הם חשים מופקרים, עזובים ובודדים, שאם זה היה צעיר ישראלי ותיק אז הטיפול היה שונה לחלוטין, הפרקליטות הייתה מקצה לטיפול בתיק את כל המשאבים הנחוצים", סיפרה עו"ד רחל צינקין, שמייצגת את המשפחה.
4 צפייה בגלריה
גדעון ובת שבע להנגהל
גדעון ובת שבע להנגהל
הוריו של יואל להנגהל. "חשים מופקרים, עזובים ובודדים"
(צילום: שרון צור)
"אני מתבוננת בלוח השנה ושמה לב שעברו כבר כמעט שמונה חודשים מאז הרצח ועדיין עשרות נערים אלימים שהתנפלו על יואל הבודד והמסכן ממשיכים לנהל חיי שגרה נוחים ונעימים בבתים שלהם. איש עדיין לא הזמין אותם אפילו לשימוע. כל המדינה צפתה ונחרדה מהסרטון שמתעד את הרצח האכזרי, ורק בפרקליטות גוררים רגליים ולא מצליחים להגיש כתבי אישום נגד עשרות מעורבים נוספים".
עו"ד צינקין הוסיפה: "אין לי ספק שהמשפחה מקבלת את היחס המזלזל הזה רק בגלל שמדובר בעולים חדשים ממדינת מצוקה, ולא במשפחה מבוססת ומקושרת מאזור המרכז. למישהו יש ספק שהכל נובע ממדינת המוצא של המשפחה ומהעובדה שהם לא דוברי עברית?".
עו"ד רחל צינקיןעו"ד רחל צינקיןצילום: אביהו שפירא
בפרקליטות דחו את הטענות: "מאחר שמדובר בעשרות קטינים, בגילים צעירים מאוד, אנחנו עושים בדיקה מאוד מדוקדקת כדי שלא נטעה. לפני קבלת ההחלטה אנחנו מחויבים לקבל המלצות משירות המבחן בעניינם של כל הקטינים, ובימים הקרובים יגיע צעיר נוסף לשימוע בפרקליטות".
"שני פרקליטים נוספים הצטרפו לטיפול בשאר החשודים בתיק, ופונו מתיקים אחרים, כדי להתמקד בכתבי האישום נגד שאר המעורבים", סיכמו בפרקליטות. "מבחינתנו, עשינו את העבודה הכי מקצועית והכי מסורה בתיק".