4 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב. באיראן יש מי שקורא להדיחו
זה האיש שמוביל את הניסיון האיראני לבצע באיסטנבול פיגוע נקמה: אתמול (שישי) זיהו גורמי מודיעין בישראל את חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, כמי "שמנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בממסד הביטחוני האיראני". לפי ההערכה, יש כמה חוליות טרור איראניות שטרם אותרו ומנסות "לצוד ישראלים" דרך הרשתות החברתיות או זיהוים באתרי תיירות מרכזיים באיסטנבול, ולבצע פיגועי חטיפה או ירי.
טאייב מכהן בתפקיד הנוכחי מאז 2009, לאחר שלפני כן שימש כמפקד הבסיג', ארגון מתנדבים צבאי למחצה הכפוף למשמרות המהפכה. לפי דיווחים באיראן, קולות בממסד האיראני דורשים להדיח את טאייב מתפקיד ראש המודיעין במשמרות המהפכה, בעקבות חוסר הצלחותיו לעצור את הפעולות המיוחסות לישראל בתוך איראן, וכישלונותיו בקידום פעולת תגובה מחוץ למדינה.
4 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב. "כמו חיה פצועה"

גורמי המודיעין אמרו כי טאייב "ידוע באישיותו הקיצונית" וטענו כי בימים האחרונים הוא כמו "חיה פצועה ואחוזת תזזית אשר מתוך חרדה עמוקה למעמדו אל מול ההנהגה העליונה מנסה בטירוף עמוק להוציא בכל מחיר פיגוע נגד ישראלים בטורקיה ובמקומות נוספים".
טאייב, בן 59, הצטרף למשמרות המהפכה בגיל 19. תחת פיקודו, הבסיג' הוביל את דיכוי מהומות הרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות באיראן ב-2009, אז נהרגו עשרות מפגינים. הוא צוטט אז באומרו כי "ארצות הברית מגייסת סוכנים ושכירי חרב בניסיון להשלים את מזימתה לבצע 'הפיכה שקטה' ברפובליקה האיסלאמית".
האיחוד האירופי והאמריקנים הטילו עליו סנקציות, וכתבו כי כוחות תחת פיקודו עצרו שרירותית מפגינים, ואף היכו, התעללו ורצחו מוחים, בהם כאלה שנכנסו לכלא. בכירים באופוזיציה האיראנית, ובהם מהדי כרובי שלפני כן היה מועמד לנשיאות, האשימו אז את כוחות המודיעין בעינויים ובאונס של מפגינים שנשלחו לכלא. גם השנה הטילו האמריקנים סנקציות על טאייב ועל בני משפחתו.
4 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
(צילום: AFP)
בינתיים, נמשך החשש מפיגוע איראני באיסטנבול, שם הועלתה אזהרת המסע לרמה הגבוהה ביותר. ביום חמישי פרסם המל"ל באופן חריג רשימת כללי זהירות מפורטת לישראלים ששוהים שם, לאחר הקריאה לצאת מיידית מהעיר ולא לנסוע אליה.
אבל לא כולם נוהגים כך. ינון בן סעדון (32) מירושלים נסע לאיסטנבול לעשרה ימים על מנת לבצע ציפויים בשיניים, עוד לאחר שפורסמה האזהרה מפיגוע איראני בטורקיה. הוא שומר על פרופיל נמוך, אך לא חושש. "אם היה מסוכן היו מבטלים טיסות", טען בשיחה עם ynet. "אני ירושלמי ורגיל לחיות כשיש בלגן בחוץ. פעם זה שער שכם, עכשיו זה איסטנבול. מעניין מה יהיה הדבר הבא".
ובכל זאת, בעקבות ההתראות מסתיר בן סעדון את זהותו הישראלית. "אני לא מדבר פה עברית, אלא רק ספרדית. אם שואלים מאיפה אני, אני אומר מספרד כי אני יודע ספרדית שוטף מהטלוויזיה. אני שומר על עצמי. מזל שאני נראה טורקי ומרוקאי, זה בא לטובתי".
4 צפייה בגלריה
ינון בן סעדון
ינון בן סעדון
ינון בן סעדון: "אסיים את השיניים ואחזור"
"אני לא מתכוון להקדים את הטיסה", הוא הוסיף. "לא אחזור בלי שיניים לישראל אחרי ששילמתי ממיטב כספי. אסיים את השיניים ואחזור כפי שתכננתי בשבת הבאה. בינתיים אני נזהר והולך רק לקניונים ומשתמש במטרו. מנסה להימנע ממקומות של ישראלים, לא לבקר בשווקים ופחות לצאת בלילות".
על הביקורת כלפי ישראלים שמתעקשים להישאר בטורקיה אמר: "שכל אחד יהיה אחראי על החיים שלו, ושכל אחד יתעסק במשפחה שלו ולא יבקר אחרים. אם באמת היה איסור וסגירת שמים אני מסכים, אבל זה לא המקרה".
אזהרת המסע לגבי נסיעות לאיסטנבול היא ברמה 4, הגבוהה ביותר. לגבי שאר טורקיה, האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות. לפי המלצות המל"ל, ישראלים שנמצאים באיסטנבול צריכים לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ שיוכלו לסייע באיתורם במקרה הצורך ולתת להם את הפרטים המלאים על המלון, הטיסות וטיולים מתוכננים. מעבר לכך, אם יקרה אירוע ביטחוני בעיר, יש לעדכן את קרובי המשפחה במצב.
כמו כן, יש לנעול את דלת החדר במלון ולהימנע מפתיחתה לגורמים לא מזוהים שעשויים להציג את עצמם בדרכים שונות, למשל שירות חדרים, תחזוקה או מסירת משלוח. אם מדובר בשליח, צריך לוודא את אמינותו מול הגורם השולח. בעת שהייה בלובי ובשטחים הציבוריים של המלון, יש לשים לב לפעילות או אנשים חריגים.
בין ההמלצות, הימנעות מהצעות עסקיות או תיירותיות, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות, וזהירות מפני נהגים המציעים שירותי הסעה באקראי. בנוסף, המל"ל מזהיר מפני הסתובבות עם סממנים ישראליים או בילוי במסעדות, בתי מלון ואתרי תיירות המרכזים אליהם קהל ישראלי.
רק לאחרונה, גורמי ביטחון ישראלים סיכלו עם ארגון הביון הטורקי "מיט" פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. החשש מפיגוע איראני גבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה.
באיראן מתו בחודש האחרון כמה מדענים ומומחים, כמו גם אנשי משמרות המהפכה. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שנטען כי הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן. במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, דווח גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל.