3 צפייה בגלריה
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
(צילום: AFP)
בכירים בישראל אומרים הערב (שישי) כי ישנן התראות קונקרטיות לפיגוע איראני נגד ישראלים באיסטנבול במהלך סוף השבוע - ולכן נדרשת זהירות יתרה לישראלים ששוהים שם. "ישראלים השוהים בעיר כעת - יש לצאת מאיסטנבול. מי שאין באפשרותו, יש לצמצם פעילות למינימום האפשרי, להסתגר בחדרים, להצניע סממנים ישראליים, ולגלות חשדנות מיוחדת כלפי הצעות כאלה ואחרות". ככל הידוע, כרגע שוהים בעיר כ-2,000 ישראלים.
גורם ביטחוני רם דרג הוסיף בשיחה עם ynet כי "אנחנו באירוע מתגלגל באיסטנבול, ההנחיה לפיגוע יצאה. חוליות איראניות וחוליות של שכירי חרב טורקים מסתובבות ומחפשות ישראלים בכל מחיר". לדבריו, "לא כל אירוע נוכל לסכל, אני מבקש מהישראלים לחזור לארץ".

אמש כבר פרסם המל"ל באופן חריג רשימת כללי זהירות מפורטת לישראלים ששוהים באיסטנבול, בצל אזהרת המסע ברמה 4 של המטה ללוחמה בטרור, בדרגה הגבוהה ביותר, שקוראת לצאת מהעיר ולא לנסוע אליה.
האזהרה, נזכיר, הגיעה בתגובה להתרעות מפני ניסיון איראני לבצע פיגועי טרור נגד תיירים ישראלים בעיר. לגבי שאר טורקיה, האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות. לפי המלצות המל"ל, ישראלים שנמצאים באיסטנבול צריכים לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ שיוכלו לסייע באיתורם במקרה הצורך ולתת להם את הפרטים המלאים על המלון, הטיסות וטיולים מתוכננים. מעבר לכך, אם יקרה אירוע ביטחוני בעיר, יש לעדכן את קרובי המשפחה במצב.
כמו כן, יש לנעול את דלת החדר במלון ולהימנע מפתיחתה לגורמים לא מזוהים שעשויים להציג את עצמם בדרכים שונות, למשל שירות חדרים, תחזוקה או מסירת משלוח. אם מדובר בשליח, צריך לוודא את אמינותו מול הגורם השולח. בעת שהייה בלובי ובשטחים הציבוריים של המלון, יש לשים לב לפעילות או אנשים חריגים.
3 צפייה בגלריה
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
רחובות איסטנבול, השבוע
(צילום: יואב זיתון)
בין ההמלצות, הימנעות מהצעות עסקיות או תיירותיות, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות, וזהירות מפני נהגים המציעים שירותי הסעה באקראי. בנוסף, המל"ל מזהיר מפני הסתובבות עם סממנים ישראליים או בילוי במסעדות, בתי מלון ואתרי תיירות המרכזים אליהם קהל ישראלי.

ראש המודיעין האיראני נאבק מול קריאות להדיחו: "בטירוף להוציא פיגוע"

בתוך כך, בימים האחרונים מתקבלים דיווחים מתוך איראן אשר מצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה. קולות אלה עולים בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שאליהם אחראי טאייב: מחדלים ובהם הוא וארגונו אינם מצליחים לעצור את סדרת הפעולות המיוחסות לישראל בתוך איראן - לצד כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן, בדגש על זירת טורקיה.
דיווחים אלו מתארים את טאייב בימים האחרונים כמו "חיה פצועה ואחוזת תזזית", אשר מתוך חרדה עמוקה למעמדו אל מול ההנהגה העליונה מנסה בטירוף עמוק להוציא בכל מחיר פיגוע נגד ישראלים בטורקיה ובמקומות נוספים. "טאייב, הידוע באישיותו הקיצונית אשר איננה בוחלת באף אמצעי, מנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, והוא עושה זאת מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בתוך הממסד הביטחוני האיראני", אומרים גורמי מודיעין.
3 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
"כמו חיה פצועה ואחוזת תזזית". ראש המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאייב
המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי, וישראל פועלת לסיכול הפיגועים המתוכננים. הנחת העבודה במערכת הביטחון היא שיש בשטח עוד חוליות שלא אותרו והן מנסות "לצוד ישראלים" באמצעות מעקב ברשתות החברתיות וזיהויים באתרי תיירות מרכזיים באיסטנבול.
רק לאחרונה, גורמי ביטחון ישראלים סיכלו יחד עם ארגון הביון הטורקי "מיט" פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. "הגזרה שם רותחת", אמר בכיר ישראלי שאישר כי בתקופה האחרונה חלה עליית מדרגה בניסיונות הפיגוע האיראניים.
החשש מפיגוע איראני גבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי החיסול של חודאי, קצין בדרגת קולונל ביחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה, שנטען כי הוביל שורה של ניסיונות לפגוע או לחטוף ישראלים בעולם.

באיראן מתו בחודש האחרון כמה מדענים ומומחים, כמו גם אנשי משמרות המהפכה. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שעל פי דיווחים של אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", אתר המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, שמשדר מלונדון וזוכה למימון סעודי, הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן. אנטזארי תועד ב-2019 לצד נשיא איראן דאז חסן רוחאני במפעל בעיר יזד, אף שלאחר מותו הוצג על ידי המשטר האיראני בתור "עובד פשוט של חברת תעשייה".
במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל. מותם של אנטזארי או מלאפור לא דווח באתרים רשמיים באיראן, אולם עיתוי המקרים עורר עניין כשברקע שורת האירועים האחרונים באיראן, בין היתר אלה המיוחסים לישראל.
לאור רמת האיום באיסטנבול, יש להחמיר בכל מקרה של חשד או ניסיון פגיעה - לדווח מיידית למשטרה המקומית, ובמקרה חירום לפנות לחדר מצב של משרד החוץ במספר 02-5303155.