3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
בנט והורוביץ. הגבלות על לא-מחוסנים לא התקבלו
(צילום: מוטי מילרוד)
התקפלות של ראש הממשלה אחרי הדיון שבו נרשמו צעקות ודרישות להטיל הגבלות על לא-מחוסנים: ראש הממשלה ובכירי משרד הבריאות התכנסו אמש (יום חמישי) פעם נוספת לדיון על הגבלות בעקבות התפשטות הקורונה וזן האומיקרון, אחרי ששעות קודם לכן נרשמו בדיון דומה צעקות וחילופי דברים קשים. בדיון אושרה הארכת ההגבלות בנתב"ג למשך 10 ימים נוספים החל מיום ראשון. במקביל, הוחלט גם על שינויים במתווה הכיתה הירוקה.
חובות הבידוד לחוזרים מחו"ל, נזכיר, קובעות מתווה בידוד מדורג לישראלים: שלושה ימים עם שתי בדיקות PCR (בנחיתה ובסיום הבידוד) למחוסנים ומחלימים, ושבוע לכל השאר (עם בדיקה בנחיתה וביום השביעי). אלו שלא יבצעו את הבדיקה השנייה, יצטרכו להישאר בבידוד שבועיים. ישראלים שחוזרים ממדינות אדומות נדרשים לעבור בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, ולאחריה עוברים לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, הנוסעים מועברים לבידוד ביתי עד היום השביעי בכפוף לבדיקת PCR נוספת.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
מודל הכיתה הירוקה משתנה. בבית ספר בירושלים
(צילום: AFP )
השינויים שעליהם הוחלט בכל הנוגע למתווה הכיתה הירוקה קובעים כי הוא לא יחול על כיתה שבה נמצאו בשלב ראשון שני תלמידים מאומתים, ולא יפעל גם במקרה שיש חשד שתלמיד נדבק בזן האומיקרון. בכיתה שבה נמצא תלמיד מאומת, יבצעו התלמידים בדיקת PCR גם ביום השלישי - במקום ביום הראשון בלבד לצד בדיקות אנטיגן בכל יום. עוד נקבע כי בכיתות שבהן לא מופעל מתווה הכיתה הירוקה, תלמידים מחוסנים יוכלו ללמוד באופן פרונטלי, בעוד שתלמידים שאינם מחוסנים ילמדו בלמידה מרחוק. המתווה המלא יוצג בישיבת הממשלה ביום ראשון.
חובת הבידוד לשבים לישראל, מחוסנים ושאינם מחוסנים, תוארך באמצעות צו מנכ"ל משרד הבריאות, בכפוף לאישור ועדת הבריאות של הכנסת. חובת המלונית לשבים ממדינות אדומות תובא לאישור הממשלה, ותיכנס לתוקף בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. כך נמסר מלשכת ראש הממשלה.
אחרי שהחליטו על הארכת חובות הבידוד, בנט ובכירי משרד הבריאות דנו אמש כאמור גם בבידודי הילדים ובעתיד מתווה הכיתה הירוקה, אחרי שבכירים במשרד הבריאות האשימו שהצעותיו של ראש הממשלה עלולות להוביל ל"אלפי בידודים של תלמידים". הוויכוח בנושא עסק בשאלה אם לבטל את המתווה לגמרי, או להקשיח את הקריטריונים. נציגים מטעם משרד הבריאות אמרו בדיון כי מתווה הכיתה הירוקה יעיל ומוצלח, וציינו כי הסיכוי להדבקה עודפת עומד על 8%.
ראש הממשלה אמר בדיון כי "יש כאן היבט של אי-עידוד חיסון כי אנחנו מממנים את ה-PCR לתלמידים. יש מבצע חיסונים שר הבריאות. מה היעדים. כמה ילדים אנחנו רוצים לחסן ביום בשבוע הבא? אם אין יעדים לא יקרה כלום". ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי הילדים שיש חשד שנדבקו באומיקרון לא נכנסים תחת מתווה הכיתה הירוקה ונשלחים לבידוד מלא, והוסיפה: "אנחנו יודעים שהאומיקרון מידבק הרבה יותר. אני לא יודעת אם נכון להחמיר עוד יותר. אני כן חושבת שצריך לתת את המידע שבאחת מארבע כיתות שבהן נמצא מאומת תהיה הדבקה עודפת".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קראה: "כל ילד הוא עולם ומלואו, אנחנו מצילים אותם. זה דיני נפשות. אנחנו חייבים לשמור לילדים על השגרה כמה שיותר".
3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
ההגבלות הוארכו. נתב"ג
(צילום: AFP)
מלבד זאת לא אושרו הגבלות חדשות, ובלשכת ראש הממשלה אמרו כי אלה ייבחנו בימים הקרובים. ראש הממשלה מעוניין להטיל הגבלות על לא-מחוסנים, ואחרי ההחלטה על הגברת אכיפת התו הירוק הוא מקדם חובת תו ירוק בקניונים.
הוויכוח בין בנט למשרד הבריאות החל אתמול בין השאר בעקבות הצעותיו של ראש הממשלה לסגר ללא-מחוסנים וסגירת נתב"ג. במשרד הבריאות מתחו ביקורת חריפה על ההצעות והשר הורוביץ התנגד להן. הורוביץ ונציגי משרד הבריאות הגדירו את ההצעות "לא סבירות", והשוו את הרעיון של סגר ללא-מחוסנים ל"חיסונים בכפייה". בנט אמר בתגובה שייתכן שצריך להדק את הגבולות כדי לדחות התפרצות של הגל הבא: "המחיר ידוע, אבל עם מהלכים חזקים עכשיו נוכל למנוע סגר".
בכירים במשרד הבריאות תקפו אמש בחריפות את בנט ואמרו ל-ynet כי "ההצעה המקובלת היחידה מבחינתנו היא הארכת המגבלות הקיימות, ותו לא. אין צורך להחזיר עכשיו את ההגבלות ולסגור לחלוטין את ישראל לכניסה ויציאה של אנשים. זה צעד קיצוני".

הבכירים אמרו שגם בגל הקודם, שבו התפרץ זן הדלתא בישראל, אנשי משרד הבריאות מנעו הגבלות קיצוניות שרצה ראש הממשלה להטיל. "הגישה של בנט מאוד הפתיעה אותנו ובאה משום מקום. פתאום קפץ לו לעשות סגר ללא-מחוסנים. זה לא חוקי, לא נחוץ וזו גם לא הדרך לעודד התחסנות. אנחנו לא מסכימים לצעדים של כפיית חיסונים, וצריך לשאול את בנט למה פתאום הוא רוצה צעדים קיצוניים".
מקורבים ללשכת ראש הממשלה אמרו כי בנט מודאג מהתחלואה בקורונה בשלוש מדינות: אנגליה, דנמרק וסקוטלנד, שם לדבריהם קיים חשש שזן האומיקרון מתפשט בקצב שיא.
פורסם לראשונה: 21:49, 09.12.21