42 שנה אחרי העדלאידע האחרונה בעיר, תצעד מחר (שני) ברחובות ירושלים תהלוכת פורים. התהלוכה תצא לדרך למרות ביקורת קשה על העיתוי שלה, בין היתר ממשפחות החטופים, שמסרבות לקבל את צעדות השמחה ברחובות כשיקיריהן עדיין בשבי וקראו לדחות את האירוע.
לאחר שנוצרה התנגדות חריפה וסערה תקשורתית, ראש עיריית ירושלים משה ליאון נפגש עם נציגים ממשפחות החטופים, ולאחריה הודיע כי הצדדים הגיעו להסכמה שיש לקיים את האירוע אך כי יבוצעו שינויים באופיו – כגון, שינוי השם מ"עדלאידע" ל"תהלוכת פורים מאוחדים" ושינוי המוזיקה. ההודעה שבישרה על הסיכום שהושג הוצגה על ידי עיריית ירושלים כמשותפת לה ולדוברות מטה משפחות החטופים, אך בני משפחות חטופים ואזרחים אמרו ל-ynet כי הם אינם ערבים לסיכום שהושג מול העירייה. הם טוענים כי עדיין יש מתנגדים רבים להחלטה לקיים את האירוע וכי בפגישה עם ראש העיר השתתפו חמישה נציגים בלבד, ושהסיכום הושג ללא אישור שאר בני המשפחות ושאינו משקף את דעתם.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בבית הנשיא בירושלים
הפגנה בבית הנשיא בירושלים
הפגנה בבית הנשיא בירושלים בדרישה לעסקת חטופים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נודע, כי פעילים שמתנגדים לאירוע מתכננים למחות מחר בזמן התהלוכה באופן אגרסיבי. בין היתר הם מתכננים התזת צבע אדום כסימן לדם, לחבוש מסכות עם פניהם של החטופים, ומיצגים הכוללים בין היתר צרחות, בגדים קרועים וכתמי דם באזורים האינטימיים.

"גם אם היא תצא יהיה מי שיפריע לה"

נעם דן, קרובת משפחה של סהר וארז קלדרון ששוחררו משבי חמאס ואביהם עפר עדיין בשבי, נאבקה רבות נגד קיום האירוע. לדבריה, "הפסדנו. ההפסד הוא לא שהתהלוכה תצא, גם אם היא תצא יהיה מי שיפריע לה ויהיה מי שיזעק שזה לא הגיוני, ואם היא תצא מחר יהיו מספיק אזרחיות ואזרחים שיבואו ויוודאו שהגינוי יישמע. מכל רחבי הארץ מתוכננות פעולות דרמטיות. אותי מדאיג מאוד שהמחאה נגד המצעד תעשה נזק אמיתי לילדים שההורים שלהם לא מבינים למה זה לא מתאים ועשויים להביא אותם לשם".
"דם, צרחות ומיצגי זוועה הם לא דרך לציין את המועד הזה ולנו אין שליטה על אופי המחאה האזרחית. עם זאת, ההפסד האמיתי הוא שהיה צריך להסביר למה זה לא הזמן. וההפסד הזה מהדהד בכל חללי הנשמה. כדי ש'ביחד ננצח' לא יהיה סתם סיסמה שחוקה חייבים להיות ביחד, וכרגע מדינת ישראל חסרה 134 נשמות וה'ביחד' הזה מתרסק. אז הפסדנו את הקרב הזה לא כי הצעדה תצעד, ומבטיחים לי שהיא לא תצעד, אלא כי בכלל היה צריך להסביר. אלפי אנשים שחתמו על העצומה הביעו כוונה להגיע ולעצור בגופם את המחדל הזה. העובדה שארבעה מנציגי משפחות חטופים התירו את האירוע לא הופכת אותו לראוי. בושה שמנסים לפלג בין הציבור לבין המשפחות ולתת מקום גדול יותר דווקא לאותם ארבעה שהסכימו".
4 צפייה בגלריה
מפגינים מתחת לביתו של גדעון סער בתל אביב
מפגינים מתחת לביתו של גדעון סער בתל אביב
נעם דן מפגינה בדרישה לעסקה
(צילום: מאיר תורג'מן)
דן, שנכחה בפגישה עם ליאון, אומרת כי למרות השינויים המינוריים, כלשונה, שנעשו, התעלמו מנושאים אחרים וחשובים. בין היתר היא מציינת את עצם התהלוכה, הנראות העולמית השלילית משום שחוגגים במרחב הציבורי בזמן מלחמה וכיצד החטופים שעודם בחיים ירגישו אם הם יראו את האירוע בסיקורי חדשות ועוד.
קבוצת פעילים למען החטופים פרסמה הודעה תחת הכותרת "לא משמח ולא מבדח! מחר מכל רחבי הארץ נגיע כדי להשמיע ולהראות שנסרב לנרמל את המצב! לא תהיה תהלוכה! המדינה תחגוג בראש חוצות כשהמפונים והחטופים ישובו הביתה".
בניגוד לדן, נדב רודאייף, בנו של ליאור שחטוף בעזה, נכח גם הוא בפגישה עם ליאון ויצא יחסית מסופק ביחס לשינויים שסוכמו. לדבריו, "אני מודה שהגעתי לפגישה עם החלטה חד־משמעית שאו שמבטלים או שדוחים את התהלוכה עד אחרי שכל החטופים חוזרים ועם הצעות מאוד קונקרטיות שאנחנו לא רוצים למנוע מילדים לשמוח ולחגוג את החג. אחרי שיחה לא קצרה הגענו לאיזשהן הבנות. הרצון שלנו היה להמשיך ולהעלות את המודעות לנושא החטופים ושהמלחמה עדיין בעיצומה, ולנצל את העובדה שצפויים להגיע עשרות אלפי אנשים כדי להעלות את המודעות ולהגיד שאנחנו חיים בעצב לצד שמחה. ההבנות והסכמות שלנו היו קודם כל לראשונה על שינוי השם ופה ניתן לנו מנדט מלא להגיד מה אנחנו מעוניינים והשם שאנחנו בחרנו זה השם שנבחר".
4 צפייה בגלריה
משה ליאון. "המטרה היא לאחד את העם"
משה ליאון. "המטרה היא לאחד את העם"
משה ליאון. "המטרה היא לאחד את העם"
(אורן בן חקון)
בעניין המוזיקה הוא מוסיף: "ביקשנו שני דברים. שיהיה איזשהו פלייליסט של משפחות החטופים למען החטופים, ודבר שני – מוזיקה ישראלית. לחזור לארץ ישראל היפה ועם אחד ששורד כבר הרבה מאוד שנים. מעבר לכך ביקשנו שיהיה אזכור למספר הימים שהחטופים עדיין בשבי, בתחילת התהלוכה ובסופה יהיה מיצג של הסמל של הסיכה כשהמשפחות יצעדו לצד ראש העירייה ויובילו אותה. אחד החששות הגדולים שלי היו מה חמאס יראו לחטופים בעזה והפחד הזה שהם הולכים לראות שהמדינה נטשה אותם וחוגגת פורים כאילו כלום".
"לנו זה מאוד חרה ואמרנו שהדרך הכי טובה לרתום את הציבור להיות איתנו ולא לגרום לו לכעוס חלילה שאנחנו מבטלים אירוע שהם רוצים לשמוח בו – היה להפוך את האירוע למפגן תמיכה. אם חלילה יראו לחטופות והחטופים מראות מהיום הזה אז הם יראו את המשפחות שלהם צועדות עם 40 אלף איש מאחוריהן ושממשיכים לפעול בכל רגע נתון כדי שהם לא יירדו מסדר היום. אני לא חושב שהתנגחויות והתנצחויות הן הדרך לגרום לכל הציבור להיות איתנו".
4 צפייה בגלריה
האריה הטוב, אחד המיצגים שיופיעו בעדלאידע הירושלמית החדשה
האריה הטוב, אחד המיצגים שיופיעו בעדלאידע הירושלמית החדשה
האריה הטוב, אחד המיצגים שיופיעו בתהלוכה בירושלים
(צילום: דור קדמי)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הסביר את ההחלטה: "ירושלים, בירת ישראל והבית של כולם, מציינת השנה את חג הפורים עם משפחות וילדי ירושלים ומדינת ישראל כולה. לצד זאת, אנו כואבים את כאבן של משפחות החללים, ממשיכים לחבק את משפחות החטופים, מתפללים לשובם במהרה ולשלום של יקיריהן, ומייחלים לשלומם של החיילים ולרפואת הפצועים. ירושלים הבירה מתכבדת וגאה לארח את כל בית ישראל ב'פורים מאוחדים', תהלוכה ברוח התקופה שתתקיים מחר ברחובות העיר, ומטרתה לאחד את העם ולבטא תקווה, ניצחון הרוח, עמידה איתנה וחוסן".
ליאון קיבל תמיכה ממשפחות החטופים של פורום תקווה שפרסמו הודעה לפיה: "בפורום תקווה תומכים בקיום התהלוכה. "אנחנו מודעים לכך שיש משפחות שלא אהבו את התהלוכה מחר, אבל אנחנו ועוד משפחות רבות תומכים בתהלוכה הזו, לאויב יש כמה מטרות, הראשונה היא לגרום לנו לייאוש, לעצב, לתחושה של אבדן בדידות ודיכאון והמטרה השניה שלו היא לפלג בנינו ולגרום לתסיסה בין חלקי החברה הישראלית. אנחנו לא ניתן לו את התענוג הזה. להיפך, אנחנו נזכור שיש לנו ילדים חטופים בעזה ואנחנו נילחם באויב אבל בד בבד אנחנו נמשיך להיות מאוחדים ונחגוג את חג הפורים כראוי".
דוברות מטה החטופים אמרו גם הם כי "אנו מודים לעיריית ירושלים ולראש העירייה, משה ליאון, על ההקשבה והנכונות להתאים את אירועי פורים בעיר לרוח התקופה. אנו רואים בעיר הבירה של מדינת ישראל כמגדלור המכווין את המדינה כולה בדרך הראויה והאחראית במשימה החשובה להשבת כלל בניה ובנותיה לארץ ישראל, החיים לשיקום, והחללים לקבורה. אין מצווה גדולה יותר ממצוות פדיון שבויים".
תהלוכת "פורים מאוחדים" תחל את דרכה בסמוך למלון מלך דוד, תמשיך לכיכר צה"ל, משם תפנה לרחוב יפו, שמאלה לרחוב קינג ג'ורג' ותסיים ברחבת המשביר הישן. בתהלוכה יצעדו קהילות מפונים, יוצגו בובות ועבודות של אומנים מיישובי העוטף שנפגעו, משפחות המילואימניקים וילדיהם וקבוצות ילדים מירושלים ומהמדינה כולה.