אחרי תקיפת הספינה "מרסר סטריט" במפרץ עומאן בלילה שבין חמישי לשישי, בדרג המדיני והביטחוני הבכיר בשראל מתכוונים לפעול בערוצים מדיניים ודיפלומטיים נגד איראן. המטרה: להביא את הקהילה הבינלאומית לפעולה באמצעות מועצת הביטחון שתאלץ את איראן להפסיק את פעולות הטרור שמבצעים משמרות המהפכה נגד מטרות אזרחיות והספנות הבינלאומית.
ההערכה הגוברת בישראל היא שמשמרות המהפכה התכוונו לבצע פגיעה קלה בספינה כדי להגיב על פעולות שישראל עשתה לאחרונה בסוריה, לטענת התקשורת העולמית. אך להערכת הגורמים הישראלים, הפעולה שבוצעה באמצעות מל"טים מתאבדים מדגם שאהד "הצליחה יותר מדי", ובמקום פגיעה קלה בספינה שנועדה לאותת לישראל ולתומכיה של איראן שטהרן לא תבליג על התקיפות שהיא מייחסת לישראל - הפעולה גרמה למותם של אזרח רומני ואזרח בריטי מבלי שהתכוונו לכך.
2 צפייה בגלריה
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
התכוונו לפגוע קלות, והרגו שני אנשי צוות. הספינה שהותקפה
(צילום: Johan Victor מתוך marinetraffic.com)
מדובר בפעולה יוצאת דופן מפני שאנשי משמרות המהפכה, שלהערכת ישאל עומדים מאחוריה, רצו בסך הכל לגרום לנזק קל לספינה כדי לאותת לישראל שאיראן לא מבליגה - ובמקום זה נהרגו שני אנשים על הספינה שלא הייתה בבעלות ישראלית, לא הפליגה תחת דגל ישראלי, לא נשאה מטען ישראלי - והקשר היחיד שלה לישראל הוא שמפעילה אותה חברה בשם זודיאק, השייכת לאיש העסקים אייל עופר שמתגורר בלונדון.
אולם כשהאיראנים נוכחו שהפעולה שלהם יצאה למעשה משליטה, וכי הכטב"מים ששוגרו כנראה מהחוף האיראני הרגו שני אנשי צוות, הם פרסמו בערוץ החדשות של סוכנות הידיעות "אל-עלאם", המזוהה עם המשטר, שהפגיעה הייתה כנקמה על שני אנשי התנגדות – כלומר אנשי חיזבאללה או איראנים – שלדבריהם נהרגו בתקיפה ישראלית ליד העיירה אל-קוסייר שבסוריה בשבוע שעבר, אותה ייחסו לישראל.
עם זאת, גורמי מודיעין במזרח התיכון מאוחדים בדעה שבתקיפה המיוחסת לישראל באל-קוסייר לא נהרג אף איראני ואף איש חיזבאללה, ולכן אפילו לשיטתו של נסראללה לא היתה שום סיבה לנקמה. ההערכה היא שמשמרות המהפכה, שנוכחו שפישלו ופגעו פגיעה חמורה מדי בספינה, המציאו מהר שני הרוגים לבנונים או איראנים או אנשי חיזבאללה שלא היו. אם הפעולה הייתה מצליחה והם היו פוגעים במכלית "מרסר סטריט" פגיעה קלה בלבד, סביר להניח שהאיראנים, כמו בעבר, לא היו מקבלים אחריות לאירוע ולא היו מפרסמים את ההסבר לפיגוע.
2 צפייה בגלריה
אפילו בשביל נסראללה מדובר בתגובה מופרזת. מזכ"ל חיזבאללה והספינה "מרסר סטריט"
אפילו בשביל נסראללה מדובר בתגובה מופרזת. מזכ"ל חיזבאללה והספינה "מרסר סטריט"
אפילו בשביל נסראללה מדובר בתגובה מופרזת. מזכ"ל חיזבאללה והספינה "מרסר סטריט"
(צילום: AP)
בישראל מדגישים שלאיראנים לא הייתה שום סיבה לאחרונה לגמול לישראל על פגיעה בספינות איראניות. המערכה הימית בין איראן לישראל דעכה לפני כמה חודשים, והפגיעה בספינה הישראלית הייתה כנראה איתות כללי לישראל כדי שצה"ל יפסיק את פעולות המב"ם (המערכה בין המלחמות) בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון.
הדגש כרגע, מנקודת ראות ישראלית, הוא על דרישה מהקהילה הבינלאומית לא רק לגנות - אלא גם לנקוט אמצעים שיבטיחו שהאיראנים ירסנו את משמרות המהפכה, וכי המפקד החדש של משמרות המהפכה איסמעיל קאאני, שאישר לחיל האוויר של המשמרות לבצע את תקיפת המל"טים על הספינה בליל חמישי, יחשוב פעמיים מפני שהוא מסתכן בהטלת סנקציות של מועצת הביטחון על ארצו.
עם זאת, אפשר להעריך בוודאות רבה שפעולת תגובה ישראלית על מתקפת הטרור האיראנית בוא תבוא, אבל רק אחרי שהקהילה הבינלאומית תמצה את הדין עם איראן. החקירה של המעשה מתבצעת כבר בשעות אלו, כשהספינה "מרסר סטריט" מלווה כעת על ידי נושאת המטוסים האמריקנית "רייגן" לנמל הסמוך למצרי הורמוז באזור שבו הותקפה. במקביל, מתקיימת חקירה בריטית ואמריקנית ובישראל משוכנעים שפיגוע כה בוטה שאין לו הצדקה אמיתית - ואשר הסתיים במוות של שני אנשים חפים מפשע, יגונה כמעשה טרור על ידי הקהילה הבינלאומית שגם תכריח את איראן להימנע ממעשים דומים בעתיד.