מאז שהועברה אמש (חמישי) תשובת חמאס למתווכות על עסקת שחרור החטופים והפסקת האש ברצועת עזה, דיווחו סוכנויות הבינלאומיות את תנאי ארגון הטרור, שהועברו במסמך תשובות רשמי. גורמים מדיניים טענו בתגובה כי חלק מהמספרים שפורסמו לא קיימים בתשובת החמאס, והוסיפו כי כשבוחנים את הצעת ארגון הטרור אין ספק שהוא הגזים בכל פרמטר אפשרי.
לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי, ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים לכבדים. כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים, מתוכם 150 כבדים, שהם יינקטו בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה. בזמן הפסקת האש, שתימשך שישה שבועות, יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ישיבת הקבינט. "תשובת חמאס לא ריאלית, נערכים לכל האפשרויות"
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
"אין שום התקדמות של חמאס אלא עלייה על עצים גבוהים", טענו הגורמים. לדבריהם, התשובה של הארגון לא ריאלית והיא מקשה מאוד וכן תוסיף להקשות על קבלת ההחלטות ועל ניהול המשא ומתן. בינתיים בישראל נערכים לכל האפשרויות כולל המשך הרחבת הלחימה בעזה - ורק היום לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את התוכניות של צה"ל לפעולה ברפיח.
נתניהו צפוי לכנס ככל הנראה כבר במוצאי שבת את הקבינט לניהול המלחמה כדי לייצר את המנדט לצוות המשא ומתן ואת גבולות הגזרה שבו יוכל לפעול בשיחות בדוחא, בירת קטאר. לאחר מכן, הנושא יובא לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב - ובהמשך ראש המוסד דדי ברנע צפוי לצאת, בהתאם להחלטות הקבינט, לקטאר ולנהל שם את המשא ומתן.
למרות שתשובה חמאס מוגזמת ומופרכת, הסבירו הגורמים המדיניים, נראה שלא יהיה מנוס מלצאת להמשך המשא ומתן בדוחא, ויציאת הצוות לקטאר ודאית. לפני כן הצוות יקבל הנחיות מנתניהו לגבי העמדות שיוצגו על ידי ישראל בשיחות אחרי הדיונים בקבינט. כבעבר, הדגישו הגורמים: "המשא ומתן יהיה מורכב וקשה".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
נתניהו, סינוואר וראש ממשלת קטאר. "המו"מ יהיה קשה"
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, דנה קופל, רויטרס)
במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני היום בצהריים, שעסקה בתשובת חמאס, ביקרה השרה יפעת שאשא ביטון (התקווה החדשה) את אורך הדיון, אותו נאלצו לקטוע שעתיים לפני כניסת השבת ובמהלכו האיצו במשתתפים לדבר ועל כן לא כל השרים הספיקו להציג את עמדתם. "לקבוע דיון שוטף לשישי ב-12 בצהריים זה שפל חדש של חוסר רצינות וזלזול בקבינט", טענה שאשא ביטון. הדיון, שהתקיים אחרי כינוס קבינט המלחמה, לא היה דיון חירום אלא הדיון השוטף השבועי.
גורמים שנכחו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אמרו כי "היום היה דיון התחלתי". לדבריהם, עדיין לא התקבלה החלטה סופית לגבי יציאת צוות המשא ומתן לקטאר להמשך השיחות - וכדי שזו תצא היא צריכה את אישור הקבינט. עם זאת, ציינו הגורמים, יש הבנה שישראל בסבירות גבוהה תשלח את צוות המשא ומתן לדוחא כדי לתת אפשרות להמשיך לנהל שיחות, תוך שמגדירים לצוות סל כלים בהתאם לגבולות הגזרה והקווים האדומים הברורים שיינתנו להם מהקבינט. עוד הדגישו הגורמים כי בתשובת חמאס יש "אלמנטים בעייתיים".

הדרישה של גלנט לדון ב"יום שאחרי", וצעקות השרים

במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שעסקה כאמור בתשובת חמאס על הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים, ביקר שר הביטחון יואב גלנט את הימנעות הממשלה מהעיסוק בשאלת "היום שאחרי" ובמי הגורם האזרחי שישלוט ברצועת עזה. "אם לא נייצר אלטרנטיבה שלטונית לא נצליח למוטט את החמאס", טען גלנט.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
גלנט הציג את ארבע "החלופות הרעות" לשלטון בעתיד ברצועה. לדבריו, הגרועה ביותר היא של חמאס, אחריה שלטון צבאי של ישראל, "שיעלה לנו בחיי חיילים ויגזול משאבים צבאיים למול מוכנות לצפון וביו"ש", והבאה: "כאוס שיביא להשקעת משאבים רבים מול הקהילה הבינלאומית ולהתעסקות מיותרת בעזה". הוא הדגיש כי האפשרות הכי פחות גרועה בעיניו היא "שלטון של גוף אחר שיהיה גוף מקומי, אך משום שהוא לא חמאס והוא בא מעזה - פירוש הדבר שאחת לזמן מה הוא יסתכל על מה אומרים ברמאללה". דבריו עוררה סערה בקבינט, שאף הפכה לקרב צעקות של ממש.
שר המשפטים יריב לוין ושרת התחבורה מירי רגב אמרו כי דברי גלנט לא מקובלים עליהם, אך לא הציעו חלופה אחרת. הם אף האשימו אותו שהוא "מקדם את הרשות הפלסטינית". גלנט השיב להם כי "כל מי שאומר לא מפתחים אלטרנטיבה אחרת, בוחר באחת משלוש האפשרויות שהיא שלא גורם מקומי".