קבינט המלחמה צפוי להתכנס הערב (שבת) ולהכריע לגבי "מרחב התמרון" שיינתן לראש המוסד דדי ברנע בשיחות שיתקיימו השבוע בקטאר, לאחר תשובת חמאס למתווה העסקה. בינתיים, בישראל אומרים שהדרישות של חמאס עדיין "מופרכות" ומאשרים תוכניות למתקפה ברפיח, בחמאס שואפים לעצירה מוחלטת של הלחימה כבר בשלב השני של המתווה - ובארה"ב מביעים אופטימיות. כך נראית העסקה המתגבשת בתיווך קטאר מעיני כל צד.

בישראל: "דרישות מופרכות", אבל משלחת תצא

קבינט המלחמה צפוי כאמור להתכנס היום בערב או מחר לדון ב"מרחב התמרון" שיינתן לראש המוסד ברנע, שיעמוד בראש הצוות שיגיע השבוע לשיחות בקטאר. לאחר מכן, הנושא יובא לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. "גזרת הגבולות של עמדת ישראל תהיה ברורה", אמרו אתמול בכירים. כל הדיונים הללו מתקיימים בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לאיים, ייתכן שכחלק מהמשא ומתן ומתוך רצון לייצר לחץ על חמאס, בפעולה ברפיח - אם לא תושג עסקה כזו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
לשכת ראש הממשלה מסרה אתמול, לאחר תשובת חמאס, כי ארגון הטרור "ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות". לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים, מתוכם 150 כבדים - שחמאס ינקוט בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה. בזמן הפסקת האש, שתימשך שישה שבועות, יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים. "אין שום התקדמות של חמאס אלא עלייה על עצים גבוהים", טענו גורמים בישראל באשר לדרישות. לדבריהם, התשובה של הארגון לא ריאלית והיא מקשה מאוד וכן תוסיף להקשות על קבלת ההחלטות ועל ניהול המשא ומתן.
גם אתמול, ולא בפעם הראשונה, הודיעה לשכת רה"מ כי נתניהו "אישר תוכניות פעולה" עבור מבצע של צה"ל ברפיח, העיר הדרומית ברצועת עזה שנחשבת ל"מעוז האחרון של חמאס". עם זאת, אין להסיק מההודעה כי הכניסה לרפיח מתקרבת - והסבלנות גם בממשלה פוקעת. כבר לפני יותר מחודש, נזכיר, נתניהו "הורה להיערך לפעולה עצימה ברפיח" - ופעולה שכזו עדיין לא קרתה כידוע.
בכל אופן, ספק אם ישראל תיכנס לרפיח לפני פינוי אוכלוסייה המוני מהעיר, כפי שנתניהו מקפיד להבהיר בראיונותיו לכלי תקשורת אמריקניים. בעיר, נזכיר, נמצאים כיום יותר ממיליון פליטים. פעולה שכזו, לפני פינוי, ככל הנראה לא תזכה לגיבוי בינלאומי - ואולי אף לגינוי חריף. בממשל ביידן כבר לא מתביישים להעלות את הרעיון להפסיק את החימושים לישראל, אם צה"ל ייכנס לרפיח ללא תיאום עם וושינגטון.
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
בישראל עדיין מאיימים במתקפה. מחנה העקורים ברפיח
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)

חמאס עדיין רוצה לסיים את המלחמה

חמאס טען כי מסמך התשובה שהעביר כולל פרטים על עסקת חטופים, ומפרט את החזון של ארגון הטרור להפסקת אש, שכולל את "הפסקת התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה", אספקת סיוע הומניטרי, השבת עקורים עזתים לבתיהם ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה.
תשובת חמאס התקבלה אתמול לאחר שהמתווכות, בהן קטאר, הפעילו לחץ כבד וחסר תקדים על ארגון הטרור. בשבוע שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כי קטאר איימה לגרש משטחה בכירים בלשכה המדינית של חמאס השוהים בדוחא, אם לא יצליחו לשכנע את ההנהגה ברצועת עזה להגיע לסיכום מול המתווכות וישראל. במקביל, בישראל היו בטוחים שגם לחיסול מרואן עיסא, אם אכן נהרג בתקיפה שהתרחשה בליל שבת, תהיה השפעה על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
חלוקת ההסכם לשני שלבים מאפשרת לחמאס למעשה לצאת לדרך ללא הבטחה לסיום המלחמה, כשאת השלב השני נראה שיהיה מורכב יותר לבצע כל עוד ארגון הטרור עומד על דרישתו להפסקת אש כוללת - וישראל עומדת על דרישתה למוטט אותו סופית לפני כן.
גורם רשמי בחמאס אמר אתמול לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, בהתייחסו לאפשרות של חידוש המשא ומתן, כי "אנו מציעים הפסקת אש של שישה שבועות בעזה וחילופי בני ערובה ועצורים בשלבים". מקורות פלסטינים הבקיאים בשיחות אמרו לערוץ הסעודי "א-שרק" כי הצד הישראלי "מגלה גמישות" בכל הנוגע לחזרתם של עקורים פלסטינים לצפון רצועת עזה, אך "הוא עדיין מסרב להפסיק את המלחמה לחלוטין".
בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר אתמול כי "על הממשל האמריקני להפעיל לחץ על ממשלת נתניהו לגבי המשך המלחמה". לדבריו, "נתניהו מנצל את תהליך המשא ומתן בכך שמאיים על אזרחים במלחמה ברפיח כדי להפעיל לחץ על 'ההתנגדות' (חמאס)". סדר העדיפויות, לדבריו, הוא "עצירת התוקפנות, נסיגת הכיבוש, החזרת העקורים ונושא הסעד. אנחנו מבקשים לשחרר את כל האסירים בבתי הכלא הישראלים, כולל אלה שנידונו למאסר עולם".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, צ'אק שומר
ג'ו ביידן, צ'אק שומר
הנשיא גיבה את מנהיג הרוב הדמוקרטי, שתקף את נתניהו. ביידן ושומר
(צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta, File)

בארה"ב: "אופטימיות זהירה" לצד ביקורת על נתניהו

למרות טענות ישראל ל"דרישות מופרכות", בארה"ב דווקא הביעו "אופטימיות זהירה" לקראת השיחות הצפויות בקטאר בנוגע לעסקת חטופים. "התשובה האחרונה מכיוון חמאס בהחלט עומדת בגבולות המתווה שעליו אנחנו עובדים כבר כמה חודשים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי לכתבים, "אני לא רוצה להיכנס ליותר פרטים מזה".
"ארה"ב", הוא ציין, "לא תשתתף בשיחות בשבוע הבא בדוחא, אך הייתה מעורבת בשיחות עד כה ותישאר מעורבת. אין לראות בעובדה שפיזית לא נהיה שם שלא היה מהלך רציני וחיובי קדימה. אנחנו חושבים (שתשובת חמאס) יכולה להיות צעד בכיוון הנכון".
בינתיים, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אתמול לנאומו החריג של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שתקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, טען כי הוא "איבד את הדרך" וקרא לבחירות בישראל בעקבות טבח 7 באוקטובר. ביידן גיבה את בכיר מפלגתו ואמר כי הוא "נשא נאום טוב". הנשיא האמריקני הסביר, במהלך פגישה עם ראש ממשלת אירלנד בבית הלבן: "שומר הביע דאגה רצינית, ששותפים אליה אמריקנים רבים".
בנאום שנשא שלשום באולם הסנאט בקפיטול בוושינגטון, מנהיג הרוב הדמוקרטי אמר כי הישראלים צריכים לבחור "מנהיגים טובים יותר", כלשונו. שומר הוסיף כי כי זו תהיה "טעות חמורה" מצד ישראל לדחות את פתרון שתי המדינות, וקרא למתווכים בין ישראל לבין חמאס לעשות כל שביכולתם כדי להשיג הפסקת אש, שחרור חטופים והכנסת סיוע לרצועת עזה.