הדרך להסכמה בחוקי המהפכה המשפטית יוצאת לדרך: נשיא המדינה יצחק הרצוג זימן להערב (יום ג') בשעה 19:30 את צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי לפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא. בהמשך השבוע, צפוי הנשיא להיפגש עם שאר נציגי המפלגות.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
צוות המו"מ מטעם הליכוד כולל את מזכיר הממשלה יוסי פוקס, פרופ' טליה איינהורן, ד"ר אביעד בקשי והשר רון דרמר. הצוות של יש עתיד כולל את ח"כ אורנה ברביבאי, ח"כ קארין אלהרר, מנכ"לית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית. הצוות של המחנה הממלכתי כולל את ח"כ גדעון סער, ח"כ חילי טרופר, ח"כ אורית פרקש הכהן ועו"ד רונן אביאני. יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, הודיע כפי שנחשף ב-ynet, שלא יגיע להידברות בבית הנשיא.
בבית הנשיא עדיין לא גיבשו מתכונת לניהול המשא ומתן: האם הנשיא יהיה נוכח בהידברות עצמה או שרק יקצה את בית הנשיא כאכסנייה לשיחות בין נציגי שני הצדדים. עדיין לא ברור אם מתווה הנשיא יהיה הבסיס להידברות.
הנשיא הרצוג חותר להגיע להסכמות רחבות ולא משנה מבחינתו על איזה מתווה. יש חלקים ממתווה הנשיא שמקובלים על הצדדים, ונראה שנכון לעכשיו המתווה הוא הבסיס הרלוונטי להידברות. יש עתיד תדרוש הסכמה על חוקה לישראל. הקואליציה כזכור פסלה את מתווה הנשיא, אך לא שוללת הידברות על בסיסו. הזימון למפגש הראשון התעכב שעות ארוכות מפני שכל חברי הכנסת הלכו לישון אחרי לילה לבן של הצבעות.
מוקדם יותר היום הביע הנשיא הרצוג אופטימיות זהירה, בעקבות החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית. "אני מקווה שאתמול שינינו כיוון - כחברה וכמדינה, ושההזדמנות שנוצרה עם עצירת החקיקה תביא עימה הידברות כנה, רצינית ואחראית", אמר הנשיא הרצוג בטקס חשיפת ספר שמות קורבנות השואה שנערך ביד ושם.

על-רקע העימותים האלימים גם אחרי הודעתו של נתניהו, ציין הנשיא כי הוא מקווה שעצירת החקיקה "תרגיע את הרוחות, תנמיך את הלהבות ותוביל לתוצאות חיוביות בהסכמה רחבה. אין ספק כי זהו רגע רגיש. חומות האיבה והחשדנות גבוהות מתמיד. בית הנשיא יפעל בתקופה הקרובה בשיתוף פעולה רחב עם כלל המערכות, הפוליטית והציבורית, כמרחב לגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק שבו אנו נמצאים".
הרצוג הוסיף: "כולנו צריכים לגלות אחריות בעת הזאת. לקדש את הדמוקרטיה, ולקדש את אחדות העם. אמרתי כל העת ואני שב ואומר: אם צד אחד ינצח - המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת - יהודית ודמוקרטית". בהתייחס לספר שמות קורבנות השואה, אמר הנשיא: "הדפים הלבנים הללו קוראים לנו לזכור ולשמור על הבית, לזכור את האחריות המוטלת על כולנו, לזכור - כולנו אחיות ואחים. אנו חייבים זאת לבנינו ולדורות הבאים, אך גם לאמותינו ואבותינו ולכל הכתובים בספר השמות".