הרצוג נואם בטקס פתיחת תערוכת ספר השמות של יד ושם בירושלים
(צילום: נדב אבס )

נשיא המדינה יצחק הרצוג הביע היום (שלישי) אופטימיות זהירה בעקבות החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית. "אני מקווה שאתמול שינינו כיוון - כחברה וכמדינה, ושההזדמנות שנוצרה עם עצירת החקיקה תביא עימה הידברות כנה, רצינית ואחראית", אמר הנשיא הרצוג בטקס חשיפת ספר שמות קורבנות השואה שנערך ביד ושם. במקביל, ל-ynet נודע כי יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הודיע לנשיא שמפלגתו לא תגיע לשיחות ההידברות. "כל עוד הקואליציה לא מושכת את החוקים, אנחנו לא נתייצב למשא ומתן", כתב ליברמן.
  • לעיון במכתבו של ח"כ ליברמן לנשיא הרצוג - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
הנשיא הרצוג וח"כ ליברמן
(צילום: מוטי קמחי)
על-רקע העימותים האלימים גם אחרי הודעתו של נתניהו, ציין הנשיא כי הוא מקווה שעצירת החקיקה "תרגיע את הרוחות, תנמיך את הלהבות ותוביל לתוצאות חיוביות בהסכמה רחבה. אין ספק כי זהו רגע רגיש. חומות האיבה והחשדנות גבוהות מתמיד. בית הנשיא יפעל בתקופה הקרובה בשיתוף פעולה רחב עם כלל המערכות, הפוליטית והציבורית, כמרחב לגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק שבו אנו נמצאים".
הרצוג הוסיף: "כולנו צריכים לגלות אחריות בעת הזאת. לקדש את הדמוקרטיה, ולקדש את אחדות העם. אמרתי כל העת ואני שב ואומר: אם צד אחד ינצח - המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת - יהודית ודמוקרטית". בהתייחס לספר שמות קורבנות השואה, אמר הנשיא: "הדפים הלבנים הללו קוראים לנו לזכור ולשמור על הבית, לזכור את האחריות המוטלת על כולנו, לזכור - כולנו אחיות ואחים. אנו חייבים זאת לבנינו ולדורות הבאים, אך גם לאמותינו ואבותינו ולכל הכתובים בספר השמות".
ראש הממשלה נתניהו אמר היום בטקס הרמת כוסית לכבוד חג הפסח עם עובדי לשכתו: "אנחנו בעיצומו של ויכוח חשוב, אנחנו נתגבר עליו. אתם הולכים לחג הפסח, בערב הסדר תשבו עם המשפחות. אתם יכולים לריב קצת, לא יותר מדי, תגיעו להסכמות. זה היעד שלנו זה להגיע להסכמות, גם בתוככם, גם בתוכנו".
3 צפייה בגלריה
הרצוג נואם בטקס פתיחת תערוכת ספר השמות של יד ושם בירושלים
הרצוג נואם בטקס פתיחת תערוכת ספר השמות של יד ושם בירושלים
"כולנו אחיות ואחים". הנשיא הרצוג ביד ושם
(צילום: נדב אבס )
"כך או כך נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות" - דבריו של בנימין נתניהו על רקע ההפגנות הנוגע למהפכה המשפטית
(צילום: לע''מ)

בתוך כך, ביש עתיד ובמחנה הממלכתי שהקימו צוותי משא ומתן להידברות עם הקואליציה בסוגיית חקיקת המהפכה המשפטית, הביעו הסתייגות מהמהלך אחרי שנודע כי על שולחן הכנסת הונחה הצעת החוק השנויה במחלוקת לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שנייה ושלישית. "לא נאפשר התקדמות בחקיקה בזמן הידברות", אמרו בשתי מפלגות האופוזיציה. "מקווים שבקואליציה ונתניהו מבינים את האחיות שלהם. אם החוק יעלה על סדר היום של הכנסת - נצא מיד מהחדר".
חברי כנסת מהאופוזיציה הופתעו הבוקר לגלות את ההחלטה להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת. מדובר במהלך שנודע לשדר מסר למפלגות הימין שאין בכוונת הקואליציה למסמס את חוקי המהפכה המשפטית.

"שינוי במערכת המשפט בצורה יהירה"

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ ליברמן הודיע כאמור לנשיא הרצוג שמפלגתו לא תגיע לשיחות המשא ומתן על מתווה מוסכם. לדבריו, "בחודשים האחרונים התנהלות הקואליציה והרצון שלה להעביר שינוי במערכת המשפט בצורה יהירה ומהירה ללא כל התחשבות באלו המתנגדים לשינויים, הובילה לפגיעה קשה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל ובאחדות העם.
"הסברתי לך בשיחתנו אמש כי ישראל ביתנו תבוא ברצון טוב ובנפש חפצה לדון במתווה הנשיא ואף מיניתי צוות של ארבעה אנשים שהיו אמורים לייצג אותנו בדיונים. נדהמתי לראות הבוקר שבניגוד להצהרת ראש הממשלה אתמול וההתחייבות להקפאת החקיקה, הונחו על שולחן הכנסת חוק יסוד השפיטה וחוק בתי המשפט. מדובר בצעד מהותי, מרחיק לכת, שאפשר להשוות אותו למשא ומתן כאשר צד אחד מניח אקדח טעון על השולחן". ליברמן אף ביקש מהנשיא לפנות לראש הממשלה נתניהו לצורך משיכת החוקים.
מוקדם יותר היום צייץ ליברמן: "כמו שהזהרתי - נתניהו שיקר שוב. במקום ללכת להידברות אמיתית אצל נשיא המדינה ולאחות את הקרע בעם ישראל. הקואליציה יורקת לציבור בפרצוף והניחה ברגעים אלה את חוק יסוד: השפיטה ובתי משפט על שולחן הכנסת. המשמעות היא שבכל רגע נתון זה יכול לעלות להצבעה ולעבור במליאה. אקדח לרקה במלוא מובן המילה".
דבריו של יאיר לפיד לאחר הצהרתו של בנימין נתניהו
(צילום: עוז אביטל, תדמית)

"אין לציבור אפילו יממה לעכל את עצירת החקיקה, וכבר הקואליציה מניחה את הנוסח להצבעה. מה דחוף? זה ניהול משא ומתן עם אקדח לרקה", תהתה ח"כ נעמה לזימי (העבודה). בקואליציה מיהרו להבהיר כי אין כל כוונה להעלות כעת את החוק להצבעה. "הנחת החוקים הם עניין טכני בלבד, הלשכה המשפטית עושה את זה באופן אוטומטי, אין לנו שליטה על זה", אמרו בקואליציה.
במהלך הדיון הבוקר במליאה, אמר מזכיר הכנסת דן מרזוק: "אני מתכבד להודיעכם כי הונחו היום על שולחן הכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק השפיטה והצעת חוק בתי המשפט שהחזירה ועדת החוקה". סגנית יו"ר הכנסת ח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) שאלה: "מה זאת אומרת?", והודיעה לח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), שנמנית עם צוות המשא ומתן של יש עתיד להידברות על הצעת החוק המדוברת: "הם הניחו את חוק השפיטה".
לפי התקנון, הנחת הצעת חוק צריכה להיעשות לפחות 24 שעות לפני שהיא עולה להצבעה במליאה. באופוזיציה חוששים שאם לא תהיה התקדמות בשיחות המשא ומתן, הקואליציה תוכל להעלות את החוק להצבעה עוד לפני היציאה לפגרה בשבוע הבא.
בעקבות הסערה שפרצה בעקבות הנחת ההצעה, פרסמה מזכירות הכנסת הודעה מיוחדת שבה נטען כי המהלך היה נתון "לחלוטין" לשיקול דעתה. "יצוין כי מדובר בהליך רגיל, במסגרתו מרגע שהצעת חוק מאושרת בוועדה היא מועברת לדפוס ולאחר מכן למזכירות הכנסת לצורך הכרזה על הנחה", נטען בהודעה. למרות זאת, הקואליציה הייתה יכולה למשוך את ההצעה - ולאפשר את החזרתה בעתיד לוועדת החוקה לצורך שינויים, אם יושגו כאלו במסגרת השיחות על פשרה.
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
ח"כ קריב
(צילום: רפי קוץ)
ל-ynet נודע כי ח"כ גלעד קריב (העבודה) החתים את חברי האופוזיציה בוועדת החוקה בדרישה ליו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "משוך את הצעות החוק שעוסקות בוועדה לבחירות שופטים חזרה לוועדה טרם תצא הכנסת לפגרה". על ההצעה חתמו חברי כנסת קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' (יש עתיד), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל).
לדברי ח"כ קריב, "הנחת חוקי ההשתלטות על בתי המשפט על שולחן מליאת הכנסת אחרי סיום דיון בוועדת החוקה היא עניין פרוצדורלי. אבל גם לפרוצדורה יש משמעות והשלכות - ח"כ רוטמן, כנס לאלתר את ועדת החוקה על מנת שתצביע על החזרת ההצעות אל הוועדה ומשיכתן מן המליאה. סירוב לעשות זאת יטיל צל כבד על כנות ההודעה בדבר השהיית החקיקה".
"ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע המסתמן בעם" - תגובתו של בני גנץ על הצהרת בנימין נתניהו
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ ברביבאי דרשה להבין מדוע החוק מונח כעת בניגוד להודעת ראש הממשלה נתניהו על השהיית קידומו: "הוא לא חייב להניח את זה, איך יוכלו לשנות את הנוסח עכשיו? צריך להרים דגל". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "כל מה שנתניהו עשה אתמול נועד להרדים את השטח, נראה שאין כוונה אמיתית לשנות את החוק". בקואליציה טוענים כאמור כי מדובר בהליך פרוצדורלי שגרתי וכי אין כוונה כאמור להעלות את הצעת החוק להצבעה עד לסיום כנס החורף.
ח"כ רון כץ (יש עתיד) אמר במליאה: "כשמניחים חוק במליאת הכנסת, הספירה מתחילה וזה אומר שיוכלו אחרי הפגרה להעלות אותו להצבעה. מה לא יוכלו לעשות? לערוך בו שינויים. הדרך היחידה היא להחזיר אותו לוועדה. אז אני קורא מפה לנתניהו, רוטמן, לוין - תמשכו היום את החוק ממליאת הכנסת, תחזירו אותו לוועדה ותגיעו למשא ומתן בלב פתוח עם כוונה אמיתית לשמוע את הצד השני".
ח"כ נעמה לזימי, העבודה: טוב שהמפגינים ברחובות ולא עוצרים
(צילום: נדב אבס, אסף חן)

"החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית, כדי להגיע להסכמה רחבה", אמר אמש ראש הממשלה נתניהו. "אני ער למתח העצום שנוצר בין המחנות. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות, וגם אמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. אני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית".
התגובות באופוזיציה להודעת נתניהו היו חלוקות. בעוד יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) וח"כ בני גנץ (המחנה הממלכתי) הצהירו כי הם "נכונים להידברות", אחרים סבורים שנתניהו "קונה זמן" ולא מתכוון לגנוז את החקיקה בכנס הקיץ.