הפרקליטות הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד הסטודנטית מרים אבו קוידר (21), בגין הסתה לטרור וגילוי הזדהות עם ארגון טרור. זאת לאחר שבחודש מאי האחרון נפתחה חקירה גלויה משותפת לשב"כ ותחנת משטרת ערוער, על רקע פוסטים שפרסמה אבו קוידר, התומכים בארגוני טרור ומשבחים פיגועים.
אבו קוידר, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, נעצרה במהלך הפגנה באוניברסיטה בעקבות מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, מה שעורר זעם בחברה הערבית. בין היתר היא שיתפה קטע מנאומו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שבו קרא לבצע פיגועים. הפוסטים, שפורסמו באינסטגרם, הועברו לפרקליטות המדינה, שאישרה את פתיחת החקירה.
3 צפייה בגלריה
מרים אבו קוידר
מרים אבו קוידר
כתבה על מחבלים: "יתברך אללה שזרע אומץ כזה בעם שלי". אבו קוידר, ואחד מהפוסטים שפרסמה
מכתב האישום עולה כי בחודש אפריל 2022 אבו קוידר פרסמה באינסטגרם צילום מסך ובו ציטוט מדיווח תקשורתי על הפיגוע בפאב הסימטא בדיזינגוף בתל אביב בשנת 2016, שביצע המחבל נשאת מלחם. הנאשמת הוסיפה כיתוב: "זוכרים אותו ואת הפיגוע שביצע? זה היה ביום הולדת שלי. שמרתי את התמונות שלו מהעיתון למזכרת".
לאחר הפיגוע ביום העצמאות האחרון בעיר אלעד כתבה הנאשמת "חג הקורבן הגיע מוקדם השנה", והוסיפה אימוג'י של צחוק. לאחר פרסומים אלה הוזהרה על ידי השב"כ כי מדובר בהסתה. חרף האזהרות המשיכה אבו קוידר לפרסם פוסטים דומים, כשבין היתר פרסמה באינסטגרם תמונה של באסל אלאערג', ראש החוליה שתכנן לבצע מספר פיגועים בישראל ובאיו"ש ונהרג בעת מעצרו ב-2017. "דמו הוא האמת שבלבבותינו והמצפון (שלנו), השהיד אלעארג'", כתבה.
בנוסף, פרסמה הנאשמת פסוק מהקוראן (סורה 9, פסוק 11) המתאר עסקה בין האל למאמינים, שבה האל קונה מהמאמינים את נפשם, ובתמורה מעניק להם גן עדן. הפסוק, לפי כתב האישום, מהווה בסיס עבור ארגוני הג'יהאד לקריאה למוסלמים למות כשהידים בפעילות טרור, והוא מעטר לעיתים קרובות צוואות של שהידים.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר מרים אבו קוידר
הארכת מעצר מרים אבו קוידר
מרים אבו קוידר בדיון בהארכת מעצרה
3 צפייה בגלריה
הפוסטים שפרסמה אבו קוידר ברשתות החברתיות
הפוסטים שפרסמה אבו קוידר ברשתות החברתיות
פוסט נוסף שפרסמה הנאשמת
בפוסט נוסף שלה היא כתבה: "לפני 20 או 30 שנה אנשים היו מהמרים נגד המאבק הפדאא'י שלנו. לא רק הכיבוש העריך שתחול ירידה במספר הפעולות הפדאא'יות (פיגועי הקרבה או מות שהידים), אלא גם הדורות שלפנינו וההורים שלנו. בכל פעם שמתרחש אירוע כזה, אנחנו אומרים 'יתברך אללה שזרע בעם שלי אומץ וגבורה'. עד כדי כך אנשים בודדים מוכנים לפדות את נפשם. אם אתה יודע שהעם הפלסטיני הוא עשוק - תגלה שכל דבר למען המולדת מצדיק הקרבה. הפאר לשהידים".
בחקירתה סיפקה אבו קוידר הסברים לפרסומים שלה, ובמקרה אחד טענה כי מדובר בטעות. רב פקד חי עוזר, קצין אגף החקירות והמודיעין בתחנת משטרת ערוער, אמר כי "משטרת ישראל ושב"כ רואים בחומרה פרסומים המשבחים מעשי וארגוני טרור, קל וחומר פרסומים מסוכנים הקוראים לבצע מעשי טרור. נוסיף לפעול למיצוי מלוא חומרת הדין למול הגורמים המסיתים".
הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשה להארכת התנאים המגבילים בעניינה של הנאשמת, הכוללים מעצר בית מלא ואיסור שימוש בכל מכשיר בעל גישה לאינטרנט. בבקשה צוין כי ישנה מסוכנות גבוהה בפרסומים של הנאשמת: "בעידן שבו הרשתות החברתיות והמקלדת הפכו לכלי בידי המסיתים לטרור, כשההסתה זורעת, מגבשת ומחזקת אידיאולוגיה לאומנית - המסוכנות הנשקפת מאבו קוידר, שמנצלת את החשיפה הגדולה של התכנים שהיא מפרסמת לציבור - היא גבוהה".