תיעוד מעוריף: זיקוקים שנורו בכפר, בזמן הגעת המתנחלים 

עימותים התפתחו הערב (רביעי) בין מתנחלים לפלסטינים בכפר עוריף שליד יצהר, ממנו יצאו המחבלים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצחו אתמול ארבעה בני אדם ליד עלי. לכיוון הכפר הגיעו כ-150 מתנחלים שהחלו להשליך אבנים על כ-50 פלסטינים - שהשיבו באבנים משלהם ובירי זיקוקים, כפי שעולה מתיעוד פלסטיני. שישה מתנחלים נפצעו מאבנים.
4 צפייה בגלריה
דיווחים פלסטינים על מאות מתנחלים שפוגעים בבתים ורכוש של אזרחים בעיירה עוריף
דיווחים פלסטינים על מאות מתנחלים שפוגעים בבתים ורכוש של אזרחים בעיירה עוריף
זיקוקים שנורו על ידי פלסטינים
לפי הבירור מול תצפיות צה"ל, המתנחלים הציתו שריפת קוצים בסמוך לבית ספר הממוקם בפאתי הכפר. למקום הוזנקו שני צוותי יס"מ, שני צוותי מג"ב וכבאית. מוסטפה שחאדה, פרמדיק מעוריף, פרמדיק סיפר: "מאות מתנחלים תקפו את הכפר, וישנם עשרות נפגעים כתוצאה מיידוי אבנים ושאיפת גז. אני מטפל בפצועים. המתנחלים ניסו לשרוף כמה שיותר בתים. היה ניסיון הצתה גם בבית ספר, שלא צלח". הסהר האדום דיווח על קשיש פלסטיני שנפגע.
במקביל, ליד העיירה בית פוריכ שבאזור שכם התפתחו עימותים בין 20 מתנחלים לכמה פלסטינים שהבעירו צמיג בוער. כבאית פלסטינית הוזעקה למקום.
4 צפייה בגלריה
דיווחים פלסטינים על מאות מתנחלים שפוגעים בבתים ורכוש של אזרחים בעיירה עוריף
דיווחים פלסטינים על מאות מתנחלים שפוגעים בבתים ורכוש של אזרחים בעיירה עוריף
תיעוד מהעימותים
מוקדם יותר, לאחר כמה שעות שבהן מתנחלים רעולי פנים התפרעו בכפר תורמוס עיא שבשומרון והציתו במקום בתים ורכבים, צה"ל מסר כי השקט שב למקום.
מתחקיר ראשוני עולה כי מאות מתנחלים מהיישוב שילה שבדרום השומרון ירדו לכפר שבבנימין, הנושק לציר 60 מצפון לרמאללה, ושרפו מכוניות, שדות ובתים של פלסטינים. כוחות גדולים של צה"ל והמשטרה שהגיעו למקום הדפו אותם באמצעים לפיזור הפגנות. כשלוחמי האש הגיעו למקום כדי לכבות את השריפות שיצרו המתפרעים היהודים, עשרות פלסטינים השליכו אבנים לעברם ולעבר שוטרי היס"מ שאבטחו אותם. הם גם ירו זיקוקים לעברם. גם מתנחלים יידו אבנים לעבר כוחות הכיבוי.
במהלך האירוע שני שוטרי יס"מ זיהו ירי מצד פלסטינים חמושים בחסות המהומות, וירו לעברם לאחר שלטענתם חשו סכנה לחייהם. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי עומר קטין, בן 27, נהרג מהירי ופלסטיני נוסף נפצע. לטענת השוטרים, הם זיהו את הפלסטיני עם נשק מאולתר ורובה זיקוקים, הוא ירה לעברם - והם השיבו באש. בצבא לא מכירים טענה של ירי מצד אזרחים יהודים. במקביל, מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי נמצא בחפ"ק מיוחד שהוקם בתחנת הדלק בזירת הפיגוע בעלי על מנת לשלוט באירועי הפשיעה הלאומנית באזור, כחלק מלקחי ההתפרעויות בכפר חווארה לפני כארבעה חודשים.
תיעוד: הצתות בתים ורכבים בתורמוס עיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אחר הצהריים להתפרעויות, ואמר: "יש ימים שבהם צריך לומר את המובן מאליו - מדינת ישראל היא מדינת חוק. אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק. אנחנו לא נקבל התפרעויות, לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון. אני נותן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולתם להשליט את החוק והסדר. אנחנו לא נקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא. אנחנו מדינת חוק".
שר הביטחון יואב גלנט קיים בבנימין תחקיר ראשוני עם מפקדים בכירים בעקבות הפיגוע בעלי, ובסיומו אמר: "אנחנו פועלים יום-יום נגד המחבלים ושולחיהם. אנחנו נכה בטרור בכל מקום שהוא יהיה. לא יהיה מקום בטוח, לא למחבלים ולא למי ששולח אותם". השר הדגיש: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולקרוא לאחיי המתיישבים, אנא אל תיקחו את החוק לידיכם, תנו לצה"ל לעשות את מה שהוא יודע לעשות היטב, לשמור על ביטחונכם ולבצע את משימותיו".
נתניהו: "לא נקבל התפרעויות, לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון"
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

כאמור, בפיגוע הירי נרצחו ארבעה בני אדם: עופר פיירמן בן ה-64, אלישע אנטמן ונחמן שמואל מורדוף בני ה-17 והראל מסעוד בן ה-21. שלושה מהנרצחים בפיגוע סעדו בחומוס אליהו שבתחנת הדלק ליד עלי, והרביעי, עופר, נורה למוות בזמן שתדלק. בלילה לאחר הפיגוע, מאות מתנחלים ניפצו שמשות והציתו שדות וכלי רכב של פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון. בין היתר נצפה חייל צה"ל יורה באוויר כדי להרחיק מתנחלים מכפר פלסטיני, ובמקרה אחר הוצתו כלי רכב בחווארה. מאוחר יותר, כ-100 מתנחלים השחיתו חנויות והציתו בתי עסק, כלי רכב, תחנת דלק, שדה חיטה, עצי זית ומגרש גרוטאות במרחב הכפר לובן א-שרקייה.
בתום ההלוויות של שניים מהנרצחים בפיגוע בצהריים, כ-200 מתנחלים רעולי פנים הציתו כמה שריפות בקו הבתים הראשון בתורמוס עיא, שהחלו להתפשט. בהמשך כ-150 רעולי פנים נכנסו לתוך הכפר והחלו לשרוף בתים במרחב. עם הגעת כוחות הביטחון המתנחלים עזבו את הכפר לאזור גבעות שילה, שם התפתחה הפרת סדר של כמה עשרות פלסטינים.
4 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הנזקים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI/AFP)
4 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI/AFP)
במהלך הפרעות שהתרחשו הלילה, מתנחלים זרקו אבנים לעבר רכבים פלסטינים בצומת מגדלים באזור שכם וגרמו לנזק. זמן קצר לאחר מכן מתפרעים יהודים באזור אפרים יידו אבנים מרכב ישראלי לעבר רכב פלסטיני. מתנחלים הציתו בית במרחב צומת מעלה לבונה צפון, אין נפגעים, והשליכו אבנים סמוך לעמדת נוף בבית אל, וכן לעבר מספר רכבים פלסטינים סמוך לצומת ביתין.
בעקבות ההתפרעויות במרחב צומת הדקלים התפתחו הפרות סדר בהשתתפות 30 פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. פלסטיני אחד נפצע באורח קל. בהמשך מתנחלים יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניםי במקרים נוספים, בין היתר מרכב ישראלי סמוך למוצב נווה יאיר, סמוך לקרני שומרון, צומת גיתית, צומת שילה, סמוך לכיכר פוקוס ובאזור חסם בקעות. כאמור, בלובן א-שרקייה כ-100 מנתחלים השחיתו והציתו שדות של פלסטינים, וכן תקפו את אחד מתושבי המקום, שנפצע באורח קל.