קבינט ניהול המלחמה אישר לצוות המשא ומתן את המנדט לקיים שיחות עם משלחת מצרית שתגיע היום (שישי) לישראל, מתוך רצון אמיתי להגיע לעסקה - וזאת ברקע האיומים בפעולה צבאית ישראלית מתקרבת והולכת ברפיח. בישראל חושבים שלפעולה ברפיח יש חשיבות גדולה, מכיוון שזו עשויה להפעיל לחץ על חמאס בזמן שמנהיגה ברצועה, יחיא סינוואר, מתבצר בעמדותיו ודורש את סיום המלחמה כתנאי לעסקה. ל-ynet נודע כי הקבינט דן על שחרור 33 חטופים.
לפי דיווח בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", בראש המשלחת המצרית שתגיע לארץ יעמוד ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. בדיווח, המבוסס על מקורות מצריים, נכתב כי הוא צפוי להיפגש עם ראש המוסד דדי ברנע ועם ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי כדי לדון באותה הצעה מצרית, שמיועדת גם למנוע פעולה ברפיח ונחשפה ב-ynet. לפי הגורמים, "קהיר מסרה את חששותיה לממשל האמריקני כי מספר צירים באזור מתכוונים להסלמה במקרה של פעולה ברפיח".

לדברי גורמים ישראלים, המצרים חוששים מ"פליטי מלחמה" שייכנסו לסיני בעקבות כניסה ישראלית לרפיח - ולכן הם ממהרים להציע עסקה ולהחליף את קטאר בתפקיד המתווכת המרכזית, מתוך מחשבה שאולי זה יגרום לדחיית הפעולה - כפי שדווח מוקדם יותר בכלי תקשורת מקומיים בקהיר.
בקבינט ניהול המלחמה הוצגו אתמול מספר חלופות למתווה של שחרור חטופים. צוות המו"מ קיבל "אור ירוק" להתגמשות בעמדה הישראלית כדי שאם יהיה שינוי בעקבות הלחץ הצבאי, תהיה אפשרות להתקדם לעסקה במהירות. ישראל דנה למעשה בעסקה חדשה שמבוססת על התשובה השלילית של חמאס - וטענת ארגון הטרור שאין ברשותו 40 חטופים חיים בקטגוריה ההומניטרית שכוללת נשים, מבוגרים וחולים.
העסקה כוללת שחרור של עשרות חטופים, אך פחות מ-40. גורם מדיני בכיר שבקיא במשא ומתן אמר שהעסקה שנדונה כעת היא על שחרור של 33 חטופים לפי קטגוריות של נשים, חיילות, מבוגרים, חולים, פצועים ופגועי נפש. לדבריו, משך הפסקת האש במהלך העסקה ייקבע בהתאם למספר החטופים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה משפחות החטופים דרך בגין, הקריה
הפגנה משפחות החטופים דרך בגין, הקריה
הפגנה משפחות החטופים, אמש
(צילום: ליאור שגב)
בהתאם, דורשת ישראל, משך ההפוגה שיקבל חמאס בתמורה יהיה קצר יותר משישה שבועות כפי שדנו הצדדים עד כה. אם תמורת 40 חטופים ישראל הייתה מוכנה בתחילת אפריל לשישה שבועות של הפוגה, בהצעה החדשה ההפוגה תהיה קצרה יותר. בירושלים מביעים נכונות להתגמשות גם בסוגיית הנסיגה ממסדרון נצרים, אחת הדרישות עליהן עמדה ישראל עד כה, אך מוכנה לשינוי בעמדה בעקבות סירובו העיקש של חמאס.
ואולם, גורם הסביר כי בישראל מחפשים דרכים כיצד להפוך את העסקה הקטנה יותר למשהו שיתניע מהלך גדול יותר. הוא הוסיף כי השיחות יתקיימו בדרגי עבודה בין המשלחת המצרית לבין נציגי המוסד, צה"ל ושב"כ - ועל כן "צריך לקחת את הדברים בפרופורציות". לדבריו, "בסוף היום זה לא שיחות בין ישראל לחמאס, אלא בין ישראל למצרים".
הגורם טען שישראל "רצינית מאוד" בכוונה שלה להיכנס לרפיח, אך אם תהיה "הצעה אמיתית ולא עוד משחקים של סינוואר", היא תהיה מוכנה לבחון את המבצע. עם זאת, הבהיר: "לא נתפשר על הפסקת המלחמה".
בקבינט אתמול דובר גם על הצורך ב"זרוע צבאית חזקה" לצורך הפעלת לחץ על חמאס - והדבר מתכתב עם הפעולה המתוכננת ברפיח. פעולה שכזו מעוררת חשש גדול במצרים, שפועלת כעת ביתר שאת כדי למנוע מבצע צבאי בעיר הגובלת בה, ובמקביל להתניע מחדש את המגעים לעסקה. מרכז הכובד עובר כעת למצרים לאחר שמבחינת ישראל קטאר לא עמדה בהבטחותיה, ולא הפעילה לחץ על חמאס. בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני, שהתקיים לאחר קבינט המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר ש"כל מתווה עתידי יצטרך להיות מוצג בפני הקבינט, יש לי קווים אדומים".
3 צפייה בגלריה
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
היום תגיע כאמור לישראל משלחת של המודיעין המצרי, ונקבעה לה פגישה עם בכירי המועצה לביטחון לאומי. הגעתה היא פועל יוצא של ביקור ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי שלשום בקהיר, שבה דנו גם בסוגיית המו"מ והתנעה מחדש של המגעים לעסקה בציר מצרי. הדבר התאפשר גם בזכות הקשר והאמון בין ראש השב"כ לשר המודיעין המצרי עבאס כאמל. אמש נחשף ב-ynet כי בביקור הציג ראש המודיעין עבאס כאמל הצעה חדשה שתכלול הפסקת אש של שנה אחת, שחרור החטופים - וצעדים לקידום מדינה פלסטינית.
בכיר ישראלי אמר אמש בשיחה עם ynet כי "אין סתירה בין פעולה ברפיח לעסקה להשבת חטופים. ככל שאנחנו מתקרבים לרפיח - המעורבות המצרית גדלה מטבע הדברים, אבל הם היו תמיד גורם דומיננטי איתו אנו מקיימים קשר מדי שבוע. יש להם ממשק חיבור ישיר לרצועת עזה - והם קריטיים לעתיד הרצועה". הוא הבהיר: "פנינו לרפיח ללא ספק, אבל נמצה כל סיכוי להביא חטופים הביתה".
הבכיר הוסיף: "יש תקווה שהמסלול המצרי יתפתח לכיוונים חיוביים. צריכים לנסות בכל דרך. המצרים הם חלק מהתיווך כבר הרבה זמן. עכשיו הם נמצאים במוטיבציה גבוהה, כי הם רוצים שתהיה עסקה - ולכן צריך לשמור על אופטימיות, במיוחד כשמנוף רפיח מונף ומתקרב".
3 צפייה בגלריה
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
הרמטכ"ל, ראש השב"כ וההרס ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP , EPA / ABIR SULTAN, דובר צה"ל)
ההצעה המצרית, שהוצגה כאמור לרמטכ"ל ולראש השב"כ בביקורם בקהיר, עוסקת למעשה בסיום המלחמה וכוללת שלושה סעיפים השלובים זה בזה. לפי הסעיף הראשון בתוכנית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח: ראש המודיעין המצרי הבהיר כי לא רק מצרים, אלא גם ארצות הברית והאיחוד האירופי, חוששים לגורלה של האוכלוסייה האזרחית במקרה של כניסת כוחות צה"ל לעיר שבדרום הרצועה.
הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. חשוב לציין כי מצרים לא נקבה במספרם של החטופים הישראלים (ככל הנראה מספרם לא ידוע למצרים), אך הבהירה כי מדובר בשחרור "כל החטופים" בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית. להכרזה זו יהיו שותפות "הפטרוניות": ארה"ב, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית.
מקהיר נמסר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ראש השב"כ בר והרמטכ"ל הלוי לא הגיבו על התוכנית המצרית, אך התחייבו להציג אותה בדיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה. ראש המודיעין המצרי, כך נודע, הבהיר כי שחרור החטופים בתמורה לשחרור האסירים הפלסטינים (מספרם לא ננקב, ככל הידוע, וגם לא שמותיהם) יוכל להתבצע בשלושה שלבים, לפי "יוזמת פריז", או בשני שלבים לפי "יוזמת קהיר החדשה".
חמאס, כך נודע עוד, מתנה את יישום התוכנית בהכרזה על הפסקת אש מלאה בשני הצדדים למשך שנה. חמאס גם העביר למצרים דרישה להשגת ערבות אמריקנית ובינלאומית ליישום ישראלי של סעיפי התוכנית המצרית. לפי ההצעה החדשה, חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף.
פורסם לראשונה: 21:30, 25.04.24