ההודעה המשותפת החריגה של הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה, שבה כינו את אלימות המתנחלים "טרור לאומני לכל דבר" והבטיחו להילחם בכך - הובילה לשורת תגובות מצד מנהיגי המתנחלים, וגם מצדו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. אמש (שבת) עוכב לחקירה חייל צה"ל שהיה בחופשה, בחשד שלקח חלק בעימות האלים באום ספא שליד רמאללה, שבמהלכו מתנחלים נכנסו לכפר הפלסטיני ושרפו בתים וכלי רכב.
בתגובתו אמר סמוטריץ' כי "צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים כפי שהתרחשו בשלושת הימים האחרונים באזור היישוב עטרת בבנימין. לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח בצירים ובסביבות היישובים ברמה יומיומית, וסופרים את מתיהם". לצד זאת אמר סמוטריץ' כי "גם במצב המורכב הזה לקיחת החוק לידיים היא רעה, מזיקה ועלולה להביא לאובדן שליטה ולאנרכיה מסוכנת, ואני קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות".
7 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
העימותים סמוך לכפר אום ספא
(צילום: רויטרס /Mohamad Torokman)
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הניסיון לייצר משוואה בין טרור ערבי לפעולות נגד אזרחיות הוא פסול ומסוכן"
(צילום: יונתן זינדל)
7 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
האזהרה החריגה זכתה לתגובות. ראש השב"כ, המפכ"ל והרמטכ"ל
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
עם זאת הבהיר יו"ר הציונות הדתית כי "הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות, חמורות ככל שיהיו, הוא פסול מוסרית ומסוכן מעשית". הוא התייחס להודעת השב"כ לפיה יורחבו גם המעצרים המינהליים, ואמר על כך: "מעצרים מינהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק נגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה".
סמוטריץ' התייחס לכך שמח"ט בנימין ואנשי משטרה מבצעים בידוקים בכניסה להתנחלות עטרת, לאחר ההצתות בכפר הסמוך: "הענישה הקולקטיבית שמתבצעת כעת בעטרת חמורה ומקוממת. חודשים אנחנו דורשים להחזיר את המחסומים ולבצע בידוק יסודי בכניסה וביציאה לכפרים עוינים ונענים בשלילה בשל ההתנגדות לענישה קולקטיבית. איך יכול להיות שבאום ספא - הכפר שממנו יצאו פורעים ערבים שוב ושוב בימים האחרונים - אין שום בידוק ובעטרת כן? אני קורא לצבא לחדול מכך באופן מיידי". אמש נעצרו שני צעירים, ובסך הכול נעצרו עד כה שמונה בחשד לאירועי פשיעה לאומנית.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף אף הוא, וגם כן - כמו סמוטריץ' - לא התייחס ישירות להודעה. הוא גם קישר להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את העבודות על הקמת טורבינות הרוח בגולן, החלטה שהוא התנגד לה: "לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי יתקפלו בפני אלימות הדרוזים מחד ויגלו יד ברזל כנגד המתיישבים מאידך. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מינהליים ייעשה שימוש רק נגד מתיישבים, ונגד גורמי פשיעה בחברה הערבית לא".
7 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
בן גביר נגד מעצרים מינהליים. "ענישה קולקטיבית חמורה"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בן גביר ביקר גם את נתניהו. "החליט בניגוד לעמדתי לסגת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כאשר מקצת מהדרוזים, שאינם מייצגים את כל העדה פועלים באלימות קשה וגלויה נגד שוטרי משטרת ישראל, שזכו לגיבוי מלא ממני באירוע, הוחלט בסוף בניגוד לעמדתי לסגת", אמר בן גביר בהודעה שפרסם מעט לפני חצות, לאחר הודעת נתניהו על הפסקת העבודות ברמת הגולן. "באיילון - מאות מתפרעים ומתגלה אזלת יד. מנגד, כנגד המתיישבים, הציבור עם שיעורי הגיוס הגבוהים ביותר והתורם ביותר בישראל, מופעלת ענישה קולקטיבית חמורה שאינה מתקבלת על הדעת".
בן גביר הוסיף לסיכום: "לצד זאת, יש לומר - גם בשעות הקשות האלו, כשהדם רותח, אסור לקחת את החוק לידיים. נכון, המענה שמערכת הביטחון צריכה לספק לטרור צריך להיות גבוה ועוצמתי פי כמה וכמה ממה שהוא כיום, וזו העמדה שאני מוביל כשר לביטחון לאומי - אבל אסור לעבור על החוק. אני מצפה מראשי מערכת אכיפת החוק ומערכת הביטחון לפעול בשוויוניות מלאה בין המגזרים ולא לנקוט במדיניות איפה ואיפה".
בתוך כך, בן גביר הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על אירועי הלילה בעטרת. בין היתר, הוא ביקש הסברים מדוע נחסם שער היישוב ונערך בידוק של היוצאים והנכנסים אליו. בנוסף ביקש בן גביר מהמשטרה לדעת מדוע השתמש שוטר יס"מ בטייזר נגד אדם שעמד בסמוך. השר בן גביר הבהיר אמש בשיחה עם המפכ"ל יעקב שבתאי ומפקד מחוז ש"י כי הוא מתנגד לכל הפרת חוק, אך שיחד עם זאת - אסור להעניש ציבור שלם. "כפי שלא התאפשר לעשות סגר בעיסאוויה, כך לא ברור מדוע ניתן היה לעשות סגר על היישוב עטרת, ושימוש בטייזר נגד אזרחים שלא מאיימים הוא בעייתי ביותר", אמר.
בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם מעריכים מאוד את ההודעה המשותפת של הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל נגד אלימות המתנחלים. "זאת הודעה חריגה מאוד ובעלת חשיבות גדולה", אמרו. הבכירים הוסיפו: "יש בארצות הברית כעס גדול על ישראל שהיא לא עוצרת אירועים כאלה. צריך לעשות צדק עם המחבלים ואסור לאפשר לקחת את החוק לידיים. זאת לא ישראל שאנו מכירים ולא הערכים שאנו מצפים להם. אלימות המתנחלים היא כעת בפוקוס, צריך לעצור אותה. אסור שהחצר האחורית שלכם תהיה בוערת כל הזמן. איש לא רוצה באלימות הזאת".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בממשל האמריקני העריכו את הודעת ראשי מערכות הביטחון
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
שלמה נאמן
שלמה נאמן
"אל לנו להידמות לאויב אכזר". שלמה נאמן
(צילום: שלו שלום, TPS)
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן פחות אהב את האזהרה החריגה ואמר כי "לאחר שבוע קשה מנשוא, אנו רואים את המתרחש ביהודה ושומרון ותחושותינו קשות. זה למעלה משנה שהטרור משתולל ברחובותינו וגם בתקופה האחרונה אף הולך, גובר ומגיע לשיאים. אנו דורשים מכוחות צה"ל ומהדרג המדיני לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לפגוע בתשתיות הטרור אך גם בתומכים, המסיתים והממנים ולהכריע אותם. לצערנו, לא נראה שהדרישות שלנו נענות".
לדבריו, "הפעולות ההרואיות של לוחמינו במסגרת נטרול ממוקד חשובות ביותר אך אינם משנות את המצב הביטחוני דה-פקטו. הטרור נמשך ופוגע במדינת ישראל ובאזרחינו. במציאות זו, קומץ קטן של יהודים מתוך ייאוש ותסכול לוקח את החוק לידיים. אל לנו להידמות לאויב אכזר, להשתולל ולפגוע בלא אבחנה. יש לנו את מה שאין למחבלים ולתומכיהם - צלם אנוש. אנו, ראשי רשויות ביהודה ושומרון, עוסקים בחינוך לאהבת העם והארץ ובימים הללו גם בלוויות חברינו וילדנו, נחומיי אבלים ורפואת פצועים. במדינתנו אין לשלטון המקומי יד באכיפה פלילית.
"למנהיגי ההתיישבות אין ולא צריכים להיות כלים לטיפול באנשים הללו, אשר סוטים מדרך הישר. אנו קוראים לרשויות האכיפה למצות עימם את הדין ולא להעביר את האחריות עלינו בציפייה לגינויים המובנים מאליהם אך באותה מידה גם חסרי משמעות. ציבור המתיישבים אינו אלים ולא לוקח חוק לידיים. ובאותם עבריינים, יתכבדו רשויות החוק ויטפלו ביד קשה".
גם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הגיב על אירועי סוף השבוע וטען כי "הכלת הטרור הערבי מתפוצצת לנו בפנים". הוא ביקר בחריפות את מערכת הביטחון, שלדבריו, "לא מפעילה יד קשה נגד האירועים האלו ובכך מאפשרת להם להתגבר ולסכן חיי יהודים. עמדת ההתיישבות ברורה ולפיה מי שמוסמך לפעול להגנת המדינה הם רק חיילי צה"ל וכוחות הביטחון ולא אף אחד אחר. פעולות עצמאיות פסולות ואסורות והנהגת ההתיישבות הוקיעה אותן תמיד".