3 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
רונן בר, יעקב שבתאי והרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
אחרי שורה של מקרים שבהם מתנחלים פגעו ברכוש בכפרים פלסטיניים, פרסמו הערב (מוצאי שבת) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, הודעה שבה נכתב: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן".
בהודעה המשותפת לרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל, נכתב עוד כי אותם אירועים גוררים תגובה פלסטינית: "כוחות הביטחון פועלים אל מול אותם פורעים, תוך סיכון חייהם של חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומשרתי שירות הביטחון הכללי. אלימות זו מגבירה טרור פלסטיני, פוגעת במדינת ישראל ובלגיטימציה הבינלאומית של כוחות הביטחון להיאבק בטרור הפלסטיני, ומסיטה את כוחות הביטחון ממשימתם המרכזית נגד הטרור הפלסטיני".

השלושה הוסיפו כי "צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל מחויבים להמשיך לפעול בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו לשמירה על הביטחון והחוק ביהודה ושומרון. צה"ל יסיט ויתגבר כוחות למניעת אירועים מסוג זה ביהודה ושומרון, וכן שב"כ ירחיב את המעצרים, כולל מעצרים מינהליים כנגד הפורעים שפועלים באופן אלים וקיצוני בתוך הכפרים הפלסטיניים".
בסיום פנו השלושה גם למנהיגי המתנחלים: "אנו קוראים גם למנהיגים ביישובים, מחנכים ומובילי ציבור, להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו, ולהירתם למאבק בהם".
בצבא ביקשו לפנות את שבעת המאחזים הבלתי חוקיים שב-ynet נחשפה הקמתם שלשום, אך הדרג המדיני התנגד, ודיון בכך לא התקיים הערב. בצה"ל ובלשכת שר הביטחון יואב גלנט סירבו להתייחס לכך, אך גורמי ביטחון ציינו כי בנושא מתנהל שיח ויש עד 60 יום לפי החוק לפנות את המאחזים עד שתפוג הגדרתם כ"פלישה טרייה". המאחזים הוקמו תוך שעות, יומיים אחרי הפיגוע הרצחני בתחנת הדלק ליד עלי שבו נרצחו אלישע אנטמן (17), עופר פיירמן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21).
3 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם מעריכים מאוד את ההודעה המשותפת של הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל נגד אלימות המתנחלים. "זאת הודעה חריגה מאוד ובעלת חשיבות גדולה", אמרו. הבכירים הוסיפו: "יש בארצות הברית כעס גדול על ישראל שהיא לא עוצרת אירועים כאלה. צריך לעשות צדק עם המחבלים ואסור לאפשר לקחת את החוק לידיים. זאת לא ישראל שאנו מכירים ולא הערכים שאנו מצפים להם. אלימות המתנחלים היא כעת בפוקוס, צריך לעצור אותה. אסור שהחצר האחורית שלכם תהיה בוערת כל הזמן. איש לא רוצה באלימות הזאת".
בארגון "חוננו" אמרו בתגובה להודעה החריגה כי "כוחות צה"ל והמשטרה כושלים מול הטרור ועומדים מנגד. צירים נחסמים לשעות ארוכות, חמושים חוגגים במפגני כוח, הלוויות ומפגני הסתה המוניים מתקיימים - ואין מי שיעצור את הטרור הערבי. המפכ"ל והרמטכ"ל כשלו. אני קורא להם - תנו ביטחון ליהודים או הניחו את המפתחות. אתם הופכים את הקרבנות לתוקפים, ההתבטאויות שלכם כעת באות לחפות על הכשלון שלכם במלחמה בטרור הערבי שרוצח אותנו".
עוד אמרו כי "לצערי במקום להילחם בטרור, המשטרה וצה"ל מוציאים התסכול על יהודים שלא יכולים להירצח יותר בשקט ומוחים כנגד כך. אני קורא לחברי בהתיישבות ובממשלה, אל תשתקו לעוול הזה, העוול הזה עולה לנו בדמים - המערכת חייבת לתת לחיילים ולמתיישבים ביטחון ולא ההפך. פעלו בכל כוחם למען כך".
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר בתגובה לאירועים כי "הפשעים שמבצע קומץ של קיצונים ביהודה ושומרון, שאינו מייצג את רוב ההתיישבות, הם פגיעה בביטחון המדינה והם מנוגדים לחוק וגם למוסר היהודי. ביהודה ושומרון מתפתחת אנרכיה בחסות לגיטימציה של חלק משרי הממשלה למהלכים לא חוקיים. ‏לצד המלחמה בטרור, נתניהו וממשלתו נדרשים לאמירות ברורות ולטיפול נחוש ומשולב של השב"כ, משטרת ישראל וצה"ל".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום ספא
מוקדם יותר, עשרות מתנחלים התעמתו עם פלסטינים ליד הכפר אום ספא שמצפון לרמאללה, השליכו אבנים וספגו אבנים מהפלסטינים. כוח צה"ל הגיע למקום ואחד החיילים נפגע באורח קל מהאבנים. כמה דקות לאחר מכן נכנסו עשרות מתנחלים לכפר ושרפו לפחות שני בתים. בנוסף הם הציתו שני כלי רכב ומשאית השייכים לפלסטינים.
לאחר מכן חודשו העימותים בין הצדדים בכביש 60 הסמוך, ובמהלכם כמה פלסטינים נפצעו באורח קל. כוח צה"ל ספג אבנים מהפלסטינים והשיב באמצעים לפיזור הפגנות. גם רכב צבאי הוצת. באותו השלב יצאו כלל המתנחלים מהשטח הפלסטיני.
ביום חמישי בערב עצר השב"כ שלושה פעילי ימין, על רקע האירועים האלימים הקודמים ביהודה ושומרון - שהתגברו לאחר הפיגוע ליד עלי. השלושה הועברו לחקירה במתקן של השב"כ והוצא נגדם צו חריג המונע מהם מפגש עם עורך דין.
באותו ערב השליכו פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה בכביש 60, סמוך לעפרה שבשומרון. נזק נגרם לכמה כלי רכב וישראלית נפצעה באורח קל מרסיסים. שוטרים ירו באוויר.
ביום רביעי בערב התפתחו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בכפר עוריף שליד יצהר, שממנו יצאו המחבלים שביצעו את פיגוע הירי ליד עלי. לכיוון הכפר הגיעו כ-150 מתנחלים שהשליכו אבנים לעבר כ-50 פלסטינים - שהשיבו באבנים משלהם ובירי זיקוקים. שישה מתנחלים נפצעו מאבנים. לפני כן התפרעו מאות מתנחלים רעולי פנים בכפר תורמוס עיא שבשומרון, והציתו במקום בתים ורכבים.