עם סיום היום החמישי של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשמע פסימי מתמיד. בוועידה של סוכנות הידיעות רויטרס אמר אמש (שישי) בלינקן כי "סבב השיחות הסתיים כי איראן לא מתנהגת ברצינות בכל הנוגע לחידוש הסכם הגרעין". בלינקן הוסיף כי ארצות הברית לא תאפשר לאיראנים לגרור את השיחות בזמן שהם ממשיכים לפתח את תוכנית הגרעין והזהיר כי אם המגעים המדיניים ייכשלו - לוושינגטון "יש אפשרויות אחרות".
זמן קצר קודם לכן, בתדרוך שנערך בבית הלבן, אמרה הדוברת ג'ן סאקי כי "הגישה האיראנית בשיחות אינה מכוונת לפתרון בעיית הגרעין. פתרון אפשר יהיה להשיג רק אם טהרן תהיה מחויבת".
3 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה, השבוע
(צילום: רויטרס)
גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנפגש לאחרונה עם שר החוץ יאיר לפיד, אמר לעיתונאים בדובאי כי הוא מתקשה לראות את השיחות מתקדמות - והבהיר כי קשה לו לראות את ההסכם מבשיל מבלי שישראל ומדינות המפרץ יהיו מעורבות בו.
לעומת חוסר הסבלנות של האמריקנים, שליח האיחוד האירופי וסגן הממונה על יחסי החוץ באיחוד, אנריקה מורה, אמר כי השיחות יתחדשו במהלך השבוע הבא - וכי מבחינתו הזמן לכך אינו מוגבל. בינתיים, האיראנים מתכוונים להישאר בווינה לקראת הפגישות הבאות. "האירופים רוצים לחזור לארצותיהם להתייעצויות, ואנחנו מוכנים להישאר כאן להמשך המגעים", אמר גורם איראני שמעורה בפרטי המגעים.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
מקרון ולפיד בפריז. הנשיא הצרפתי: "קשה לראות הסכם עם איראן מבלי שישראל והמפרץ יהיו מעורבות בו"
(צילום: Quentin Crestinu)
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
ניהלו שיחה לא פשוטה. בלינקן ובנט
(צילום: AFP)
נכון לעכשיו, איראן ממשיכה להתבצר בדרישותיה שיוסרו כל הסנקציות שהוטלו עליה מצד ארה"ב והאיחוד האירופי מאז 2017, בהן גם צעדים שננקטו בשל התקדמות תוכנית הגרעין. סגן שר החוץ האיראני, עלי באגרי קאני, שמוביל גם את המו"מ בעניין הגרעין, אמר אתמול כי הוא ממתין שנציגי המעצמות יגיבו למסמך הדרישות שהגיש. בנוסף, קאני ציין כי בעיניו ארה"ב והמעצמות במערב צריכות להתחייב לחדול מהסנקציות נגד איראן.
דיפלומטים בכירים ממדינות ה-E3 (בריטניה, צרפת וגרמניה) התייחסו לדרישות האיראניות ואמרו כי איראן "מפירה כמעט את כל הסדרי-הפשרה שהושגו בחודשים של משא ומתן קשה" בשיחות בווינה, ו"דורשת שינויים מהותיים בנוסח ההסכם". לדבריהם, "לא ברור כיצד ניתן יהיה לסגור את הפערים החדשים הללו במו"מ בפרק זמן ריאלי על בסיס התיקונים שבהם מעוניינת טהרן".

סגן שר החוץ האיראני, עלי באגרי קאני, שמוביל גם את המו"מ בעניין הגרעין, התייחס לביקורת של הדיפלומטים המערביים ואמר כי "הם יכולים להציע גם טיוטות משלהם, וניתן לדון בהן". לדבריו, הטיוטות חייבות להתבסס על עקרונות שאושרו על ידי הצדדים במשא ומתן.
במקביל לשיחות שמתקיימות בווינה בין המעצמות לאיראן על החזרה להסכם הגרעין, ראש המוסד דוד ברנע שלח שלשום מסר תקיף למעצמות והבהיר כי אין שום צורך בשלושה מתקנים גרעיניים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אם אין כוונה לפתח נשק גרעיני. ברנע, כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", ייצא לוושינגטון בשבוע הבא לסדרת פגישות תיאום בנושא האיראני, אולם נודע כי האמריקנים כבר העבירו לגורמי ביטחון רמי דרג בישראל מסרים שלפיהם הם מתנגדים ל"הפתעות בפעולות חשאיות" של המוסד ואגף המודיעין הישראלי, בזמן שהם נושאים ונותנים מול האיראנים, וזאת כדי לא לחבל בסיכויי ההצלחה.
עוד לפני כן התקיימה שיחה ארוכה ולא פשוטה בין ראש הממשלה בנט למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על המגעים עם איראן. רה"מ לחץ על האמריקנים לעצור את השיחות ואמר כי "איראן מבצעת 'סחיטה גרעינית' כטקטיקת משא ומתן. הדבר צריך להיענות בהפסקה מיידית של המו"מ ובצעדים קשים מצד המעצמות".
פורסם לראשונה: 21:25, 03.12.21