3 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
נשיא צרפת עמנואל מקרון הצטרף לקולות הפסימיים שיוצאים מווינה, שם נפגשו נציגי המעצמות עם שליחים מאיראן לשיחות הגרעין, ואמר כי הסבב הנוכחי של השיחות - השביעי במספר - אינו מוצלח עד כה. מקרון, שנפגש השבוע עם שר החוץ יאיר לפיד, אמר בצהריים (שישי) לעיתונאים כי יהיה קשה להגיע להסכמות עם האיראנים מבלי שישראל ומדינות המפרץ יהיו מעורבות במגעים, והודה כי להערכתו המגעים לא יבשילו בתקופה הקרובה.
גם בסיום היום החמישי של הסבב השביעי של השיחות הבלתי-ישירות בין ארצות הברית לאיראנים לחידוש הסכם הגרעין עדיין אין סימני התקרבות בין הצדדים. הנציגים האמריקנים והאיראנים עדיין נשמעים פסימיים לגבי הסיכויים להחיות את ההסכם שממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. שליח האיחוד האירופי וסגן הממונה על יחסי החוץ, אנריקה מורה, אמר כי השיחות יתחדשו במהלך השבוע הבא - וכי מבחינתו הזמן לכך אינו מוגבל.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
"קשה להגיע להסכם בלי מעורבות של ישראל ומדינות המפרץ". הנשיא מקרון
(צילום: AFP)

בינתיים, האיראנים מתכוונים להישאר בווינה לקראת הפגישות הבאות. "האירופים רוצים לחזור לארצותיהם להתייעצויות, ואנחנו מוכנים להישאר כאן להמשך המגעים", אמר גורם איראני שמעורה בפרטי המגעים.
נכון לעכשיו, איראן ממשיכה להתבצר בדרישותיה להסיר את כל הסנקציות שהטילו עליה ארה"ב והאיחוד האירופי מאז 2017, בכלל זה צעדים שננקטו בשל התקדמות תוכנית הגרעין. סגן שר החוץ האיראני, עלי באגרי קאני, שמוביל גם את המו"מ בעניין הגרעין, אמר היום כי הוא ממתין שנציגי המעצמות יגיבו למסמך הדרישות שהגיש. בנוסף, קאני ציין כי בעיניו ארה"ב והמעצמות במערב צריכות להתחייב לחדול מהסנקציות על איראן.

3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
שיחה לא פשוטה. בנט ובלינקן
(צילום: AFP)
דיפלומטים בכירים ממדינות ה-E3 (בריטניה, צרפת וגרמניה) התייחסו לדרישות טהרן ומסרו בהצהרה כי איראן "מפירה כמעט את כל הסדרי-הפשרה שהושגו בחודשים של משא ומתן קשה" בשיחות בווינה, ו"דורשת שינויים מהותיים בנוסח ההסכם". לדבריהם, "לא ברור כיצד ניתן יהיה לסגור את הפערים החדשים הללו במו"מ בפרק זמן ריאלי על בסיס התיקונים שבהם מעוניינת טהרן".
במקביל לשיחות שמתקיימות בווינה בין המעצמות לאיראן על החזרה להסכם הגרעין, ראש המוסד דוד ברנע שלח אמש מסר תקיף למעצמות והבהיר כי אין שום צורך בשלושה מתקנים גרעיניים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אם אין כוונה לפתח נשק גרעיני. ברנע, כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", ייצא לוושינגטון בשבוע הבא לסדרת פגישות תיאום בנושא האיראני, אולם נודע כי האמריקנים כבר העבירו לגורמי ביטחון רמי דרג בישראל מסרים שלפיהם הם מתנגדים ל"הפתעות בפעולות חשאיות" של המוסד ואגף המודיעין הישראלי, בזמן שהם נושאים ונותנים מול האיראנים, וזאת כדי לא לחבל בסיכויי ההצלחה.
מוקדם יותר אתמול התקיימה שיחה ארוכה ולא פשוטה בין ראש הממשלה בנט למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על המגעים עם איראן. רה"מ לחץ על האמריקנים לעצור את השיחות ואמר כי "איראן מבצעת 'סחיטה גרעינית' כטקטיקת משא ומתן. הדבר צריך להיענות בהפסקה מיידית של המו"מ ובצעדים קשים מצד המעצמות".