במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה כל הורה לילדים בני 12-6 יקבל נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה, וביישובים מסוימים יינתנו הנחות גם בצהרונים. "משפחה עם שני הורים ושלושה ילדים בגילים האלה תהנה מעוד 1,300 שקלים בכל חודש", הכריז אמש (יום ד') ראש הממשלה, נפתלי בנט. לעומת זאת, מאות אלפי צעירים רווקים או נשואים טריים, מרגישים ששוב נותרו מאחור.
7 צפייה בגלריה
ליאורה ותומר רייפר
ליאורה ותומר רייפר
"לא מתייחסים בכלל למותרות". ליאורה ותומר רייפר
7 צפייה בגלריה
אביב תמיר
אביב תמיר
"היה סופר אחד במצפה רמון - והיה זול יותר ממה שאני משלם עכשיו". אביב תמיר
7 צפייה בגלריה
דוד בנימינוב
דוד בנימינוב
"תוכניות מטופשות כל אחד יכול לעשות". דוד בנימינוב
באוקטובר האחרון נישאה ליאורה (25), סטודנטית להנדסה בטכניון, לתומר רייפר (28), שלומד משפטים ומנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן. כשהתבשרו על פרטי התוכנית של הממשלה, הם התאכזבו. "כמו רבים וטובים, גם אנחנו נחשפנו למתווה של הממשלה ביחס להטבות הכלכליות השונות, והתאכזבנו לראות שאין כלל מענה לזוגות צעירים שמתמודדים כמו כולם עם עליית המחירים במדינה ורוצים להישאר עם הראש מעל המים".
"גם זוגות כמונו, ללא ילדים בגילאי 12-6, סובלים מאוד כתוצאה מיוקר המחיה", אמר תומר. "שנינו שירתנו כקצינים בצה"ל ואף משרתים עד היום בשירות מילואים פעיל, לפחות 30 ימים בשנה, ותורמים רבות למדינת ישראל. שנינו עובדים במקביל ללימודים כדי להצליח גם לממן את שכר הלימוד וגם להצליח לשלם את התשלומים השונים. מחירי המחיה, כמו מחירי הדיור הלא הגיוניים - לא מפסיקים לעלות. לא יעלה על הדעת שאנחנו כדור העתיד של מדינת ישראל נהיה טרודים מאוד בתכנון כל צעד ושעל ביחס לעתיד הקרוב והרחוק, רק כדי להצליח לפרנס את עצמינו בכבוד - וכל זאת מבלי להתייחס בכלל למותרות".
7 צפייה בגלריה
ליאורה תומר רייפר אייטם יוקר מחייה סטודנטים זוג צעיר ללא ילדים
ליאורה תומר רייפר אייטם יוקר מחייה סטודנטים זוג צעיר ללא ילדים
"רוצים לחיות בלי תלות בהורים". ליאורה ותומר רייפר בחתונתם
( צילום: ווילו רוטר)
לדבריו, "כל מה שאנחנו מבקשים זה התחשבות, או תשומת לב שתופנה גם לעברנו, לאותם זוגות ששוב נופלים בין הכיסאות וצריכים להתמודד עם האתגר המשמעותי שנקרא לחיות בכבוד במדינת ישראל מבלי להיות תלויים בתמיכה של הורינו".
דוד, רווק בן 26 מראשון לציון, כעס גם הוא: "במקום להוריד מיסים לכולם, למשל את המע"מ או את המס על הדלק, גיליתי שוב שהממשלה - לפי קריטריונים שרירותיים - בוחרת למי לעזור ולמי לא. בעיניי זה לא תפקיד המדינה לעודד אותנו לעשות ילדים, ולא תפקידה לשלוח אותם לצהרון. המדינה אמורה לעודד צמיחה, ולייצר תנאים שיסייעו לצעירים כמוני לפרוח, להתחתן, להקים משפחה ולעשות את כל זה מבלי לשקוע בחובות, עם השקעות חכמות ועם כסף שמספיק לעוד משהו מלבד מחיה בסיסית".

לדוד יש גם הצעות מעשיות: "למשל, יכלו להוריד את מס רווחי הון - שמהשקל הראשון משלמים על כל רווח כזה 25%. אני משקיע בבורסה, הצלחתי לצבור כמה שקלים בשנה האחרונה בהשקעות חכמות, וכשמימשתי אותן שילמתי 25% מס ובפועל לא ראיתי הרבה. תחשבו על משקיע גדול יותר - למה לו לשים כסף בשוק ההון, כשהוא יכול לקנות דירה ולקבל פטור ממס על השכירות? הורדת מס רווחי הון גם תעזור לצעירים וגם תסייע למתן מעט את שוק הנדל"ן".
"בכל פעם כשאני בחו"ל אני בהלם מהמחירים בסופרמרקטים", הוסיף דוד. "ואז גיליתי שאפילו את הרפורמה בחקלאות, שתוריד דרסטית את המחירים בסופרמרקטים, הממשלה לא מתכוונת להעביר. תוכניות מטופשות כל אחד יכול לעשות, אבל כנראה שבכל יתר הדברים אין שום בשורה בממשלה הנוכחית. הכול נשאר אותו דבר, לא פחות ולא יותר".
7 צפייה בגלריה
מירי ודוד קפלן
מירי ודוד קפלן
"לממשלה לא אכפת מאיתנו". מירי ודוד קפלן
אור, רווק מאזור השרון, תקף: "אין בשורה לרווקים בתוכנית הכלכלית. יוקר המחיה בשבילנו ממשיך להתייקר". לדבריו, "המחירים כל הזמן עולים. איך בדיוק התוכנית הכלכלית עוזרת לנו, הרווקים? לנו התוכנית לא מורידה את יוקר המחיה. איך אפשר לשכור דירה? שלא נדבר על לקנות דירה, איזה רווק בכלל יכול לחשוב על זה כשהמחירים גבוהים וכל הזמן רק עולים?".
"אני עובד בעבודה קבועה ומסודרת, ולא יכול לשלם את כל החשבונות שלי", אמר אור ופירט: "דלק, ביטוחים, אוכל, שכירות ועוד. בגלל זה חזרתי לגור עם ההורים". לדבריו, "עשינו צבא, אנחנו עובדים ותורמים לכלכלה, ועדיין שכחו אותנו. המדינה צריכה לדאוג גם לנו ולא רק למשפחות עם ילדים".
מירי ודוד קפלן מירושלים נשואים כבר שמונה שנים בלי ילדים, ושניהם עצמאיים - הוא בעל פיצריות והיא מאמנת כושר. "התוכנית לא מתחשבת במי שאין לו ילדים", אמרו. "לממשלה לא אכפת מאיתנו". קפלן אמר כי הוא מרגיש את עליית המחירים בחומרי הגלם שהוא קונה לעסק, כמו גם בחשמל ובדלק. "אנחנו האוכלוסייה שהכי סובלת מיוקר המחיה", טען. "במקום לסייע לנו עושים סיוע סלקטיבי".
7 צפייה בגלריה
אופק רייטר
אופק רייטר
במחירי הדלק לא נגעו. אופק רייטר
גם ציבור הסטודנטים הצעיר, רובו ללא ילדים, חש את נטל יוקר המחיה היטב. הצעירים צריכים להתנייד וגם לשלם שכירות, ורבים מהם עובדים במקביל ללימודים. אביב תמיר (25), סטודנט להנדסות ביוטכנולוגיה שמתגורר בבאר שבע, אמר כי "אני מרגיש שהורדות המחירים לא כל כך נוגעת אלינו. אני מרגיש את יוקר המחיה בדברים הכי בסיסיים, בין אם זה להתנייד ממקום למקום או לקנות דברים לדירה. לפני כמה שנים גרתי במצפה רמון, שם היה סופרמרקט אחד, והיה לי יותר זול לעשות קניות מאשר עכשיו".
אופק רייטר (27), סטודנט באוניברסיטת בן גוריון, אמר כי "אני חושב שזוגות עובדים עם ילדים מחזיקים את המשק והם נפגעו מאוד בתקופה האחרונה, אבל התוכנית לא פותרת את הדברים הכי בסיסיים. אני לא כלכלן, אבל יש את מס על הדלק, והוא דווקא לא ירד. זה הזיה שלא הורידו את המס הזה. לי יש רכב, ומחירי ההדלק מאוד משפיעים עליי. בלי קשר הכול נהיה מאוד יקר - לצאת לאכול עכשיו נהיה פריבלגיה. אני במצב דווקא בסדר, אבל לדעתי הציבור יכול להיות חכם יותר בקניות שלו".
שקד אורבך (28), סטודנטית לפסיכולוגיה, אמרה כי "ברור שהיה אפשר יותר, אבל טוב שעשו איזשהו צעד. אני מניחה שצריך להתמקד באוכלוסיות נוספות" כמו קשישים, סטודנטים וחיילים". את יוקר המחיה אורבך אומרת שהיא מרגשיה בעיקר בסופר - שם לא בטוח שהמחירים ירדו בזמן הקרוב.
ס', רווקה 30 מירושלים, הופתעה מכך שאין בתוכנית כל מענה למצוקותיה המיידיות. "אני גרה בשכירות", סיפרה. "בעל הדירה רוצה להעלות את שכר הדירה והכול הופך להיות יקר יותר. השכר מעבודה בינתיים לא עולה, ואני לא מבינה איך אוכל לחיות ככה". רובסקי סיפרה שהיא מרגישה את יוקר המחיה גם בדלק - וגם בסופר. "10 שקיות בסיסות בסופרמרקט עולות לי הרבה כסף", שיתפה.