2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יציג את מתווה הפשרה. הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג יציג הערב (רביעי) בשעה 20:30 את "מתווה העם" לפשרה סביב המהפכה המשפטית שעליו עבד בשבועות האחרונים. זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב את המראתו לברלין לשעה 22:00, לאחר שתוכננה ל-17:00 - מכיוון שקיים דיונים בכנסת על מתווה הנשיא בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים בקואליציה.
הרצוג ניסה לאורך כל היום להגיע למתווה מוסכם, ונתניהו הבהיר לו שהוא מוכן להתפשר כמעט בכל הסעיפים. במהלך השיחות הייתה הבנה שהגורם העקשן בסיפור הוא שר המשפטים יריב לוין, שיושב שבעה על מות אביו אבל לאורך כל הדיונים התקיימו איתו שיחות טלפוניות. בשלב מסוים נתניהו אפילו הבהיר שהבעיה היא אצל לוין, והנשיא ניסה לשכנע את שר המשפטים בעצת ראש הממשלה - אך זה לא עבד.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
נתניהו מסכים להתגמש, לוין ממשיך להתבצר. "24 שעות קריטיות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לוין מסרב להתגמש בעיקר בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים, והוא לא מוותר על רוב לקואליציה שם, כמו גם בסוגיית התערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת. לאחר שהרצוג ראה שלא מצליחים להסכים על הסעיפים הוא הודיע: "נפגשתי עם עשרות אנשים לאורך השבועות האחרונים ואני אציג את מתווה העם המאוזן - ללא הפוליטיקאים".
גורם המעורה בניסיונות לגבש פשרה אמר כי "נתניהו מבין את מידת הנזק. אלה 24 שעות קריטיות". בדיון על המתווה בכנסת השתתפו, בין השאר, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר ושר החינוך יואב קיש. גם בסביבת הנשיא הרצוג התקיימו כאמור שיחות קדחתניות במטרה להרגיע את הרוחות סביב המהפכה המשפטית, שבהן היו מעורבים לא מעט גורמים - מהמערכת הפוליטית ומחוצה לה, כשרובן התנהלו מול הליכוד והקואליציה, ופחות מול גורמי אופוזיציה.
במהלך הימים האחרונים שמע הרצוג את הנציגים מכל הקשת הפוליטית, כשאת עיקר המאמץ הוא ריכז בליכוד ובציונות הדתית, שמהוות את הקטר שמוביל את רכבת החקיקה הזאת, מתוך ניסיון להוביל אותן להתגמשות. לא הושגו הסכמות בשיחות אך הנשיא יציג הערב מתווה מאוזן לטעמו. עוד מוקדם לדעת איזה מתווה בדיוק יונח סופית, אולם הרצוג וגם יתר המתווכים פעלו בשדה מוקשים שבו לא מעט אזורים בעייתיים ואינטרסים של השותפות בקואליציה, שמהן קשה לזוז.
עוצר ריאיונות הוטל על חברי הליכוד לקראת הצגת מתווה הפשרה, וח"כ טלי גוטליב מתחה ביקורת על החלטת דוברות הליכוד. "חברים, באיזו תעוזה מעזים להורות לנו ביום כזה על עוצר ראיונות?? חובה על כולנו להסביר, לדברר ולדווח לציבור בכלל ולבוחרינו בפרט את עמדתנו ופועלנו", כתבה גוטליב בקבוצת הווטסאפ של הח"כים. "אינני גוזרת על עצמי עוצר ריאיונות ומצפה ומפצירה לקבל דיווח מלשכת רה"מ בדבר השיחות בלשכתו בהקשר לרפורמה, בדיוק כמו המידע שראיתי שמועבר לכתבים הפוליטיים".
השר שלמה קרעי (הליכוד) התייחס למתווה שיוצג וכתב בציוץ בטוויטר: "כבוד הנשיא, מתווה העם נקבע לפני ארבעה חודשים בדיוק. אנחנו על זה".
מוקדם יותר כאמור החליט נתניהו לקצר את ביקורו בברלין, ולחזור משם כבר מחר, לאחר שערך בצהריים "התייעצות ביטחונית" עם שר הביטחון יואב גלנט. מלשכתו של נתניהו נמסר כי הוא "עוקב ומעודכן בימים האחרונים בהתפתחויות הביטחוניות יחד עם צמרת הביטחון". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא חוזר מארה"ב על מנת "ללוות את החקיקה וההידברות".
לקראת ביקורו של נתניהו, הרצוג שוחח אתמול עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ועדכן אותו במאמצים שלו לגבש פשרה למהפכה המשפטית. הגרמנים עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות בישראל וסוגיית הרפורמה תעלה בשיחות של נתניהו גם עם הקנצלר אולף שולץ וגם עם שטיינמאייר. לפני כמה ימים אמר שטיינמאייר בנאום באוניברסיטת חיפה: "אנחנו מודאגים מהשינוי המבני של שלטון החוק שמתכננת הממשלה. אנו הגרמנים תמיד הסתכלנו בהערצה רבה על שלטון החוק החזק והתוסס בישראל".