חברי שדולתת ארץ ישראל ביקרו היום במאחז הבלתי-חוקי חומש שבצפון השומרון ברקע המתיחות הביטחונית ולקראת התשובה שתגיש המדינה לבג"ץ בעקבות עתירה על חוסר אכיפת ההתנתקות במקום. בין הפוקדים את המאחז היו גם פורשי הקואליציה מסיעת ימינה, עמיחי שיקלי ועידית סילמן, כמו גם יום טוב כלפון, שהודח לפני כשבוע.
חברי הכנסת הנוספים שביקרו בסיור - אותו יזמו ראשי השדולה יואב קיש ואורית סטרוק - הם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ביחד עם חברי סיעתו איתמר בן גביר, שמחה רוטמן, ואופיר סופר, וכן יולי אדלשטיין מהליכוד ויוסי טייב מש"ס.
3 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
יביאו לוועדת השרים את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות. הח"כים שהגיעו לביקור בחומש
(צילום: מועצת שומרון )
הח"כים אמרו כי בכוונתם להביא לוועדת השרים לענייני חקיקה שוב את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות, שכבר הובאה כמה פעמים על ידי שרת הפנים איילת שקד בממשלות עבר, ועוכבה כל פעם מחדש.
"אין לממשלה מנדט לפנות את חומש, הממשלה הזו תתחלף ואנחנו נשמור על חומש עד שנביא להחלפתה", אמר ראש מועצת שומרון יוסי דגן. "הרוב הגדול בעם ובכנסת לא רק שמתנגד לפינויים האכזריים ולפרס לטרור שהממשלה הזאת מנסה לתת לאחר רצח יהודה דימנטמן הי"ד, רוב העם ורוב חברי הכנסת דורשים להחזיר את חומש מחדש".

"הגירוש היה טעות, פשע ואיוולת - וברור לכולם שצריך לתקן אותו", המשיך דגן. "אנחנו הגענו לכאן, קבוצה גדולה של חברי כנסת שמייצגים את רוב בית המחוקקים של מדינת ישראל, בחיבוק ובהצדעה לחלוצי ישיבת חומש בראשותו של הרב אלישמע כהן, ובאמירה ברורה שאת הטעות של הגירוש צריך לתקן. פעם ראשונה בתולדות המדינה שאחרי רצח המדינה נלחמת בקורבנות, בחבריו של הנרצח, במקום להילחם במי שרצח".
חברת הכנסת עידית סילמן מימינה, שבחודש שעבר פרשה מהקואליציה שבראשה עמדה, אמרה כי "פגיעה בישיבה, בלומדי התורה, בזכרו של יהודה ובהתיישבות תהיה אסון לעם ישראל וניצחון נוסף לאויבינו, שיודעים כנראה יותר טוב מאיתנו - התורה והארץ הם מקור הכוח של העם היהודי". לדבריה, "אני מצפה שחבריי בימינה לא ייתנו יד לפינוי הישיבה ושינוי הסטטוס קוו בחומש, כפי שהתחייבו".
3 צפייה בגלריה
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
"לממשלה אין לגיטימציה לפנות את חומש". סילמן, בן גביר, דגן וסמוטריץ' בצעדה למאחז לפני כחודש
(צילום: מועצה איזורית שומרון)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בביקור כי "הממשלה איבדה את הרוב בציבור ובכנסת, ואין לה את הלגיטימציה לפנות את חומש ולפגוע בהתיישבות. הרוב בעם ישראל נמצא עם גיבורי חומש, וביום רביעי הגיע הזמן שגם חברי הקואליציה יצביעו בעד עמדת הרוב לביטול חוק ההתנתקות". יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הוסיף: "אין כמו לחזור הביתה לחומש. זה סיור חשוב ביותר, אבל לא פחות חשוב שבנט יקיים את הבטחות הבחירות שלו, לפחות בנושא הזה. בהרבה הבטחות בנט שיקר וכיזב, לפחות בנושא הזה של לחזור הביתה לחומש - אין שום סיבה שלא נעשה את זה".
ח"כ עמיחי שיקלי אמר: "שר הביטחון גנץ, שביקש למצב את עצמו כאיש מרכז, מתגלה בשנה האחרונה כחוד החנית של השמאל הקיצוני. מאירוח אינטימי של ראש רשות הטרור בביתו, דרך אי-יישום חוק קיזוז משכורות המחבלים וסיכול הדיונים בעניין בכנסת, והשיא - מתקפה חזיתית חסרת תקדים על מתיישבי חומש, כשלראשונה בתולדות הציונות בתגובה לפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן הי"ד - עולים עם D9 על נקודת ההתיישבות היהודית הקרובה. ככה לא מייצרים ביטחון וככה לא עושים ציונות".
3 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן
יהודה דימנטמן
הפיגוע שבו נרצח הפך את חומש לסמל למאבק ההתנחלויות. יהודה דימנטמן ז"ל
בארגון "שלום עכשיו" תקפו את הביקור ואמרו כי "‏ביקור ההזדהות של חברי כנסת במאחז האלימות והגזל חומש, הוא שיא חדש של צביעות. בזמן שהם שוקלים להצביע נגד החיילים בכנסת, הם מגבים חבורה של שונאי ישראל שתוקפים באלימות חיילים. אם עד סוף השבוע חומש לא יפורק, על כל מי שהמדינה יקרה לו לבוא איתנו ב-28.5 לעלות עם בולדוזר ולפרק את המאחז".
באפריל 2019 הגיש ארגון יש דין, בשיתוף תושבים פלסטינים מהכפר בורקה, עתירה נגד המדינה בנוגע למציאות הקיימת בחומש. בין היתר נטען כי המדינה לא אוכפת במקום את חוק ההתנתקות ואילו צה"ל לא נותן לתושבי הכפר לעבד את אדמותיהם. כחלק מניהול ההליך דרש בג"ץ תשובות גם ממשטרת מחוז ש"י ומפיקוד המרכז. לאחר שסוגיית ישיבת חומש חזרה לכותרות בדצמבר מאז הפיגוע שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן, בג"ץ דרש מהמדינה בינואר להתייחס לנושא.
מאז רצח דימנטמן הפכה הישיבה בחומש למעין סמל למאבק ההתנחלויות - כשכמעט כל הגורמים במועצת יש"ע מיישרים קו ומזדהים עם הפעילות למענה. מבחינת המתנחלים, חומש נושאת בתוכה את הפצעים מההתנתקות, ובשונה מחבל עזה נמצאת לכאורה בהישג יד - אפשר להגיע למקום ו"לגעת" בשאריות הבתים שפונו ב-2005. לפני כחודש אלפי בני אדם עלו למאחז בדרישה מהממשלה "להסיר את המצור" עליו ולאשר את הישיבה שנמצאת בו