אלפי בני אדם עלו היום (שלישי) למאחז חומש בדרישה מהממשלה "להסיר את המצור" עליו ולאשר את הישיבה שנמצאת בו. כוחות גדולים אבטחו את הצעדה, שאותה הוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן. כמו כן, השתתפו בה גם חברי כנסת - ובהם בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת איתמר בן גביר וחברת הכנסת עידית סילמן מימינה, שלאחרונה הודיעה על פרישתה מהקואליציה. בזמן הצעדה התקיימו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בכפרים הסמוכים.
5 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת חומש
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
"נמשיך לעלות לשא-נור, לגוש קטיף, לסיני ולכל גבולות הארץ המובטחת". הצעדה בחומש
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
הצעדה בחומש
(צילום: יואב דודקביץ')
בצעדה השתתפו גם ראש ישיבת חומש והמשפחות השכולות של חומש, ובהן אתיה - אלמנתו של יהודה דימנטמן שנרצח בפיגוע ירי מחוץ למאחז. אתיה אמרה כי "אני גאה לראות את כל עם ישראל עולה לחומש. קוראים לנו מתנחלים קיצוניים, אבל ארץ ישראל שייכם לעם ישראל, ומי שחושב שזה לא נכון אז יש המון ארצות בעולם והוא מוזמן לעבור לארץ אחרת. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. אנחנו לא מתנחלים ולא קיצונים, אנחנו בסך הכול חוזרים הביתה".
מאז רצח דימנטמן, הפכה הישיבה בחומש למעין סמל למאבק ההתנחלויות - כשכמעט כל הגורמים במועצת יש"ע מיישרים קו ומזדהים עם הפעילות למענה. מבחינת המתנחלים, חומש נושאת בתוכה את הפצעים מההתנתקות - ובשונה מחבל עזה נמצאת לכאורה בהישג יד, אפשר להגיע למקום ו"לגעת" בשאריות הבתים שפונו ב-2005.
לצורך קיום הצעדה הצבא סגר את הכבישים והכניסות לכפרים הפלסטיניים הסמוכים. לדברי אתיה, "היום כולם עולים לכאן ברגל - אבל מחר בבוקר יהיה פה שוב מחסום. הממשלה הזו אומרת בכך שהארץ הזו לא שייכת לנו, אלא למנסור עבאס. בפסח הזה נפתלי בנט צריך לבחור באיזה צד הוא נמצא - בצד של ארץ ישראל ושל עם ישראל, או לחזור למצרים. אנחנו עולים עכשיו לחומס, ובעזרת המשך נמשיך לעלות לשא-נור, לגוש קטיף ולסיני, לכל גבולות הארץ המובטחת שהם שלנו".
5 צפייה בגלריה
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
"הסירו ידיכם מחלוצי חומש". סילמן, בן גביר, דגן וסמוטריץ'
(צילום: מועצה איזורית שומרון)
5 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים כוחות צה"ל כפר בורקה
עימותים בין פלסטינים כוחות צה"ל כפר בורקה
"פרובקציה מיותרת". בזמן הצעדה: עימותים בכפר בורקה
(צילום: AFP)
מלבד אתיה, צעדו גם בני משפחות שכולות נוספות מהמאחז: משפחתו של שולי הר-מלך ומשפחתו של עידו זולדן. ראש מועצת שומרון יוסי דגן פנה לממשלה: "האלפים הרבים הגיעו לכאן כדי להעביר מסר - הסירו את ידיכם מחלוצי חומש. יש לבנות את חומש ושא-נור מחדש, היום".
חברת הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר כי "אין לי ציפיות מהממשלה הזו, שנכנעה לאיסלאם. מי שמצר את צעדי הגיבורים מחומש - אין לנו שיח איתו". חברת הכנסת עידית סילמן אמרה כי "זה מרגש להיות כאן. הגעתי בהזמנת אתיה, שכתבה לי שמי שהתורה חיה ונוכחת אצלו בבית - לא מוותר על האמת שלו. אני רוצה להגיד לכל המורים והרבנים וההורים, יש משהו גדול יותר, והביטחון שלנו הוא בבורא עולם. זו רשת הביטחון שלנו, האמת שלנו ובזכותה אנחנו כאן. ירושת הארץ היא רק בזכות התורה הקדושה. בזכות יהודה דימנטמן ותורתו אנחנו כאן".
משלום עכשיו נמסר, מנגד: "צעדת המתנחלים למאחז הלא חוקי חומש היא מופת של הפקרות. במקום לאכוף את חוק ההתנתקות, האוסר כניסה לחומש, שר הביטחון נכנע לעבריינים ועוד דואג להם לאבטחה צמודה. בלתי נתפס איך בזמן שכוחות הביטחון עושים לילות כימים במהלך החג, מתאפשרת הפרובוקציה המיותרת הזאת מבית מדרשם של הפירומנים סמוטריץ ויוסי דגן, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון. קיום הצעדה מעביר מסר ברור שאלימות מתנחלים משתלמת. הגיע הזמן ששר הביטחון יתעשת ויורה לפנות עוד היום את חומש, כמו גם את יתר המאחזים הלא חוקיים מהם יוצאים רוב אירועי אלימות מתנחלים".
לאחר הפיגוע שבו נרצח דימנטמן, המתנחלים יצאו בסדרת פעולות כדי לעורר את הסנטימנט בימין - כשהשיא היה צעדת 15 אלף המפגינים שצעדו בקור ובגשם, יום לאחר הפיגוע, למאחז הבלתי חוקי בשומרון. גם המארגנים ואנשי הצבא שאבטחו את המפגן שיצר הד משמעותי בציבור הימני. מאז הפיגוע, מתנהל קרב תודעתי אינטנסיבי של הימין, גם המתון, סביב ההחלטה לפנות את הישיבה. בין היתר, מקיימים אנשי הישיבה בחומש עצרות וביקורים המוניים לתלמידי ישיבה, רבנים ואנשי ציבור. עם זאת, דרגי הביטחון קבעו במפורש כי כל מבנה חדש שיוקם לאחר הפיגוע - יפונה במקום. ואכן, כל פינוי שכזה גרר תגובות נזעמות בקרב המתנחלים ובמערכת הפוליטית.

לפי חוק ההתנתקות, השהות במקום אסורה, ולמרות ניסיונות חוזרים במהלך השנים, גם בתקופתו של בנימין נתניהו, לא הושג רוב לביטול חוק ההתנתקות - דבר שהיה מקל על הישארות הישיבה במקום. בנוסף, המדינה צריכה להשיב לבג"ץ שהוגש על ידי ארגוני שמאל ופלסטינים מהכפר בורקא הסמוך, שטוענים כי מדובר באדמות פרטיות שלהם - מה שמכניס את היועצים המשפטיים לפלונטר סבוך.
בעוד שבמשטרה ובצבא מנסים לדלל את העליות למאחז, מעת לעת מתפתחים עימותים במקום. אחד העימותים הובילו לשמונה עצורים, בהם קרובי משפחה של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק, שהיו באותה העת במליאת הכנסת והגישו הצעת חוק בנוגע למאחז. על כן, סוגיית חומש, שמעוררת מתיחות בין קצוות הקואליציה ובין המתנחלים לשר הביטחון בני גנץ, הסלימה גם את היחסים שבין ימינה למפלגת הציונות הדתית.