2 צפייה בגלריה
נשיא צ'ילה מדליק נר חנוכה
נשיא צ'ילה מדליק נר חנוכה
נשיא צ'ילה מדליק נר חנוכה
(צילום: הקהילה היהודית בצ'ילה)
נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' הצהיר אתמול (רביעי) בטקס לרגל חג המולד שנערך עם הקהילה הפלסטינית בארצו - הנחשבת לגדולה ביותר מחוץ לעולם הערבי - כי מדינתו תפתח "שגרירות בפלסטין שתשב ברמאללה".
לדברי בוריץ', הידוע בדעותיו האנטי-ישראליות, הקמת השגרירות הצ'יליאנית ברמאללה תתרחש במהלך כהונתו. "אחת ההחלטות שקיבלנו כממשלה היא שאנחנו הולכים להעלות את רמת הייצוג הרשמי שלנו בפלסטין", אמר הנשיא, "נכון להיום, אנחנו הולכים לפתוח שגרירות תחת ממשלתנו". אם אכן יממש את כוונותיו, הדבר עלול להביא את צ'ילה לעימות עם ישראל - שבוודאי לא תכיר בשגריר הצ'יליאני - וסביר להניח שגם לא תאשר את מסמכיו.

למדינה הדרום אמריקנית ישנה נציגות ברמאללה שבראשה עומד דיפלומט בדרג ממונה, ובעצם הצהרתו מודיע הנשיא כי ישדרג אותו למעמד של שגריר. צ'ילה הכירה במדינת פלסטין בשנת 2011, והיא מארחת בסנטיאגו שגריר פלסטיני. בוריץ' אמר בעבר כי "הפלסטינים הם עם קיים המתנגד, יש לו היסטוריה". אף שלא הסביר במפורש את כוונתו, נראה כי רמז להתנגדות הפלסטינית לכיבוש.
בישראל מעריכים כי הצהרתו של בוריץ' היא מעין פיצוי לפלסטינים - המגיע בעקבות השתתפותו החריגה של הנשיא הצ'יליאני בטקס הדלקת נר החנוכה - שהתקיים בארמון הנשיאות לפני כשבוע בנוכחות תשעה שרים, בהם שרת החוץ ושר הביטחון. בעת הטקס הדליק בוריץ' נר, אך בחר שלא לשאת דברים, וביקש משרת החוץ של צ'ילה אנטוניה אוריולה לנאום. במהלך האירוע שוחח הנשיא עם השגריר הישראלי גיל ארציאלי וראשי הקהילה היהודית, ואף הצטלם עימם בצילום קבוצתי.
2 צפייה בגלריה
שרת החוץ של צ'ילה אנטוניה אוריולה
שרת החוץ של צ'ילה אנטוניה אוריולה
שרת החוץ של צ'ילה אנטוניה אוריולה
(צילום: משרד החוץ של צ'ילה)
בספטמבר האחרון, בתקרית דיפלומטית חריגה, סירב בוריץ' לקבל את כתב האמנתו של השגריר הנכנס ארציאלי במחאה על התקרית שבה נהרג מחבל בן 17 שפתח בירי לעבר כוחות צה"ל, שמיפו את בית המחבל שהרג את רב-סרן בר פלח ז"ל. בעקבות המקרה זומן שגריר צ'ילה בישראל לשיחת נזיפה. בתוך כך, אוריולה התנצלה בפני השגריר הישראלי על התקרית, שזומן לטקס הגשת כתב האמנה באוקטובר.
בוריץ' כינה בעבר את ישראל מדינה "רצחנית", ותמך בחרם על מוצרים מהתנחלויות. ב-2019 הקהילה היהודית בצ'ילה שלחה לו צנצנת דבש לכבוד ראש השנה. בתגובה, כתב הנשיא בטוויטר: "אני מעריך את המחווה, אבל הם היו יכולים לבקש מישראל להחזיר את השטחים הפלסטיניים שכבשו בניגוד לחוק". ראש הקהילה היהודית בצ'ילה לשעבר, גבריאל זאליאסניק, תיאר את התקרית כ"ביטוי החמור ביותר של עוינות לישראל מצד הנשיא".
בתוך כך, אוריולה ציינה כי תוקם קונסוליית כבוד בבית לחם משום שזהו "מקורם של רבים מהקהילה הפלסטינית בצ'ילה", כשנשאלה לגבי הזמן שבו יקרה הצעד, הסתפקה באמירה כי "זה יקרה בתקופת כהונתו של הנשיא בוריץ'". שרת החוץ הכחישה שקיים מתח עם ישראל ואף טענה כי ההחלטה לא תייצר מתח נוסף. "יש לנו יחסים טובים עם ישראל", אמרה. "בשבוע שעבר הנשיא קיבל דיפלומטים, ואני דיברתי עם השגריר הישראלי לגבי סדרת שיתופי פעולה שישראל רוצה לממש בינואר, וזה ימשיך. אנו מגינים על זכות הקיום בשלום של שני הצדדים ועל חשיבות פתרון הסכסוך ברמה המולטילטרלית".