איל תקשורת מיליארדר, ראש ממשלה, עבריין מורשע – ונשיא? בגיל 85, ואחרי קריירה ארוכה ורצופת שערוריות, שואף סילביו ברלוסקוני להתמנות לנשיא איטליה.
בינואר יתקיימו בפרלמנט בחירות חשאיות לנשיאות. בבחירות אין רשימה רשמית של מועמדים, וכרגע אין פייבוריט לתפקיד החשוב. למרות מצבו הבריאותי של ברלוסקוני, שבשנה שעברה אושפז אחרי שחלה בקורונה, הוא רוצה לכהן כנשיא. "ברלוסקוני ינסה להיבחר, ועשוי להצליח", אומר ג'אנפרנקו פסקואינו, מרצה למדעי המדינה בקמפוס של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולוניה.
3 צפייה בגלריה
איטליה סילביו ברלוסקוני
איטליה סילביו ברלוסקוני
ברלוסקוני. איל תקשורת, ראש ממשלה - ונשיא?
(צילום: AFP)
נשיא איטליה הוא הרבה יותר מתואר סמלי, ובמשך השנים עוסק הנשיא ב"כיבוי שריפות" במערכת הפוליטית ובגישור בין המחנות. לנשיא המכהן סרג'יו מטרלה, שיסיים את כהונתו אחרי שבע שנים, היה תפקיד חשוב בפתרון המשבר הפוליטי אחרי פירוק הקואליציה. בפברואר השביע מטרלה לתפקיד ראש הממשלה את הכלכלן מריו דראגי, שבעבר היה יו"ר הבנק המרכזי האירופי. דראגי בן ה-74 עומד בראש ממשלת אחדות שבה יש טכנוקרטים בתפקידים בכירים.
לפי חלק מההערכות דראגי עשוי להיבחר לנשיא בחודש הבא. הוא סירב לומר אם הוא מעוניין בתפקיד. פוליטיקאים רבים - בהם ברלוסקוני - טוענים שהכלכלן הוותיק צריך להישאר בתפקיד ראש הממשלה עד הבחירות ב-2023, ובינתיים לקדם מהלכים כלכליים חשובים. גורמים אחרים מאמינים שדראגי יוכל לעשות זאת גם כנשיא. אם דראגי אכן ייבחר לנשיא שר בכיר יכהן כראש ממשלה באופן זמני לפני שהפרלמנט יאשר את מינויו של ראש ממשלה חדש.
ברלוסקוני לא אישר או הכחיש שיתמודד לנשיאות. בין המועמדים האפשריים הנוספים נמצאת שרת המשפטים מרטה קרטביה, שאם תיבחר תהיה האישה הראשונה בתפקיד. בבחירות לנשיאות המחוקקים מצביעים בהצבעה חשאית למועמד המועדף עליהם, שצריך להיות בן 50 ומעלה.
בבחירות לנשיאות איטליה דרוש רוב של שני שלישים כדי להבטיח ניצחון בכל אחד משלושת הסיבובים הראשונים, ולאחר מכן ניתן לנצח גם בזכות רוב רגיל. הכלכלן האיטלקי לורנצו קודוניו מעריך: "המרכז ימין צפוי להתאחד מאחורי ברלוסקוני בהצבעה הראשונה. זה יהיה סוג של פרס על מפעל חיים". עם זאת לדעתו אין סיכוי שברלוסקוני ייבחר בחודש הבא לנשיא.
פסקואינו מציין שברלוסקוני יכול לקבל את קולות המחוקקים באמצעות הבטחות לשריונים בבחירות הבאות. הוא הזכיר שב-2015 הורשע ברלוסקוני בשוחד של סנאטור. "עדיין יש לו הרבה תומכים באיטליה", אמר פסקואינו. "אבל זה יהיה ניגוד עניינים עצום, להיות נשיא כשבבעלותך שלושה ערוצי טלוויזיה ושני עיתונים". פסקואינו הוסיף שהטייקון האיטלקי, שביצע שנה של עבודות שירות בעקבות הונאת מס ב-2014, הוא בעל "עבר מורכב מאוד" שעלול להזיק לו. פרנקו פבונצ'לו, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ג'ון קאבוט ברומא, אמר שבהתחשב בגילו המתקדם של ברלוסקוני ובעברו המפוקפק הסיכויים שברלוסקוני ייבחר לנשיא קטנים.
נגד ברלוסקוני עדיין מתנהלים שני משפטים, בעקבות ההאשמות ששיחד עדים כדי שישקרו על מסיבות ה"בונגה בונגה" שלו. ובכל זאת המנהיג הוותיק של "פורצה איטליה" הצליח בשנים האחרונות להמציא את עצמו מחדש כפוליטיקאי מתון ומנוסה שמסוגל לרסן את הימין הקיצוני. הוא כבר לא פוסל את "חמשת הכוכבים", התנועה האנטי-ממסדית שהפכה למפלגה הגדולה בפרלמנט. ב-2018 אמר ברלוסקוני שהוא לא היה נותן לחברי המפלגה לנקות את השירותים שלו.