שר הביטחון בני גנץ הביע בצהריים (יום שני) צער על מותה של ג'אנה זכארנה (16), הנערה הפלסטינית שנורתה למוות במהלך חילופי אש בין צה"ל לחמושים בג'נין. גץ הזכיר שכוחות הביטחון נכנסו למקום כדי "לעצור חשודים בפיגועי ירי ובהתארגנות טרור במטרה לרצוח ישראלים", ואמר כי במהלך הפעילות נפתחה אש מאסיבית לעבר הכוחות, והמחבלים גם השליכו לעברם מטענים ובקבוקי תבערה.
גנץ, שדיבר בישיבת סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, אמר כי הכוחות השיבו באש לעבר מקורות הירי מתוך הגנה עצמית - וציין כי הפגיעה בנערה נמצאת בתחקור. "בניגוד למי שיושבים על הצירים עם נשק, אבנים ובקבוקי תבערה, ומחכים להזדמנות לרצוח נערות ונערים ישראלים, נשים, זקנים וטף – חיילי צה"ל לא יורים במכוון לעבר בלתי מעורבים", אמר. "צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור, בכל מקום ובכל שעה, תוך הקפדה על הוראות הפתיחה באש. למפקדים ולחיילים יש גיבוי מלא להמשיך ולמלא את משימתם במקצועיות ובנחישות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
שר הביטחון היוצא בני גנץ. מבציע צער על התקרית
(צילום: יואב דודקביץ )
4 צפייה בגלריה
ג'אנה זכארנה
ג'אנה זכארנה
הנערה שנהרגב ג'אנה זכארנה, ותיעוד מחילופי האש בג'נין אמש
לתקרית התייחסו בכנסת גם ראשי חד"ש-תע"ל איימן עודה ואחמד טיבי. עודה התייחס לדברי גנץ ותקף: "אחד מקברניטי המדינה הביע צער. אתה משקר, אתה מניע את הכיבוש, זה חלק מהפשע. מי שדואג לחיי בני אדם, כולל בנות 15, צריך לסיים את הכיבוש הזה לאלתר". טיבי טען מצדו כי כמו אחרי הרג העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנורתה אף היא בחילופי אש בג'נין, נשמעים כעת "שקרים" לכאורה (אחרי הרג אבו עאקלה, נזכיר, טענו בישראל כי ייתכן שנפגעה מירי חמושים, אך בהמשך נקבע בתחקיר שנערך כי רוב הסיכויים שהיא נפגעה מירי צה"ל). טיבי הוסיף כי "בממשלה הזו שעדיין מתפקדת נהרגו יותר פלסטינים בשנה האחרונה מאשר כל ממשלה שקדמה לה, כולל בימניות. זו הממשלה הקטלנית ביותר, כולל ילדים. חשוב לזכור לכל אלו שמטיפים מוסר".
במקביל, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה פנה לתת-מזכ"ל האו"ם וירג'יניה גמבה שהגיעה לישראל וקרא לה להכניס את ישראל לרשימה השחורה של מדינות שפוגעות בילדים. "הרג הילדה ג'אנה הוא פשע שמתווסף לפשעים הנוראיים של הרג ילדים שחיילי הכיבוש ממשיכים לבצע", האשים אשתיה.
חילופי האש שבהם נהרגה הנערה הפלסטינית אירעו אמש בג'נין בשעה שכוחות הביטחון ערכו שם מבצע מעצרים של מבוקשים. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי היא נפגעה כאשר צילמה את הכוחות מאחד הגגות. הדיווחים הראשונים על מותה התקבלו סביב חצות בלילה שבין ראשון לשני. לפי הערכות ראשוניות בצבא, גם החמושים הפלסטינים וגם כוחות הביטחון שפעלו במקום ירו לעבר הגגות בזמן הפעולה, שבמהלכה נעצרו שלושה מבוקשים. בתחקיר הראשוני מסרו הלוחמים כי לא זיהו בשום שלב אישה או נערה בזמן חילופי האש. בצה"ל בודקים אם הנערה הייתה בגג נמוך יותר בזמן הקרב שנוהל, שכלל ירי של מאות כדורים מצד החמושים.

צה"ל, נזכיר, פועל בג'נין ובערים פלסטיניות אחרות מדי לילה כמעט, במסגרת המאבק העיקש לסיכול גל הטרור. ג'נין עצמה נחשבת למוקד המרכזי של פעילות מחבלים ביהודה ושומרון, וכוחות הביטחון שפושטים עליה נתקלים כמעט תמיד במחבלים שפותחים לעברם באש: הם נכנסים לשם למעצר מבוקשים, מנהלים חילופי אש עם חמושים שמוצאים בין היתר מחסה על הגגות, ויוצאים כעבור זמן קצר. לאחרונה אמר ל-ynet קצין בכיר באוגדת איו"ש כי כל פעולה לילית בג'נין יכולה להסתיים בהריגה של 20-15 חמושים פלסטינים על-ידי צה"ל ובהתאם לנהלים, אך הכוחות נמנעים מכך כדי לא להסלים עוד יותר את המתיחות הגבוהה ממילא.
דודה של הנערה סיפר שהיא "ישבה בבית כשהתחילו לירות בחוץ ועלתה למעלה לגג. לאחר שתי דקות התחילו שוב חילופי אש והיו גם צלפים ישראלים על הגגות. היהודים נכנסו לשכונה המזרחית והיו פצועים. אחרי חצי שעה צעקנו לה לחזור, היא לא ענתה. עלינו לגג, ראינו שהיא מדממת". לטענתו, היא נפגעה מארבעה או חמישה קליעים בראשה - והצלפים שפגעו בה היו מול הבניין. "שלחנו את הגופה לשכם לנתיחה כדי שנוכל לדעת בוודאות שהיהודים הרגו אותה. החמושים היו רחוקים ממנה, הם היו במקום אחר", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
דם בגג שבו נהרגה הנערה, הבוקר בג'נין
( צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
הגג בו נהרגה ג'אנה זכארנה
( צילום: AFP)
הפעילות בג'נין החלה בשעה 20:30 ונמשכה עד 23:15, ועיקרה היה מעצר של מבוקש שתכנן לבצע פיגועים והייתה לו נגישות לאמצעי לחימה. לאחר מעצר השלושה התפחתו הפרות סדר אלימות, שכללו ירי חי ומטעני חבלה בטווחים שונים לעבר כוחות הביטחון. מסתערבים ולוחמים ממשמר הגבול ולוחמי צה"ל הגיבו בירי לעבר המחבלים. במקביל, מסתערבי מג"ב תפסו נשק מסוג M-16 ששימש את המחבלים בירי לעבר הכוחות.
מותה של הנערה מגיע בשנה מדממת במיוחד בסכסוך הישראלי-פלסטיני: עד כה, לפי הערכות בצה"ל, נהרגו כ-150 פלסטינים, כשרובם המכריע היו מחבלים. 31 ישראלים נרצחו. ברשות הפלסטינית טוענים שמספר ההרוגים הפלסטינים גבוה יותר ונושק ל-200. כך או כך, מדובר בשיא של השנים האחרונות: לשם השוואה, שנת השיא בעשור הקודם הייתה 2015 – עם 121 הרוגים פלסטינים מתחילת אינתיפאדת הסכינים. בשנת 2016, שבמהלכה נמשך גל הטרור – היו 91 הרוגים. בשנים הבאות נרשמו מספרים נמוכים יותר: ב-2017 היו 38 הרוגים, ב-2018 נהרגו 36, ב-2019 נהרגו 27 פלסטינים וב-2020 נהרגו 20. זינוק נרשם ב-2021, בעקבות המהומות במבצע "שומר החומות", והמספר עמד אז על 80 הרוגים.