פיגוע רודף פיגוע בתל אביב, ליד ירושלים ובשומרון: חגיגות הפורים ברחוב דיזנגוף בתל אביב נקטעו אמש (יום חמישי) אחרי שמחבל פתח באש לעבר מבלים, ופצע שלושה מהם - שניים מהם באורח אנוש וקשה. זמן קצר לאחר מכן חוסל המחבל, אך כמעט במקביל הניח מחבל אחר מטען חבלה באוטובוס בביתר עילית - והנוסעים נמלטו בזמן שהתלקח, לפי החשד אחרי שהמחבל ניסה להפעיל אותו ונתקל בתקלה. שעות לאחר מכן, בשעות הבוקר המוקדמות, חוסל מחבל חמוש בסכינים ומטענים בחוות דורות שבשומרון.


5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
כוחות הביטחון הצליחו זמן רב למנוע ממחבלים לחצות את קו התפר. הזירה בדיזנגוף
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
בית המחבל מופה, אביו ואחיו נעצרו. הכוחות בבית בנעלין
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
פערים בין ארה"ב לישראל. גלנט ושר ההגנה האמריקני, אתמול
(צילום: אריאל חרמוני)
הפיגועים הללו התרחשו בעיצומו של גל טרור בישראל ב-2023, שבמהלכו נרצחו 14 ישראלים ונפצעו 25 נוספים. הפיגוע אמש בתל אביב התרחש אחרי שמאז שהחל מבצע "שובר גלים" הצליחו כוחות הביטחון למנוע ממחבלים מיהודה ושומרון לחצות את קו התפר ולבצע פיגועים במרכזי ערים. בנוסף, הוא התרחש כשמוקד תשומת הלב של כוחות הביטחון נמצא דווקא בירושלים - שם אירעו לאחרונה פיגועים רצחניים שבוצעו על-ידי מחבלים ממזרח העיר. לכך התווסף מטען החבלה שאותר באוטובוס בביתר עילית, והזכיר לרבים את האוטובוסים שהתפוצצו בימי האינתיפאדה. מדובר במטען שמופעל מטווח של עד 150 מטר, וככל הנראה המחבל ניסה לפוצץ אותו כשירד מהאוטובוס - אך נתקל בתקלה, ולכן המטען לא התפוצץ.
המחבל בתל אביב, מועתז חוואג'ה, חוסל כאמור זמן קצר אחרי שפצע שלושה אנשים - אך בכך לא תמו האירועים הקשורים לפיגוע הזה. בשעות הלילה נכנסו כוחות הביטחון לכפר נעלין שממנו יצא המחבל. שם, התעמתו הכוחות עם מתפרעים שירו לעברם זיקוקים ויידו אבנים, עצרו את אביו ואחיו של המחבל ומיפו את ביתו לקראת הריסה. "המיפוי בוצע לבחינת האפשרות להריסת הבית, בהתאם להחלטות שיתקבלו", נמסר מצה"ל. שני בני משפחה של המחבל שנעצרו הועברו לחקירת שב"כ. במהלך הפעילות יידו חשודים אבנים והשליכו מטענים ועשרות בקבוקי תבערה לעבר הכוחות שהגיבו בירי רוגר, וזוהתה פגיעה".
לפי החשד, את המחבל הסיע נהג הסעות מרמלה, שלפי החשד עוסק בהסעת שוהים בלתי חוקיים לישראל. הוא נעצר הבוקר יחד עם תושב כסייפה, שהיה מעורב לפי החשד בהסעת המחבל גם כן.
5 צפייה בגלריה
 הסכינים שאותרו במרחב חוות דורות עילית
 הסכינים שאותרו במרחב חוות דורות עילית
המחבל צעק "אללה אכבר" - ונורה. הסכינים שאותרו בחוות דורות
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל לפעילות בנעלין פעלו כוחות הביטחון גם בטול כרם, שם פתחו חמושים באש לעבר הלוחמים ופגעו ברכב צבאי. בהמשך, בוצע ירי מרכב חולף לעבר הכוחות, שהגיבו גם כן בירי. "חשודים גם זרקו מטענים לעבר הכוחות", נמסר מצה"ל. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
זמן קצר אחרי הפעילות הזו, כאמור, הגיע מחבל חמוש בסכינים ומטענים לחוות דורות שבשומרון ולפי עדויות צעק גם "אללה אכבר". בעל החווה שזיהה אותו נטרל אותו בירי, וכוחות הביטחון פתחו בסריקות במרחב ושללו חשש להימצאות מחבלים נוספים במקום.
בנוסף לפעילות הזו, לאורך כל הלילה סרקו כוחות הביטחון אחר המחבל שהניח את מטען החבלה בביתר עילית, בעיקר כדי לשלול חשש שהוא עדיין נמצא ביישוב. הסריקות הללו נמשכו גם לתוך הבוקר, אך המחבל לא אותר והתושבים הורשו לצאת מהבתים. כעת מתנהל מצוד אחריו.
בינתיים, במהלך הלילה המשיכו הצוותים הרפואיים להיאבק על חייו של הפצוע האנוש בפיגוע בתל אביב, שמצבו ממשיך להיות קשה מאוד והוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ כללי בבית החולים איכילוב. בנוסף אליו נפצע אדם נוסף באורח קשה מאוד, והוא מאושפז בטיפול נמרץ נוירוכירורגי. שניהם מורדמים ומונשמים. פצוע שלישי במצב קל עד בינוני מאושפז במחלקה לכירורגיה פלסטית.
5 צפייה בגלריה
סריקות בביתר עילית בעקבות חשש לחדירת מחבלים
סריקות בביתר עילית בעקבות חשש לחדירת מחבלים
סריקות מדלת לדלת בביתר עילית
היממה הקשה הזו התרחשה אחרי שבימים האחרונים, כחלק מהניסיון להרגיע את השטח לפני הרמדאן, מנסים בצה"ל ובשב"כ שלא להפעיל יותר מדי כוח במבצעי המעצרים - כדי להפחית את מספר ההרוגים הפלסטינים, שעומד מתחילת השנה ביו"ש ובמזרח ירושלים על 80. גם אלה שנהרגים בחילופי אש עם כוחות הביטחון, צה"ל משקיע זמן רב בלהפליל אותם כמחבלים - גם ברמה של כלי נשק שהיו להם, ותמונות שלהם חמושים. כל זה, כחלק מההבנות עם הרשות הפלסטינית.
למרות המאמצים הללו, לאירועים הקשים אמש קדמו שתי פעולות משמעותיות של כוחות הביטחון שבהן חוסלו תשעה מחבלים: ביום חמישי בבוקר, חצי יממה לפני הפיגוע בתל אביב, חיסלו כוחות הביטחון שלושה מחבלים שירו לעברם מרכב בכפר ג'בע שסמוך לג'נין. השלושה, אחמד פשאפשה (22), וסופיאן פאחורי (29) ונאיף מלאיישה (25), פתחו באש לעבר הכוחות שהגיעו לכפר כדי לעצור שניים מהם - יומיים בלבד אחרי מבצע מוצלח שבו חוסלו שישה מחבלים, בהם עבד אל-פתח חרושה, איש חמאס משכם שרצח את האחים הלל ויגל יניב בחווארה. לטענת דובר חמאס, הפיגוע שביצע איש הארגון בתל אביב היה תגובה לחיסול המחבלים בג'בע.

שעות לאחר אותו חיסול נפגש שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין עם שר הביטחון יואב גלנט. אוסטין, שנועד בנמל התעופה בן גוריון גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפציר במארחיו הישראלים להרגיע את המצב בזירה הפלסטינית - בעוד גלנט אמר שישראל תמשיך בפעילות כפי שהיא היום בשטחים הפלסטיניים כדי למנוע טרור. לכך התווספו פערים נוספים בין ישראל לארה"ב, שעליהם כתב בהרחבה פרשננו רון בן ישי.
ובתוך צבר האירועים הזה, נתניהו בחר שלא לקצר את ביקורו באיטליה, ולשהות ברומא במשך סוף השבוע אחרי פגישה עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני. הסיבה לכך נעוצה, בין היתר, בכך שלוח הזמנים לא מאפשר לנתניהו לטוס חזרה לארץ מבלי לנחות בשבת. חבר הכנסת אביגדור ליברמן הטיח בו הבוקר ביקורת: "לילה קשה מאוד, פיגוע מזעזע בלב תל אביב, מטען חבלה באוטובוס, ניסיון פיגוע בשומרון, עשרות אלפי אזרחים היו נעולים בבתים בביתר עילית מחשש לחדירת מחבלים, הנשיא מתריע בפני מתווה החקיקה שצריך לעבור מהעולם. ונתניהו? הוא בשלו, בסופ"ש באיטליה".