המחבל שביצע אמש (חמישי) את פיגוע הירי בתל אביב, בו נפצעו שלושה צעירים בשנות ה-20 לחייהם סמוך למסעדה ברחוב דיזנגוף, חוסל על ידי מתנדב במשטרה, על ידי לוחם ביחידת הגדעונים של המשטרה ועל ידי לוחם ומפקד צוות ביחידת מגלן. המתנדב דוד פרימן, שהיה מהמנטרלים, שחזר כי שמע את היריות, ירד מרכבו - ורץ אחר המחבל שנמלט לסמטה סמוכה למקום הירי. "כשהמחבל היה בפנים הוא ירה יריות בודדות ופתאום החליט לרוץ. אז יריתי עליו שלושה כדורים וגם שוטר אחר ירה עליו", הוא אמר בשיחה עם ynet. בתיעוד בפתח הכתבה: המחבל מתהלך ברחוב דיזנגוף, דקות לפני שפתח באש.


12 צפייה בגלריה
המחבל מסתובב ברחוב דיזנגוף דקות לפני הפיגוע
המחבל מסתובב ברחוב דיזנגוף דקות לפני הפיגוע
המחבל ברחוב דיזנגוף, דקות לפני הפיגוע
12 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בתל אביב
זירת פיגוע הירי בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בתל אביב
זירת פיגוע הירי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בבית החולים איכילוב בתל אביב הצליחו לייצב את מצבו של הפצוע האנוש, והוא הורדם והונשם כשמצבו מוגדר קשה. בבית החולים אמרו כי הוא יעלה לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ כללי. עדיין נשקפת סכנה לחייו. פצוע נוסף מאושפז במצב קשה מאוד, גם הוא מורדם ומונשם. מצבו של הפצוע השלישי מוגדר קל-בינוני, והוא מאושפז במחלקה לכירורגיה פלסטית. בתוך כך, ארגון מד"א הודיע כי הוא קורא לציבור לבוא ולתרום דם בהתרמת דם מיוחדת, שתתקיים היום בדיזנגוף סנטר בתל אביב בין השעות 09:30 עד 14:00, ובכ-20 מוקדי התרמות דם נוספים ברחבי הארץ, שאת כתובתם ניתן לראות באתר הארגון.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע לזירת הפיגוע אמש ואמר כי לא היו התראות מקדימות קונקרטיות לתל אביב. "המחבל פתח בירי תוך כדי ריצה ופגע בשלושה אנשים. הוא המשיך בהימלטות. ארבעה חמושים חתרו למגע, ירו בו וחיסלו אותו. הרחוב היה הומה אדם והתגובה המהירה של השוטרים והאזרחים מנעה רצח של עוד אנשים", אמר שבתאי. "אנחנו יודעים איך המחבל הגיע. הוא פרק רגלית וביצע את הירי. לא יודעים על שותפים, אבל בודקים את כל הכיוונים. יש התראות כלליות. אנחנו בתקופה מתוחה עם פעילות סיכול של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון. המוטיבציה והפוטנציאל לפיגוע גבוהים. נערכנו, ולשמחתי התגובה הייתה מהירה".

12 צפייה בגלריה
דוד פירמן, נטרל את המחבל בפיגוע בתל אביב
דוד פירמן, נטרל את המחבל בפיגוע בתל אביב
דוד פרימן, המתנדב שנטרל את המחבל. "רץ ממש למוקד היריות"
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
המפכ"ל שבתאי בזירה. "התגובה הייתה מהירה"
(צילום: מוטי קמחי)

המתנדב דוד פרימן שהיה בין ארבעת מחסלי המחבל הגיע לתל אביב עם בת זוגו, שם פגש את בתו. "יצאתי מהדירה ושמעתי צרור של יריות. מהפחד נשארתי עדיין בתוך הבניין", אמרה הבת קארין פרימן. "בת הזוג שלו רצה אליי ואמרה לי שאבא רץ ממש כאילו למוקד היריות. הוא מתנדב עם נשק אז זה לא היה לי ממש זר. זה משהו שממש אופייני לו לעשות. וחיכינו לו מלא זמן, חיפשנו אותו. אחרי כמה זמן הוא חזר ואז הוא סיפר לנו שהוא מצא אותו והוא ירה בו וכל הסיפור ואני שמחה שהוא בריא ושלם. זה הפיגוע השני שלי - הייתי פה גם בפיגוע שהיה באילקה. כל משאית שעוברת אנחנו על קוצים, אז לשמוע שוב יריות זה נורא".
בחיסול המחבל, כאמור, השתתפו גם לוחם ומפקד צוות ביחידת מגלן. הלוחם, שגר מעל זירת הפיגוע, עלה על מדים ורץ עם נשקו לזירה במרדף אחר המחבל. כשהגיע לסמטה שבה התחבא המחבל, ירה לעברו. מפקד צוות ביחידה, שהיה באזור, הגיע גם הוא בלבוש אזרחי לכיוון המחבל וירה לעברו שני כדורים. מח"ט הקומנדו אל"מ מני ליברטי התקשר ללוחם ושיבח אותו על פועלו.
12 צפייה בגלריה
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
מעתז חוואג'ה
מעתז חוואג'ה
המחבל מועתז חוואג'ה
רס"ר א', לוחם יחידת הגדעונים שהשתתף גם הוא בחיסול המחבל, שחזר כי "שלפתי אקדח ושמתי כובע זיהוי. ניסיתי לברר לאיפה רץ המחבל והגעתי לסמטה עם כמה אנשי ביטחון. כעבור כ-20 שניות שומעים ירי מהסמטה והמחבל רץ לכיווננו עם האקדח עליו - וקיבל מטח מ-3-4 אנשי ביטחון. הוא נפל במקום וחוסל".
עובד בבר המילה ברחוב דיזנגוף, סמוך למקום הפיגוע, היה מהראשונים שתועדו בזירה. יחד עם אדם חמוש שעובד בבר בתור טבח, הוא ניגש לפצועים ואבטח את האזור. "התחושה מצערת מאוד. היה כאוס של אנשים, לא ידענו מי באמת שוטר ומי לא. אנחנו בפורים וכל אחד יכול לשים מגבעת של משטרה. היה סטרס של אי ודאות מבחינת הסיטואציה שאתה נמצא בכל רוח החג של התחפושות", הוא אמר.
אינפו אינפוגרפיקה נתונים פוגעים רחוב דיזנגוף תל אביב מ 2016
הטבח, שעובד גם כמאבטח טיולים ולכן הוא חמוש בנשק, אמר כי "מהדקה הראשונה הבנתי שאני בתוך פיגוע. ראיתי את התנועה של האנשים, את כולם רצים. דבר ראשון שעשיתי זה רצתי לכיוון. ראיתי שני אנשים ששוכבים על הרצפה, רצתי לכיוונם, נתתי מבט ואז המשכתי לכיוון התנועה שהבנתי שהמחבל רץ. לא ראיתי אותו בשום מקרה, אבל המשכתי בתנועה עד שראיתי חמושים ושם כבר הבנתי שבסדר. בדקתי שלא יהיה משהו מהצד השני. הרחקתי אנשים והכנסתי אנשים מהחלונות. כשראיתי את הניידת הראשונה מגיעה הלכתי, פרקתי את הנשק וחזרתי לבר לראות שכל האנשים בסדר".
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ששוהה בביקור ברומא, קיים הערכת מצב ביטחונית שבסיומה הוחלט כי לא יקצר את ביקורו - וימשיך בלו"ז כמתוכנן. "התקבלו החלטות לגבי מספר פעולות ובראשן תגבור הכוחות בשטח", אמרו בלשכת נתניהו. "ראש הממשלה נתניהו ייפגש מחר בצהריים לפגישה מדינית חשובה עם ראש ממשלת איטליה מלוני. בשל לוח הזמנים וחשיבות הפגישה המדינית שנקבעה על ידי ממשלת איטליה, הלו"ז יימשך כפי שנקבע".
שר הביטחון יואב גלנט הנחה בעקבות הפיגוע לפעול מיידית להריסת בית המחבל, וכוחות הביטחון הגיעו הלילה לביתו שבנעלין - שם התפתחו עימותים בינם למתפרעים, שבסיומם מופה הבית לפני הריסה ואביו ואחיו של המחבל נעצרו.
12 צפייה בגלריה
המזכיר הצבאי מעדכן את נתניהו באירוע בתל אביב
המזכיר הצבאי מעדכן את נתניהו באירוע בתל אביב
נתניהו מקבל עדכון ברומא. יישאר באיטליה לפי הלו"ז
(צילום: איתמר אייכנר)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי הוא "נושא תפילה לשלום הפצועים מהפיגוע הנפשע בלב תל אביב. לבבות כולנו עם המשטרה וכוחות הביטחון וההצלה וסומכים עליהם. בשעות קשות אלו - כוחנו באחדותנו". גם שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס התייחס לפיגוע ואמר כי "אני מזועזע ממתקפת הטרור חסרת הבושה הלילה בתל אביב שכוונה נגד אנשים חפים מפשע. מתפללים למען הפצועים".
המחבל שביצע את הפיגוע הוא מועתז חוואג'ה, בן 23 מהכפר נעלין שממערב לרמאללה ומצפון-מזרח לעיר מודיעין. לפי נתוני מערכת הביטחון, הוא מזוהה עם ארגון חמאס וישב בעבר פעמיים בכלא הישראלי. לא היו לו היתרים, והוא היה שוהה בלתי-חוקי בישראל. במערכת הביטחון יבדקו איך נכנס לארץ.

מתיחות בגדה

הפיגוע בתל אביב הגיע בעיצומו של גל טרור שבו נרצחו 14 בני אדם בישראל, ואחרי חיסול של 10 מחבלים בימים האחרונים. אתמול בבוקר חוסלו שלושה מחבלים בכפר ג'בע שליד ג'נין. השלושה ירו לעבר כוחות ימ"ס מג"ב וסיירת חרוב מרכב עם לוחית רישוי ישראלית, בזמן שאלה היו בפעילות מעצרים בג'בע ובכפר נוסף. ובמהלך הפעילות - שנועדה לעצור חשודים שתכננו פיגוע ירי בקרוב - הופתעו על-ידי יושבי הרכב שפתחו לעברם באש. אחרי חילופי האש עם יושבי הרכב, התברר כי שניים מהמחבלים שנהרגו היו יעדי המעצר.
דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע אמר אמש כי "פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף במרכז תל אביב הוא תגובה ראשונית לפשעי הכיבוש הציוני, האחרון שבהם היה חיסול שלושה צעירים בג'בע". לטענתו, "גיבורי ההתנגדות בגדה המערבית ימשיכו להפציץ בפיגועים איכותיים ובפעולות ההרואיות שלהם".
ביום שלישי חיסלו כוחות הביטחון את המחבל עבד אל-פתח חרושה, איש חמאס משכם שביצע את פיגוע הירי בחווארה בשבוע שעבר שבו נרצחו הלל ויגל יניב. אל-פתח חרושה חוסל בלב מחנה הפליטים בג'נין, לשם מילטו אותו בניו אחרי הפיגוע. למעשה, במערכת הביטחון ידעו היכן הוא נמצא וחיכו לרגע המתאים לביצוע המעצר - ובעקבות מידע מודיעיני שלפיו בניו של המחבלים מתכננים פיגוע נוסף, החליטו לפעול נגד חרושה ונגד בניו ששהו במחנה הפליטים עסכר שליד שכם. כתוצאה מפעילות זו נהרגו שישה מחבלים, בהם חרושה.
משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי הנער וליד סעד דאוד נסאר (14) מת אתמול עקב פצעים שספג במהלך המבצע בג'נין. מספר ההרוגים במבצע שנערך בג'נין עלה לשבעה בני אדם, כך שמספר ההרוגים הפלסטינים מתחילת השנה עלה ל-78. במקביל, צה"ל עוסק בהסברה נרחבת, המבהירה כי המחבלים שנהרגו עסקו בפעילות טרור.
פורסם לראשונה: 00:03, 10.03.23