התפתחות משמעותית חלה בחקירת הפיגוע הכפול שאירע לפני שבוע בירושלים. ההתפתחות אירעה במסגרת המצוד אחר חוליית המחבלים שהניחו את מטעני החבלה ורצחו את טדסה טשומה ואריה שצ'ופק.
בינתיים נמשכת המתיחות גם ביהודה ושומרון, כוחות הביטחון נכנסו לכפר יעבד הסמוך לג'נין כדי לעצור פעיל טרור מקומי. במהלך המעצר התפתחו חילופי אש בין חמושים פלסטינים לבין הכוחות, בין היתר הושלכו מטעני חבלה והחלו מעט הפרות סדר. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג בחילופי האש.
מצה"ל ושב"כ נמסר כי בכפר נעצר עא עאני חרזאללה, שהיה כלוא בעבר פעמיים בישראל וחשוד בפעילות טרור מהעת האחרונה. בזמן מעצרו איתרו הכוחות נשק מסוג M-16, ווסט ו-50 אלף שקלים שעל פי החשד יועדו לטרור. החשוד והנשק הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
שני הנרצחים בפיגוע - טדסה טשומה ואריה שצ'ופק
שני הנרצחים בפיגוע - טדסה טשומה ואריה שצ'ופק
שני הנרצחים בפיגוע - טדסה טשומה ואריה שצ'ופק
(צילום: חיים גולדיטש, באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
כוח צבאי נכנס לבית בכפר יעבד
כוח צבאי נכנס לבית בכפר יעבד
מעצר ליד ג'נין. כוח צה"ל בכפר יעבד
מאז הפיגוע בשבוע שעבר החיפושים אחר המחבלים התמקדו במישור המודיעיני, וכוחות הביטחון היו בדריכות גבוהה בעקבות חשש שהחוליה תנסה לבצע פיגוע נוסף במהלך מנוסתה, כפי שעשה המחבל מהפיגוע בשועפט - שאחרי 12 ימים של מצוד ירה לעבר מאבטחים במעלה אדומים וחוסל.
בשבוע האחרון נאספו צילומי אבטחה מעשרות מצלמות בירושלים וסביבתה כדי להתחקות אחר מסלול הבריחה של המחבלים. בשב"כ נפתח חמ"ל מיוחד לניהול המצוד, כשלצד הפעילות האקטיבית באיסוף המודיעין אחר מיקומם - הציפייה הייתה גם לטעות שתבצע החוליה ותסייע לחשיפתה.
לפי החשד, המחבלים פעלו ללא הכוונה חיצונית או מלמעלה של ארגוני טרור, ותכננו את הפיגוע זמן רב. החשד הראשוני הוא שהחוליה הכירה היטב את האזור שבו בוצעו הפיגועים. המחבלים, לפי החשד, וידאו קודם שיש כמה שיותר אזרחים בתחנת האוטובוס - ואז הפעילו את מטען החבלה בזירה הראשונה בכניסה לירושלים מרחוק.
בפיגוע כאמור נרצחו אריה שצ'ופק, נער בן 16 שמת מפצעיו זמן קצר אחרי הפיגוע, וטדסה טשומה, בן 50, שמותו נקבע במהלך השבת האחרונה. השניים נפגעו בפיצוץ הראשון, שאירע בתחנת אוטובוס בכניסה לעיר.
4 צפייה בגלריה
מצלמות האבטחה שנפרצו על ידי האקרים בירושלים
מצלמות האבטחה שנפרצו על ידי האקרים בירושלים
נאספו צילומי אבטחה מעשרות מצלמות ברחבי העיר
(צילום: חיים גולדיטש)
שצ'ופק, תלמיד ישיבה מירושלים, היה גם בעל אזרחות קנדית. בזמן הפיצוץ הוא המתין יחד עם חברו אלחנן ביטון להסעה שתיקח אותם לישיבה שבה הם לומדים במושב בית מאיר. טשומה בן ה-50, אב לשישה, עלה לישראל מאתיופיה לפני 21 שנים. מבית החולים שערי צדק נמסר כי הרופאים נלחמו על חייו, אך "פציעתו הייתה אנושה מאוד".
ההערכות הן שמטעני החבלה היו קטנים יחסית, כשרוב הפגיעות נבעו ממסמרים ומרסס שהתפזרו למרחק קצר ופגעו באנשים שעמדו בסמוך. לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה נוסף בצומת רמות באופן דומה.
הפיגוע, שהזכיר ימים אפלים בירושלים, הוביל לכוננות שיא בבירה. כמה שעות אחרי הפיצוצים אמר ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כי ישנו "מאמץ מודיעיני נרחב" לתפיסת המחבלים, מי שעומד מאחוריהם ומי שסיפק להם אמצעי לחימה. "אנחנו נגיע אליהם", אמר.
"הם יכולים לברוח, הם יכולים להסתתר, זה לא יעזור להם. כוחות הביטחון יגיעו אליהם. אם הם יתנגדו - הם יסוכלו. אם לא, אנחנו נמצה איתם את מלוא חומרת הדין. בהערכת המצב היום הורינו לעבות את הכוחות במרחב ירושלים בימים הקרובים, ולהגביר את הסריקות בכל הגזרות הרלוונטיות. צה"ל, שב"כ והמשטרה פרוסים בשטח בשעות אלה כדי לוודא שלא יהיו פיגועי המשך".