ביום שבת לפני שבוע וחצי, סמוך לשעה 21:00, הגיע המחבל עודאי תמימי ברכב למחסום שועפט. בדיוק בזמן חילופי המשמרות, אז שהו לוחמים רבים במחסום, הוא פתח באש לעברם מטווח אפס - ותוך שניות הרג את הלוחמת נועה לזר, ופצע באורח קשה את המאבטח דוד מורל. בחסות ההמולה הוא הצליח להימלט בריצה ללא פגע, ככל הנראה לתוך מחנה הפליטים - ולא אותר עד אתמול בערב (רביעי), אז ביצע פיגוע נוסף בכניסה למעלה אדומים וחוסל.
בתווך התנהל אחריו מצוד ממושך שכלל סגר על מחנה הפליטים שועפט, עימותים ועשרות מעצרים של מתפרעים - וכל זה על רקע מתיחות ביטחונית גואה, ופיגועי ירי שמתרחשים כמעט מדי יום - באחד מהם נהרג סמ"ר עידו ברוך, שהמצוד אחר המחבל שירה בו עדיין נמשך. כעת יתחקרו במערכת הביטחון כיצד הצליח לחמוק המחבל מהכוחות הרבים שחיפשו אחריו, עד כדי כך שהצליח לבצע פיגוע נוסף לפני שחוסל.

8.10: נועה נהרגה לפני יום הולדת 19

הפיגוע בוצע כאמור ביום שבת לפני שבוע וחצי, סמוך לשעה 21:00. תמימי הגיע למחסום ברכב שעמו תפס טרמפ - והספיק לירות 8 כדורים בלוחמים, עד שנבלם בגלל מעצור בנשקו. הרכב שעמו הגיע ברח מהזירה במהירות, והוא נמלט ברגל - כשההערכה היא שכלל לא האמין שיישאר בחיים. מותה של לזר נקבע בבית החולים הדסה הר הצופים, בעוד שהמאבטח דוד מורל אושפז במצב קשה בעקבות ירי בראשו.
15 צפייה בגלריה
 ראש אכ"א עם משפחת לזר
 ראש אכ"א עם משפחת לזר
"נסגר המעגל". ראש אכ"א מבשר למשפחת לזר על מות המחבל
15 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
הפלסטינים ירו זיקוקים והודיעו ש"המחנה שמח". מחסום שועפט אחרי הירי
(צילום: EPA)
15 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט לאחר פיגוע הירי במחסום
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט לאחר פיגוע הירי במחסום
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט, זמן קצר אחרי הפיגוע
זמן קצר אחרי הפיגוע פתחו כוחות הביטחון בסריקות נרחבות באזור, כולל במחנה הפליטים שועפט, ועצרו שלושה חשודים מבית חנינא, ממחנה הפליטים שועפט וענאתא בחשד למעורבות בפיגוע. עם זאת, החיפושים אחר תמימי התנהלו ללא קצה חוט ממשי - מלבד החשד שנמלט למחנה הפליטים ברגל. המשטרה חסמה את כביש מספר 1 סמוך למטה הארצי באזור גבעת התחמושת במסגרת החיפושים אחר המחבל, והמפכ"ל קובי שבתאי הגיע לזירה עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב.
זמן קצר לאחר הפיגוע, במחנה הפליטים שועפט ירו זיקוקים לאוויר, ובסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות הפלסטיניות נכתב "המחנה שמח". גם בעזה מיהרו לחגוג ובמסגדים ברחבי הרצועה פצחו בזמירות "אללה אכבר" לאחר הדיווחים על הפיגוע. במהלך הלילה פרצו עימותים במחנה הפליטים בשועפט בין כוחות הביטחון למתפרעים שירו לעברם זיקוקים, יידו אבנים והבעירו צמיגים.

9.10: סגר בשועפט בערב חג סוכות

אמו, אביו ואחיו של המחבל נעצרו, וכך גם נהג הרכב שהסיע את המחבל למחסום - סאלם ערב ממחנה הפליטים שועפט, שהסגיר עצמו לידי כוחות הביטחון. כוחות גדולים של משטרת מחוז ירושלים ומג"ב, בשילוב יחידות משטרתיות מיוחדות, שב"כ וכוחות צה"ל, המשיכו לחפש אחר המחבל - והמחסום שבו בוצע הפיגוע נסגר לתנועת כלי רכב. למעשה, על כל השכונות שמעבר לגדר הביטחון במזרח ירושלים הוטל סגר, וכוחות הביטחון התעמתו עם תושבים במחנה הפליטים שועפט. הסריקות התמקדו גם בכפר ענאתא הסמוך.
15 צפייה בגלריה
קארין לזר
קארין לזר
"היא לא פחדה לרגע". קארין לזר ובתה נועה
(צילום: יאיר שגיא)
15 צפייה בגלריה
מסוק משטרתי מעל מחנה פליטים שועפט
מסוק משטרתי מעל מחנה פליטים שועפט
מסוק משטרתי מעל מחנה פליטים שועפט, בבוקר שאחרי הפיגוע
(צילום: גלעד כהן )
מלבד החשש שתמימי יבצע פיגוע ויגבה קורבנות נוספים, במערכת הביטחון חששו שיימלט מגבולות עוטף ירושלים והסביבה לתוך מחנות הפליטים והקאסבות של שכם וג'נין - ויהפוך לגיבור. תמימי עלול היה לתדלק משם פיגוע ירי נוספים, וממילא היה קשה יותר לאתרו בשטחי הרשות. לשם כך, ובליווי כוחות המודיעין, שב"כ והמשטרה, בצה"ל ובשב"כ שמו דגש על סגירת קו התפר ועל בידוקים קפדניים במעברים השונים שמובילים לערי הגדה.

10.10: עימותים קשים בחג

עקב החשד שהמחבל נמצא עדיין בתוך המחנה הפליטים, הוחלט על המשך סגירת המחסום ממנו יוצאים עשרות אלפי פלסטינים לעבודה בשטח ישראל לתנועת כלי רכב. ברחבי מחנה הפליטים של שועפט התפתחו כמה מוקדי חיכוך שבהם השליכו מתפרעים אבנים והבעירו צמיגים, והפלסטינים דיווחו על עשרות נפגעים. ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על "מציאות לא אנושית" בעקבות הסגר: לדבריהם, מדובר היה בענישה קולקטיבית לכ-60 אלף תושבים, שלא יכולים לחצות גם לשטחי הרשות הפלסטינית לצורכי עבודה.
15 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במחנה פליטים שועפט
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במחנה פליטים שועפט
עימותים בשועפט, יומיים אחרי הפיגוע
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
קברה של סמלת נועה לזר ז''ל
קברה של סמלת נועה לזר ז''ל
"היו לך שמחת חיים וצחוק מתגלגל". קברה של נועה לזר
(צילום: יאיר שגיא)
בסהר האדום טענו שישראל מונעת מאנשיו להיכנס למחנה הפליטים. גורמים ביטחוניים העריכו שתמימי עדיין מסתובב חופשי בשכונות שמעבר לגדר ההפרדה, ועל כן נזהרים התושבים להפיץ תיעודים חדשים שלו. עם זאת, היה חשד גם שתמימי עדיין נמצא במחנה הפליטים הצפוף ורווי הבנייה, דבר שמקשה על איתורו.
בשעות הערב הובאה למנוחות נועה לזר. מפקד גדוד ארז של המשטרה הצבאית, סא"ל חגי סין איציק, ספד לה ואמר כי "היו לך שמחת חיים וצחוק מתגלגל. אופייך המיוחד השפיע על כולם. לנצח תהיי אחת מאיתנו".

11.10: בזמן המצוד: פיגוע נוסף בשומרון

בשעות הבוקר שוב נרשמו הפרות סדר במחנה הפליטים שועפט, אחרי שבמהלך הלילה כוחות הביטחון הגיעו למקום כדי למפות את בית משפחת המחבל לקראת הריסה, ועשרות המתינו להם והקימו מחסומי אבנים עם פחים בוערים. שלושה חשודים נעצרו. הכוחות סרקו גם במקום שייתכן שהמחבל מסתתר בו. בהמשך הגיעו למחסום שועפט השרה איילת שקד וחבר הכנסת אחמד טיבי: שקד אמרה שם כי תפעל לגירוש בני משפחת המחבל, וטיבי מנגד מחה על הסגר שהוטל על התושבים.
15 צפייה בגלריה
חצי חצאים עידו ברוך לוחם סיירת גבעתי נהרג הרוג נרצח פיגוע ירי יריות מחבל שבי שומרון וזירת הירי פיגוע
חצי חצאים עידו ברוך לוחם סיירת גבעתי נהרג הרוג נרצח פיגוע ירי יריות מחבל שבי שומרון וזירת הירי פיגוע
המצוד אחרי המחבל נמשך. סמ"ר עידו ברוך וזירת הפיגוע ליד שבי שומרון
(צילום: דובר צה"ל)
המצוד אחר תמימי התנהל כשברקע מתיחות ביטחונית קשה, שכבר תקופה ארוכה באה לידי ביטוי בחילופי אש תכופים בין חמושים לכוחות הביטחון, מעצרי מבוקשים לאור יום באזור ג'נין ושכם ופיגועי ירי ברחבי הגדה. באחד מהפיגועים האלה נהרג ב-11 באוקטובר סמ"ר עידו ברוך, שנורה למוות ליד שבי שומרון. כוחות הביטחון פתחו במצוד אחריו בכפרים הסמוכים לזירה, ונכון להערב עדיין לא הצליחו לאתרו.
במקביל לכל אלה, החלו בצה"ל להתמודד עם הביקורת על תפקוד הלוחמים בזמן הפיגוע - שכבר לעבר תמימי לא נורה אפילו כדור אחד בטרם הצליח להימלט. בגדוד המעברים הבהירו כי הם מפיקים לקחים מהפיגוע, והוסיפו שצפויים שינויים בעקבותיו. "הלוחמים יודעים לתפעל אירועים כאלה", הדגישה קמב"צית גדוד ארז.

12.10: הפלסטינים שובתים

הפלסטינים הכריזו על שביתה כללית בשועפט ובכפר ענאתה בעקבות הסגר על מחנה הפליטים, ומשעות הבוקר התקיימו הפרות סדר שכללו הבערת צמיגים ויידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון. עלי, תושב מחנה הפליטים שועפט, סיפר לאולפן ynet כי לסגר יש השלכות קשות על תושבי המקום. "אני עובד בתנובה, וכבר ארבעה ימים אני מתעכב בין שלוש לארבע שעות כדי להגיע לעבודה. אני יוצא מהבית בשעה 08:00 ועובד עד חצות. המצב הזה לא הגיוני", תיאר.
15 צפייה בגלריה
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
אש בעיסאוויה ביום השביתה
בשעות הערב בוצע ירי לעבר פילבוקס בו מוצבים לוחמי משמר הגבול במעבר קלנדיה. הם השיבו בירי לעבר מקור הירי. במקביל, העימותים במחנה הפליטים שועפט התרחבו לשכונות נוספות במזרח ירושלים: א-טור, עיסאוויה ואבו דיס. כוחות מגב, יס״מ ומשטרה השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, כולל רימוני גז, מכת"זית ורימוני הלם. המשטרה עצרה חמישה חשודים שהשתתפו בהפרות הסדר.

13.10: עימותים בשייח ג'ראח

קארין לזר, אמה של נועה, סיפרה כי בתה "לא פחדה לרגע" מתפקידה במשטרה הצבאית. "היא אהבה את מה שעשתה עד הדקה האחרונה", אמרה.


במקביל, קראו הפלסטינים ל"יום זעם" בעקבות המצוד אחר המחבל. על רקע זה ובעקבות העימותים התכופים, השר לביטחון הפנים הורה על גיוס מיידי של ארבעה פלוגות מילואים של מג"ב לטובת תגבור הכוחות באזור מזרח ירושלים. בשעות הערב פרצו עימותים בשכונת שייח ג'ראח, אחרי שאבנים הושלכו לעבר בית של יהודי שמתגורר בשכונה. איתמר אלקובי (17) נפצע באורח בינוני כתוצאה מפגיעת אבן בראשו, ורק אתמול שב להכרה מלאה. "לצערנו פגיעת ראש מסתירה הפתעות, ואנחנו עדיין מתפללים לשלומו", אמר היום אביו דב אלקובי לאולפן ynet. "הוא פשוט ישב בסוכה, ומטר של בלוקים ואבנים נחתו עליה ועל יושביה. לצערנו, אחת השכונות הכי מאוימות באזור לא מאובטחת, ואין משטרה".
זמן קצר לאחר מכן הגיעו לשכונה חבר הכנסת איתמר בן גביר ויו"ר "צעירים בוערים" הדר מוכתר. במהלך זריקות האבנים שהתבצעו במקום בן גביר שלף את אקדחו, אך מאבטחיו שהיו צמודים אליו עצרו בעדו. העימותים בשכונה נמשכו לתוך הלילה, ובין היתר ניזוקו רכב שבו היו ערבים והיה בכניסה לשכונה, ובית קפה בבעלות ערבים.

14.10: "יום זעם" ללא אירועים חריגים

חרף ההכרזה על "יום זעם" בירושלים, מוקדי העימותים היו דווקא בג'נין ובחווארה - זמן קצר אחרי שכוחות הביטחון ירו למוות בשני מחבלים במחנה הפליטים ג'נין, אחד מהם היה הרופא ד"ר עבדאללה אחמד שהשתתף בחילופי האש. מחסום שועפט נפתח לתנועת כלי רכב, וכוח משטרה שהיה בו נשאר ללא תעסוקה.
15 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב בשועפט
לוחמי מג"ב בשועפט
המהומות נרגעו ככל שחלף הזמן. לוחמי מג"ב בשועפט
(צילום: יואב דודקביץ')
15 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים ב מחנה הפליטים ג'נין אחרי פעילות כוחות צה"ל
חמושים פלסטינים ב מחנה הפליטים ג'נין אחרי פעילות כוחות צה"ל
הפלסטינים הכריזו יום זעם בירושלים - מהומות פרצו דווקא בג'נין
(צילום:רויטרס )

15.10: גילחו את ראשם כדי להידמות למחבל

שקט מתוח שרר בירושלים מאז העימותים בשייח ג'ראח. עם זאת, במחנה הפליטים שועפט המשיכו לנסות ולהקשות על כוחות הביטחון לאתר את תמימי - כשבין היתר חלק מהתושבים ניסו להידמות לו כדי להקשות על זיהויו. כמה מהתושבים אף תועדו כשהם מגלחים את ראשיהם בדומה לתספורת של תמימי. הפרות סדר אירעו באזור צומת הביתות, ליד הכפר הפלסטיני חווארה, לאחר שתועד נזק לחנויות פלסטיניות.
15 צפייה בגלריה
במחנה הפליטים שועפט מסתפרים כמו המחבל עודאי תמימי שרצח את סמלת נועה לזר ז''ל כדי להטעות בפרופיל
במחנה הפליטים שועפט מסתפרים כמו המחבל עודאי תמימי שרצח את סמלת נועה לזר ז''ל כדי להטעות בפרופיל
מגלחים את ראשם כדי להידמות למחבל

16.10: אמו של המחבל שוחררה

בעוד המצוד אחר המחבל נמשך, אמו שוחררה בערבות של 3,000 שקלים, הרחקה ממחנה הפליטים שועפט עד סוף החודש, ומעצר בית עד 25 באוקטובר. במקביל לעימותים התכופים באזור שכם, על רקע המצוד אחר המחבל שהרג את סמ"ר ברוך, בגזרת ירושלים המשיכו השוטרים לפעול בהיערכות מוגברת לקראת ערב שמחת תורה - על אף שהפרות הסדר פחתו משמעותית. עם זאת, במהלך הלילה יידו פלסטינים אבנים בשייח ג'ראח - ואחד מהם נעצר.

17.10: מעצרים נוספים

כוחות הביטחון עצרו בלילה שבין ראשון לשני שמונה בני אדם בחשד שסייעו לתמימי. המשטרה מסרה כי מעצרים אלו מתווספים למעצרים נוספים של חשודים שבוצעו בימים שלאחר הפיגוע, בחשד למעורבות וסיוע למחבל.
15 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
כוחות הביטחון פועלים למעצר חשודים בסיוע לתמימי
(צילום: דוברות המשטרה)

18.10: "חי או מת, הוא ייתפס"

דובר המשטרה, אלי לוי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי תמימי ייתפס חי או מת - אך הודה כי "לוקח לנו מעט יותר זמן מהפעמים הקודמות שהצלחנו להגיע למחבלים, אבל בסוף תמיד הצלחנו להגיע אליהם". לוי פירט את הקשיים הרבים שעומדים בפני החקירה המאומצת, בהם"תוואי השטח, המיקום הגיאוגרפי שבו בוצע הפיגוע והעובדה שמחבל נמלט מיד לאחר מכן". הוא הסביר כי "שועפט נושק ליהודה ושומרון, ומהמחנה ניתן להימלט לשם, זו גם הייתה הנחת העבודה הראשונית לאחר הפיגוע. אנחנו כמובן מחפשים את המחבל בכל מקום - גם בשועפט וגם במקומות אחרים".

לוי אמר כבר שלשום כי יש חשש שהמחבל ינסה לבצע פיגוע נוסף - ואמר כי פריסת הכוחות הגדולה באזור ירושלים תישאר עד סוף השבוע, וכי המשטרה עדיין בכוננות חגי תשרי. ". מאז המהומות והפרות הסדר שהיו במזרח ירושלים, הרוחות נרגעו ובסך הכול יש שקט, אבל חשוב מאוד לשמור על ערנות", אמר. "אנחנו בתקופה של לא מעט פיגועים, ורק לפני כשבוע וחצי-שבועיים רשמנו 80 התרעות לפיגועים. השוטרים והשוטרות שלנו ימשיכו להיות פרוסים ברחבי הארץ לטובת הציבור, ונמשיך להיות בכוננות גבוהה מאוד".

19.10: המעגל נסגר בפיגוע נוסף

בתום 12 ימים של מצוד, הגיע אמש תמימי למחסום בכניסה למעלה אדומים - ושם ניסה לבצע פיגוע נוסף. הוא פתח באש לעבר המאבטחים, פצע באורח קל אחד מהם - וחוסל בחילופי האש שהתפתחו. תמימי זוהה בשעה 19:30 על-ידי עד ראייה בעודו יורה מכיוון מחסום א-זעיים, וצועד בשולי הכביש כשהוא מדבר בטלפון. ב-20:03 הגיע לכניסה הראשית למעלה אדומים כשהוא חמוש בסכין, רימון רסס ואקדח - והחל לירות לעבר שלושת המאבטחים במחסום. הוא נפל לרצפה במהלך חילופי האש, והמשיך לירות עד שספג ירי מדויק מצד מאבטח כבן 50 שנשכב על הרצפה ונטרל אותו. ב-20:05, שתי דקות אחרי שהחלו, הסתיימו היריות במותו.
15 צפייה בגלריה
עמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
עמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
שמשה מנופצת בעמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
15 צפייה בגלריה
תיעוד הפיגוע
תיעוד הפיגוע
המחבל יורה במאבטחים
"המעגל נסגר, הצדק נעשה", אמרה אמה של נועה לזר בעקבות מות המחבל, והודתה לכוחות הביטחון על המאמצים שעשו כדי לתפוס אותו. עם זאת, מפקד מחוז ש"י במשטרה הבהיר כי תוצאות הפיגוע הערב היו יכולות להיות הרבה יותר קשות - והודה למאבטחים על תושייתם. כעת יצטרכו במערכת הביטחון להבין כיצד חמק תמימי מהכוחות הרבים שחיפשו אחריו במשך זמן רב כל כך, וכיצד הצליח לבצע פיגוע נוסף בטרם נתפס.
פורסם לראשונה: 23:42, 19.10.22